  • 1. Data: 2009-09-15 13:10:02
    Temat: zwrot zadatku a okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności
    Od: Jacek <...@c...net>

    KC
    Art. 394.
    § 3. W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a
    obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy
    wypadku, gdy niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które
    żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą
    odpowiedzialność obie strony.

    Czy taką sytuacją za którą żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności
    jest nieudzielenie przez bank kredytu z którego miał być finansowany
    zakup nieruchomości?

  • 2. Data: 2009-09-15 13:41:47
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

> [...]
    >
    > Czy taką sytuacją za którą żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności
    > jest nieudzielenie przez bank kredytu z którego miał być finansowany

    No bez jaj. A dlaczego niby sprzedającego ma to obchodzić?

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 3. Data: 2009-09-15 13:52:17
    Od: Jacek <...@c...net>

    Patryk Włos pisze:

    > No bez jaj. A dlaczego niby sprzedającego ma to obchodzić?

    Nikt nie mówi, że to ma go obchodzić.

    Ważne jest czy jest to sytuacja za którą żadna ze stron nie ponosi
    odpowiedzialności, czy też tak nie jest, a reszta już wynika z
    przytoczonego przepisu.

  • 4. Data: 2009-09-15 15:53:38
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > Nikt nie mówi, że to ma go obchodzić.
    >
    > Ważne jest czy jest to sytuacja za którą żadna ze stron nie ponosi
    > odpowiedzialności, czy też tak nie jest, a reszta już wynika z
    > przytoczonego przepisu.

    Ok, może źle się wyraziłem.

    Więc teraz prościej: to, że bank odmówił _kupującemu_ udzielenia
    kredytu, to jest problem tylko i wyłącznie problem _kupującego_.

    I mówię to jako osoba, która przerabiała już w swoim życiu kredyt
    hipoteczny (czyli właśnie jako taki kupujący).

  • 5. Data: 2009-09-15 20:11:17
    Od: Jacek <...@c...net>

    Patryk Włos pisze:

    > Więc teraz prościej: to, że bank odmówił _kupującemu_ udzielenia
    > kredytu, to jest problem tylko i wyłącznie problem _kupującego_.

    Jak zauważyłeś to bank nie zrobił czegoś a w skutek tego kupujący nie
    wywiązuje się z umowy. Czyli na skutek działania trzeciej strony (na
    którą nie ma wpływu) kupujący nie może wywiązać się z umowy.

  • 6. Data: 2009-09-15 20:50:49
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek wrote:

    > Jak zauważyłeś to bank nie zrobił czegoś a w skutek tego kupujący nie
    > wywiązuje się z umowy. Czyli na skutek działania trzeciej strony (na
    > którą nie ma wpływu) kupujący nie może wywiązać się z umowy.

    Nie.
    Równie dobrze mógłby zawrzeć umowę a potem tłumaczyc się, że jednak nie
    wygrał w tym tygodniu w totka, wiec winnym niewywiazania sie jest strona
    trzecia.

    To, że jakas inna umowa nie doszla do skutku tak jak plaonwał kupujący
    to jest jego ryzyko. Jeśli miał promesę banku i bank się wycofał
    odszkodowania może dochodzić od banku. Jeśli tylko starał się o kredyt i
    go nie dostał to jego wina.

  • 7. Data: 2009-09-15 21:06:09
    Od: " GK" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

> [...]
    > to jest jego ryzyko. Jeśli miał promesę banku i bank się wycofał
    > odszkodowania może dochodzić od banku. Jeśli tylko starał się o kredyt i

    Chyba, że umowa między sprzedającym a kupującym nieruchomość (jaka?) była
    warunkowa - pod warunkiem udzielenia przez bank kredytu. Ale o tym trzeba
    było pomyśleć przed zawarciem umowy.

    GK

  • 8. Data: 2009-09-15 21:29:14
    Od: Jacek <...@c...net>

    GK pisze:

    > Chyba, że umowa między sprzedającym a kupującym nieruchomość (jaka?) była
    > warunkowa - pod warunkiem udzielenia przez bank kredytu. Ale o tym trzeba
    > było pomyśleć przed zawarciem umowy.

    Tylko czy umowa przedwstępna dotyczące przeniesienia własności
    nieruchomości może być umowa warunkową?

    Czy w umowie przedwstępnej można zapisać, że umowa przyrzeczona zostanie
    zawarta pod warunkiem uzyskania przez kupującego kredytu, a w przypadku
    jego nie uzyskania nie zostanie zawarta, oraz sprzedający zwróci zadatek?

    Tak właściwie to jakie okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi
    odpowiedzialności mogą wystąpić (poza zniszczeniem nieruchomości będącej
    przedmiotem umowy)?

    Jacek

  • 9. Data: 2009-09-15 21:45:14
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek wrote:

    > Tak właściwie to jakie okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi
    > odpowiedzialności mogą wystąpić (poza zniszczeniem nieruchomości będącej
    > przedmiotem umowy)?

    jak cię szlag trafi, to spadkobiercy odzyskają zadatek.

  • 10. Data: 2009-09-15 22:34:02
    Od: Jacek <...@c...net>

    witek pisze:

    > jak cię szlag trafi, to spadkobiercy odzyskają zadatek.

    Zawsze coś :)

    Są jakieś sytuacje w których ja mógłbym odzyskać?