eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracy › Co powinna zawierać umowa o pracę?

Co powinna zawierać umowa o pracę?

2011-05-05 13:13

Przeczytaj także: Jak sporządzić umowę o pracę?


Dodatkowe ustalenia

Oprócz typowych ustaleń między pracodawcą a pracownikiem, umowa o pracę może zawierać dodatkowe uzgodnienia, nie objęte wymogami Kodeksu pracy (np. dłuższy urlop, różne dodatkowe świadczenia). Pamiętaj jednak, że ustalenia znajdujące się w umowie nie mogą być mniej korzystne dla pracownika od regulacji określonych w Kodeksie pracy.

Praca na część etatu

Jeśli zawierasz z pracownikiem umowę o pracę przewidującą niepełny wymiar czasu pracy (np. 1/2 etatu), nie możesz ustalać gorszych warunków pracy i płacy od tych, które przysługują pracownikom zatrudnionym na pełnym etacie, wykonującym tę samą lub podobną pracę. Oczywiście wynagrodzenie pracownika pracującego na część etatu będzie proporcjonalnie mniejsze od wynagrodzenia pracowników pracujących na takim samym stanowisku w pełnym wymiarze.

Wynagrodzenie i dodatki

Część umowy, która dotyczy wynagrodzenia i dodatków (ewentualnych premii, dodatkowych świadczeń), to oczywiście jedna z ważniejszych części, dlatego należy być szczególnie ostrożnym przy formułowaniu ustaleń w tym zakresie.

Wynagrodzenie stałe

Najczęściej wynagrodzenie jest określane jako kwota w stałej wysokości wypłacana w określonym terminie. W przypadku osób zatrudnionych na pełny etat najczęściej określa się wynagrodzenie miesięczne, ale zdarza się też, że w umowie wpisuje się stawkę godzinową.

Aby przeliczyć wynagrodzenie miesięczne na stawkę godzinową, dzielisz je przez ilość godzin roboczych w miesiącu. Przyjmuje się, że w miesiącu jest średnio 176 godzin roboczych.

Wynagrodzenie zmienne

Formą wynagrodzenia zmiennego jest np. akord. W tym przypadku pracownik otrzymuje określoną kwotę za każdą wyprodukowaną sztukę produktu, za wymalowany metr kwadratowy itp.

Wynagrodzenie zmienne może być także wypłacane w formie np. prowizji, stanowiącej dodatek do wynagrodzenia podstawowego, zależnej od wysokości zysku, wielkości obrotu lub stopniu realizacji planu sprzedaży.

Często w umowie o pracę ustala się wynagrodzenie jako sumę wynagrodzenia stałego, czyli tzw. podstawy, i dodatku zależnego od osiąganych wyników.

Wynagrodzenie minimalne

Minimalne wynagrodzenie wynosi 1 386 zł brutto. Ta kwota obowiązuje w 2011 roku. Jest to najniższe wynagrodzenie, jakie można zapłacić pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę. Wyjątek stanowią pracownicy, którzy po raz pierwszy nawiązali stosunek pracy. W pierwszym roku pracy można wypłacać pracownikowi 80% wynagrodzenia minimalnego, czyli 1 108,80 zł.

Dodatki do wynagrodzenia

Dodatkiem do wynagrodzenia może być:
  • dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych,
  • dodatek za pracę w nocy,
  • dodatek za dyżur,
  • dodatek za pracę w niedziele i święta.
Wysokość dodatków do wynagrodzenia wynika z Kodeksu pracy i nie trzeba ich zapisywać w umowie o pracę. Można to zrobić, gdy pracodawca oferuje pracownikowi inne świadczenia niż te wynikające z Kodeksu.

poprzednia  

1 2 3 ... 7

następna

oprac. : BL Info Polska BL Info Polska

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: