eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarcze › Polityka cenowa: ustalanie cen

Polityka cenowa: ustalanie cen

2013-05-09 11:29

Przeczytaj także: Odpowiednia polityka cenowa to wyższe zyski


Za zmowę cenową może być uznane zarówno ustalanie cen maksymalnych, minimalnych, jak i sztywnych. Najbardziej restrykcyjnie oceniane są porozumienia cenowe pomiędzy konkurentami, w których ustalają oni ceny minimalne, względnie sztywne. Co warto podkreślić, nawet używanie przez przedsiębiorców takich pojęć jak ceny „rekomendowane”, czy „sugerowane” nie zwolni ich od odpowiedzialności, jeżeli z zawartej pomiędzy nimi umowy czy stosowanej praktyki wynika, że w rzeczywistości chodziło o ustalenie cen minimalnych. Takie działanie prowadzi do ograniczenia konkurencji cenowej na rynku i jest zjawiskiem niekorzystnym z punktu widzenia konsumentów, ponieważ w konsekwencji może prowadzić do podwyżki cen produktów oferowanych do sprzedaży. Dlatego zmowy cenowe są obszarem szczególnego zainteresowania UOKiK. Są one traktowane jako jedne z najcięższych i jednocześnie z najsurowiej karanych przypadków złamania prawa konkurencji.

OPŁATY PÓŁKOWE- NIELEGALNY BONUS

Zabronione i karane jest również narzucanie partnerom biznesowym przez sklep czy kontrahenta dodatkowej, obowiązkowej marży za samo przyjęcie towaru do sprzedaży. Działania te są często nazywane opłatą za usługi marketingowe, promocyjne, premią od obrotu czy retrobonusem. W większości przypadków usługi takie nie są w rzeczywistości świadczone na rzecz producenta towarów, a mają na celu wyłącznie zwiększenie zysku z odsprzedaży. Dlatego też opłaty te są prawnie niedopuszczalne, a ich zastrzeganie jest czynem nieuczciwej konkurencji.

DOTKLIWE KARY

Błędy w zakresie kształtowania cen mogą drogo kosztować. Nałożone przez UOKiK kary mogą wynieść nawet 10 proc. przychodów danego producenta. W latach 2009-2012 kary z tego tytułu wyniosły ponad 1,4 mld zł. A już w niedalekiej przyszłości sankcje za naruszenie przepisów ustawy mogą okazać się jeszcze dalej idące. Po wejściu bowiem w życie nowelizacji prawa ochrony konkurencji i konsumentów na osoby zarządzające przedsiębiorstwem za stosowanie porozumień antykonkurencyjnych będą mogły zostać nałożone kary do wysokości nawet 500 tys. euro.

Każdy z przedsiębiorców musi więc odpowiedzieć sobie na pytanie czy takie postępowanie mu się opłaca. Stosowanie niedozwolonych strategii cenowych może skutkować nie tylko karą finansową, ale także nieważnością umów. Przedsiębiorca może także zostać zmuszony do zwrotu zawyżonych cen, czy pobranych „opłat półkowych”, jak również naraża się na sankcje odszkodowawcze, a niejednokrotnie także utratę dobrego imienia.

Edyty Garlicka, radca prawny i partner associate w

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: