eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Podstawowe prawa konsumentów

Podstawowe prawa konsumentów

2010-04-09 11:51

Przeczytaj także: Jak rozstrzygać spory konsumenckie?


Certyfikat SKP


Już wkrótce na najlepszych umowach konsumenci będą mogli znaleźć logo Certyfikatu Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Ta inicjatywa powstała w związku z prośbami wielu konsumentów, zgłaszających się do SKP po poradę, czy umowa, którą chcą zawrzeć z przedsiębiorcą, jest dla nich bezpieczna.

Polskie umowy

Jakość umów konsumenckich stanowi w Polsce poważny problem. Są one długie i nieprzejrzyste. Banki, ubezpieczyciele, firmy turystyczne i przedsiębiorstwa energetyczne – wszyscy stosują malutką czcionkę. Niektórzy zasłaniają się przy tym potrzebą ochrony środowiska naturalnego, zapominając niestety, że czytający taką umowę konsument też do tego środowiska należy i warto o niego dbać. Poza tym typowy dla umów jest branżowy żargon, którego normalny człowiek nie jest w stanie zrozumieć. I wreszcie sprawa najważniejsza, wiele umów zawiera niekorzystne dla konsumentów postanowienia. Jednak konsumenci, nawet jeśli zmuszą się do jej przeczytania, na ogół nie są w stanie zorientować się, czy dana umowa jest dla nich bezpieczna.

Prawo, interes i zaufanie

Dlatego doświadczeni prawnicy Stowarzyszenia Konsumentów Polskich analizują dokładnie warunki umów. SKP przyznaje swój Certyfikat tylko tym umowom, które są zgodne z prawem konsumenckim i szeroko rozumianym interesem konsumentów. Certyfikat może uzyskać zarówno umowa kredytowa czy deweloperska, regulamin sklepu internetowego, jak i karta gwarancyjna, bo gwarancja jest dodatkową umową oferowaną przez przedsiębiorcę konsumentowi.

Z potrzebą bezpiecznych umów wiąże się potrzeba ich konsultacji z kimś zaufanym. Potwierdzają to aktualne badania OBOP, według których ponad 60% konsumentów konsultuje podpisywane umowy z rodziną lub przyjaciółmi. Europejczycy prawie tak samo, jak przyjaciołom i rodzinie, ufają stowarzyszeniom konsumentów.

Korzyści i globalny kryzys

Oczywiście Certyfikat SKP jest korzystny nie tylko dla konsumentów, którym daje pewność bezpieczeństwa umów. Jest on korzystny także dla przedsiębiorców, mających dobre, uczciwe umowy, bo pomaga im w zdobyciu większego zaufania konsumentów. Potwierdzają to sami konsumenci, biorący udział w sondażu SKP, których ponad 90% bardziej ufa firmom posługującym się umowami pozytywnie zaopiniowanymi przez SKP. To ważne, bo jak wynika z badania Trust Barometer firmy Edelman, prawie dwóch na trzech konsumentów mniej ufa firmom w tym ro ku w porównaniu do roku poprzedniego. Możemy to nazwać globalnym kryzysem zaufania. Zaufanie zaś jest kluczową cechą, która buduje reputację firmy w oczach konsumentów.

poprzednia  

1 ... 4 5 6

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: