eGospodarka.pl

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckie › Uwaga oszustwa! Na bon turystyczny i darmowy voucher do uzdrowiska

Uwaga oszustwa! Na bon turystyczny i darmowy voucher do uzdrowiska

2020-07-29 14:36

Uwaga oszustwa! Na bon turystyczny i darmowy voucher do uzdrowiska

Bałtyk © Piotr Szpakowski - Fotolia.com

Już sama myśl o wakacjach potrafi wprawić nas w beztroskie rozmarzenie. Jak jednak przestrzega Kamila Miciuła z portalu Nocowanie.pl, warto pamiętać, że okres urlopowy i związane z nim rozprężenie to wyjątkowa gratka dla oszustów. Ostatnio szczególnie w "modzie" są oszustwa na bon turystyczny oraz darmowy voucher na 3-dniowy pobyt w uzdrowisku. Jak zapewnić sobie bezpieczeństwo?
Jak pisze serwis Nocowanie.pl, doniesienia ostatnich dni dowodzą, że do wielu osób dzwoni tajemnicza Iwona Woźniak, oferując im darmowy voucher na 3-dniowy pobyt w nowo otwartych hotelach uzdrowiskach w Polsce. Uwaga! To próba oszustwa!

Okazuje się jednak, że Iwona Woźniak to w rzeczywistości oparty na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym bot.

Oto, jak przedstawia się treść jego wypowiedzi:
“Dzień dobry, z tej strony Iwona Woźniak. Dzwonię w związku z akcją »Nasze Zdrowe Wczasy 2020«, która jest prowadzona na terenie naszego kraju. W ramach naszej akcji, chciałabym serdecznie pogratulować i wręczyć Państwu całkowicie bezpłatny voucher, który gwarantuje aż 3-dniowy pobyt w jednym z naszych nowo otwartych hoteli-uzdrowisk, całkowicie za darmo. Dla Państwa mamy do wyboru…”.
Nie da się ukryć, że brzmi to bardzo zachęcająco. Z pewnością spora część osób ucieszyła się z takiego obrotu sprawy i z wielką radością wyraziła zgodę na taką nagrodę. Bo skoro za darmo… Warto dodać, że cały czas mamy wrażenie, że rozmawiamy z człowiekiem przez telefon. Nasz robot odpowiada na każde pytanie, zachęca do przyjazdu, pyta o nasze dane osobowe i wskazuje miejsce, w które musimy się udać, by odebrać nagrodę.

fot. Piotr Szpakowski - Fotolia.com

Bałtyk

Oszustwa na bon turystyczny 500+ czy darmowy voucher na wakacje w Polsce coraz częstsze.


Jak rozpoznać, że rozmawiamy z robotem?


Jest kilka sposobów, pozwalających nam stwierdzić, że rozmawiamy z robotem, a nie człowiekiem. Przede wszystkim:
  • bot zazwyczaj będzie się zwracać do nas “per Państwo”, a nie “per Pan/Pani”
  • często używa bezosobowych zwrotów
  • nie używa naszego imienia
  • bot mówi bardzo szybko i bardzo często niektóre frazy nie są akcentowane, jak w normalnej rozmowie
  • skrypty opierają się na bardzo podobnej mechanice i kolejności

O czym warto pamiętać, gdy zdarzy nam się tego typu rozmowa?


Musimy działać przede wszystkim szybko i zdecydowanie. W takim przypadku warto:
  • jak najszybciej zakończyć rozmowę
  • pod żadnym pozorem nie podawać naszych danych osobowych
  • upewnić się, czy to nie jest przypadek wyłudzenia naszych danych - można to rozwiązać w sposób alternatywny, wybierając się np. do danej instytucji
  • jeśli po raz kolejny otrzymasz tego typu telefon, to warto zapytać, kto jest Inspektorem Danych Osobowych, skąd ma nasz numer i czy istnieje inna forma kontaktu z daną firmą
  • można również dodać ten numer na naszą czarną listę połączeń, poprzez skorzystanie z opcji “Blokuj”, czy “Dodaj do blokowanych”
  • należy również zgłosić tego typu przypadki do odpowiednich organów

Na topie jest również bon turystyczny, to także świetna okazja dla oszustów. W tym przypadku należy pamiętać, żeby zweryfikowanych informacji szukać u źródła, czyli w podmiotach odpowiadających za realizację i obsługę dodatku wakacyjnego – Ministerstwie Rozwoju, Polskiej Organizacji Turystycznej czy PUE ZUS.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: