eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Podstawowe prawa konsumentów

Podstawowe prawa konsumentów

2010-04-09 11:51

Przeczytaj także: Jak rozstrzygać spory konsumenckie?


Biuro podróży powinno niezwłocznie poinformować konsumenta o zmianie ceny. Mamy wówczas wybór: zaakceptować zmianę i dopłacić wymaganą kwotę lub odstąpić od umowy z natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych opłat. Biuro podróży nie może wówczas żądać od nas zapłaty kary umownej. Nie może również odmówić zwrotu wpłaconych przez nas do tej pory środków, np. zaliczki.

Jeśli bardzo nam zależy na uczestnictwie w danej wycieczce, a biuro podróży stawia ultimatum: albo dopłacimy do ceny wycieczki albo z niej rezygnujemy, możemy dokonać dopłaty „z zastrzeżeniem zwrotu”. Taką formułkę najlepiej umieścić w tytule wpłaty lub na pokwitowaniu. Wówczas, po powrocie z wycieczki, możemy dochodzić zwrotu nienależnego świadczenia.

Przykłady

Biuro turystyczne powiadomiło mnie o zmianie ceny wycieczki na dwa miesiące przed wyjazdem. Pracownik biura powiedział, że podwyżka wynika z przyczyn niezależnych od nich i mogę przyjąć ich propozycję albo zrezygnować, tracąc część zapłaconej ceny. Moim zdaniem to nieuczciwe. Czy biuro może zatrzymać część ceny wycieczki?

Nie. Ponieważ proponowana zmiana ceny wycieczki dotyczy istotnej części umowy z klientem, biuro podróży nie może zastrzec sobie żadnej zapłaty za odstąpienie od umowy przez klienta.

Zakupiłem wycieczkę do Francji w biurze podróży. Na 15 dni przed wylotem biuro podróży poinformowało mnie o podwyższeniu ceny z uwagi na wzrost kosztów transportu i wezwało do dopłacenia kwoty 500 zł. Powołało się przy tym na postanowienie umowy, w którym stwierdzono, iż cena może zostać zmieniona w okresie do 10 dni przed wylotem. Czy muszę zapłacić żądaną przez biuro podróży kwotę?

Nie. Postanowienia umów zawieranych przez organizatorów turystyki z klientami, mniej korzystne dla klientów, niż postanowienia ustawy o usługach turystycznych, są nieważne, zaś w miejsce nieważnych postanowień obowiązują przepisy ustawy. Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, cena nie może ulec podwyższeniu później, niż na 20 dni przed wyjazdem. Postanowienie zawarte w Pana umowie, iż cena nie ulegnie zmianie w okresie 10 dni przed wylotem, jest dla Pana mniej korzystne niż uregulowanie ustawowe, w związku z tym jest ono nieważne, a w miejsce tego postanowienia obowiązywać będzie przepis ustawy. Jako, iż cena nie może być podwyższona w okresie 20 dni przed wyjazdem, nie jest Pan zobowiązany do regulowania należności z tytułu podwyższenia ceny.

Co warto przeczytać przed wyjazdem – podstawy prawne:
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. Nr 223, poz. 2268) – artykuł 14 ustęp 5, artykuł 17, artykuł 19.
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) – artykuł 411 ustęp 1.
Umowa z akwizytorem

Robot kuchenny, komplet garnków, wełniana pościel, poduszka rehabilitacyjna, odkurzacz wodny – oto przedmioty pożądania wielu, zwłaszcza starszych konsumentów. Tak przynajmniej wynika ze zgłoszeń napływających na Infolinię Konsumencką Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Polacy najczęściej kupują tego typu towary podczas prezentacji w hotelach, sanatoriach, restauracjach, lub też we własnym domu, zachwyceni pokazem dokonanym przez przedstawiciela handlowego danej firmy.

Często już po podpisaniu umowy okazuje się, że zakupiony towar nie spełnia oczekiwań konsumentów, a na rynku można znaleźć podobne produkty oferowane po niższych cenach. Dzwoniący na Infolinię Konsumencką często pytają zatem o możliwość rezygnacji z zakupu i zwrotu towaru.

poprzednia  

1 2 3 ... 6

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: