  • 11. Data: 2013-03-04 12:58:10
    Temat: Re: zezwolenie s?du na dokonanie czynno?ci prawnej przekraczaj?cej zakres zwyk?ego zarzadu-art.39-Krio
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    Nix wrote:

    > Racja, swobodnie można tylko swoją częścią dysponować, dlatego
    > właśnie małżonek chce nadzwyczajnej zgody sądu...

    Nadal nie rozumiesz, że gdyby chodziło o SPRZEDAŻ z ważnych
    powodów to sąd może to rozpatrywać - ale DAROWIZNA nie ma
    jakichkolwiek ważnych i obiektywnych powodów które sąd mógłby
    rozpatrywać. Darowizna jest zawsze subiektywną wolą darczyńcy.
    Tak samo jak testament. I sąd nie wyrazi zgody na dokonanie
    darowizny czy sporządzenie testamentu w czyimkolwiek imieniu.

    Aktualnie żona może: testamentowo powołać dowolną osobę do całego
    spadku po sobie samej (w skład którego wejdzie oczywiście jej
    udział w majątku wspólnym + jej majątek osobisty).

    Jeśli mąż nie sporządził do tej pory testamentu to dziedziczyć
    będą po nim wszystkie dzieci i żona (dziedziczenie ustawowe).

    Mąż i żona mogą też przed notariuszem ustanowić umowną
    rozdzielność majątkową - chyba notariusz nie będzie tego
    kwestionował bo nie umniejsza się tu majątku męża ani żony.

    Następnie żona może do sądu skierować wniosek o podział majątku
    wspólnego na zgodny wniosek obu stron. Wyjedźcie na wieś do
    rodziny, wtedy podpisy męża i żony na wniosku mogą być
    poświadczone przez wójta lub sekretarza gminy , rozprawa w sądzie
    odbędzie się w trybie nieprocesowym, dużo taniej niż umowny
    podział majątku przed notariuszem a i wysoki sąd nie wezwie was
    wcale na rozprawę.
    We wniosku o podział majątku obydwie strony powinny być zgodne co
    do podziału majątku - najlepiej 1/2 udziałów w firmie na żonę i
    męża, lepiej nie być zachłannym. Sąd wyda orzeczenie.

    Dopiero wtedy żona stanie się udziałowcem firmy i dokonać
    aktualizacji w KRS, US, ZUS, i może sama ją PROWADZIĆ - LUB
    DAROWAĆ SYNOWI SWÓJ UDZIAŁ wynoszący 1/2.

  • 12. Data: 2013-03-04 14:07:20
    Od: Nix <v...@w...pl>

    W dniu 2013-03-04 12:58, poszukiwacz pisze:

> [...]
    > Tak samo jak testament. I sąd nie wyrazi zgody na dokonanie
    > darowizny czy sporządzenie testamentu w czyimkolwiek imieniu.

    Właśnie- skąd wnosisz że nie ma powodów aby darowiznę ustanowić?
    Wniosek o "zezwolenie na dokonanie czynności prawnej przekraczającej
    zakres zwykłego zarządu" wymaga uzasadnienia, jak większość wniosków.

    Ta darowizna jest z ojca na syna, Rodzice mają małe dochody-renty i
    "istnienie" firmy może zaważyć na bilansie ogólnym finansów syna, a
    Rodzice przecież mieszkają u niego.

    Nie jestem prawnikiem, ale dla mnie art.39 cytowany na początku mówi
    dokładnie o takim przypadku- takim że w interesie rodziny jest
    dziedziczenie firmy.( wtedy firma nie ulegnie zamknięciu)

    Z innej beczki: Jeśli uzasadnię że ta darowizna jest w interesie rodziny
    to sąd może wyrazić taką zgodę czy nie ? Bo rozpatrujemy już 2 osobne
    rzeczy :

    1. czy ta darowizna może być "dla dobra" rodziny- czy sąd może tak uznać
    2. czy sąd może w ogóle dać zgodę jak w tytule.

    Odpowiedź na p.2 myślę że jest twierdząca- przeglądałem kilka opisów
    takich postanowień sądu- po to jest przecież cytowany art. 39 Krio
    "... jeżeli porozumienie z nim (małżonkiem - przyp. mój) napotyka trudne
    do przezwyciężenia przeszkody, drugi małżonek może zwrócić się do sądu o
    zezwolenie na dokonanie czynności."

    pzdr! Nix

  • 13. Data: 2013-03-04 21:31:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Nix" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Ta darowizna jest z ojca na syna, Rodzice mają małe dochody-renty i
    > "istnienie" firmy może zaważyć na bilansie ogólnym finansów syna, a

    Ale jak upoważnią syna i będzie w ich imieniu zarządzał firmą - albo nawet
    go zatrudnią jako dyrektora - to też dochody bedą, a nie będzie
    konieczności darowania niczego.

  • 14. Data: 2013-03-04 22:22:48
    Od: Nix <v...@w...pl>

    W dniu 2013-03-04 21:31, Robert Tomasik pisze:
> [...]
    >
    > Ale jak upoważnią syna i będzie w ich imieniu zarządzał firmą - albo
    > nawet go zatrudnią jako dyrektora - to też dochody bedą, a nie będzie

    No generalnie to nie jest tak łatwo-trzeba "pracować" a nie tylko
    "zarządzać" to jedno.

    Drugie to jest to, że firma jest mała, 1-osobowa, nie ma możliwości
    "dyrektorowania" bo nie ma na to funduszy.

    Trzecie- niestety ale choroba postępuje szybko-nowotwór więc niestety za
    jakiś czas firma sama ulegnie "zamknięciu"...

    pzdr Nix

  • 15. Data: 2013-03-05 07:08:08
    Temat: Re: zezwolenie sądu na dokonanie czynności prawnej przekraczającej zakres zwykłego zarzadu-art.39-Krio
    Od: m...@g...com

    W dniu niedziela, 3 marca 2013 20:31:22 UTC+1 użytkownik poszukiwacz napisał:

    > Raczej konieczne jest ubezwłasnowolnienie całkowite ale wtedy
    >
    > darowizna będzie nieuzasadniona. Po ubezwłasnowolnieniu to może
    >
    > umowa o dożywocie za zgodą sądu rodzinnego - nie wiem sąd by się
    >
    > zgodził ale jest tu logika - ojciec wymaga opieki, firma wymaga
    >
    > zarządcy, a syn dochodu aby zapewnić opiekę ojcu.

    A na jakiej niby podstawie dokonać ubezwłasnowolnienia ???

  • 16. Data: 2013-03-05 22:52:40
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    m...@g...com wrote:
    > A na jakiej niby podstawie dokonać ubezwłasnowolnienia ???
    To może wynikać wprost z tego co notariusz napisze w uzasadnieniu
    odmowy dokonania czynności notarialnej.

    Art. 82. ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie;
    Osobę, której odmówiono dokonania czynności notarialnej, należy
    pouczyć o prawie i trybie zaskarżenia odmowy, a na jej pisemne
    żądanie doręczyć w terminie tygodnia uzasadnienie odmowy.

  • 17. Data: 2013-03-06 01:14:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 3 Mar 2013, Nix wrote:

    > Przedsiębiorstwo( jest to sklep, większość majątku stanowi towar) powstało
    > w czasie trwania małżeństwa, więc Darczyńcą powinni być Mama i Tata mimo że
    > przedsiębiorstwo - działalność gospodarcza zarejestrowana jest tylko na Tatę.

    IMVHO, w przypadku przedsiębiorstwa mama powinna wyrazić zgodę.
    Uzasadniam tym, że tak długo jak długo tata prowadzi działalność, ma
    prawo do samodzielnego zarządzania majątkiem w tej DG (36.3 KRiO),
    ale zbycie jest uwarunkowane właśnie zgodą (37.1.3 KRiO)

    Zmiany dokonane zostały parę lat temu ale relatywnie niedawno, aby
    nieco "przyblokować" ograniczanie w egzekucji z majątku przedsiębiorstwa
    (małżonek mowił "nie wyrażam zgody" i był problem), kwestii związanych
    z VAT (DG była oVATowana ale małżonek DG nie prowadził, załóżmy iż
    sprzedał przedmiot od którego VAT odliczono - wg ustawy VAT sie
    państwu należał, ale jak to udokumentować tego nie wie nikt)
    i pewnie czegoś jeszcze.
    W efekcie majątek przedsiębiorstwa (wspólny) jak był wspólny tak jest
    wspólny, ale rozporządzanie nim jest nieco "niesymetryczne" (formalnie
    nie jest to wspólna decyzja małżonków lecz decyzja prowadzącego DG
    którą drugi może zawetować lub poprzeć - ale nie w drugą stronę,
    zbywcą jest więc prowadzący DG i wszelkie "efekty uboczne" są
    na jego głowie).

    > Pytanie jest takie:
    > Czy Mama może wystąpić do Sądu Rodzinnego z wnioskiem
    > o zezwolenie na dokonanie czynności prawnej przekraczającej zakres zwykłego
    > zarządu

    Czegoś jasno nie napisałeś, ale mi się bilans zeznań nie zgadza.
    Czy dobrze rozumiem, że to jest jednoosobowa DG osoby fizycznej?
    W którymś miejscu użyłeś słowa "firma" - jeśli jest jak pytam,
    to w streszczeniu "firma to on" (znaczy tata).
    Idzie mi o niesprowokowanie pisemnym oświadczenien że tata jest
    niezdolny do dokonywania czynności prawnych całej lawiny pytań
    o to jak zarządzał przedsiębiorstwem (i czy od osób współpracujących
    był odprowadzany ZUS itp, jak stwierdzą że to "oni robili").

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2013-03-06 01:28:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Mar 2013, Nix wrote:

    > Racja, swobodnie można tylko swoją częścią dysponować,

    Niżej piszę wyłącznie o majątku przedsiębiorstwa - czyli
    "ujętym w ewidencjach DG" (towary, wyposażenie, środki
    trwałe, WNiP)
    W poście obok podniosłem dlaczego mi wychodzi że nie.
    Nie może - może tylko potwierdzić lub odmówić zgody na decyzję
    tego kto prowadzi DG. W szczególności nie może "sprzedać
    pół firmy" ani sprzedać pojedynczych składników przedsiębiorstwa.
    Ustawa:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,215,,,us
    tawa-z-dnia-25021964-r-kodeks-rodzinny-i-opiekunczy.
    html
    (numerki były w poście obok)

    > dlatego właśnie małżonek chce nadzwyczajnej zgody sądu...

    Załóżmy wersję pesymistyczną - za trzy lata taki "papier"
    wpada w ręce np. ZUS. Jak brzmi odpowiedź na pytanie "to kto
    prowadził firmę"?

    pzdr, Gotfryd
    (DG, KPiR, VAT)

  • 19. Data: 2013-03-06 08:17:58
    Od: Nix <v...@w...pl>

> [...]
    > o to jak zarządzał przedsiębiorstwem (i czy od osób współpracujących
    > był odprowadzany ZUS itp, jak stwierdzą że to "oni robili").

    Tak, to 1-osobowa DG osoby fizycznej. W tej chwili tą DG zarządza syn na
    podstawie pełnomocnictwa. No i ponawiam pytanie czy sąd może przychylić
    się do wniosku Mamy czyli z art.39 Krio? ( czyli jak w tytule).

    pzdr! Nix

  • 20. Data: 2013-03-06 12:04:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Mar 2013, Nix wrote:

> [...]
    [...]
    [...]
    > Tak, to 1-osobowa DG osoby fizycznej. W tej chwili tą DG zarządza syn na
    > podstawie pełnomocnictwa. No i ponawiam pytanie czy sąd może przychylić się
    > do wniosku Mamy czyli z art.39 Krio? ( czyli jak w tytule).

    Pytanie rozumiem, pojęcia nie mam, ale podzielam zastrzeżenia
    wniesione przez grupowiczów.
    To tak offtopicznie - ale spróbuj popatrzeć na to z boku.
    Dlaczego sąd ma uznać, że dla właściciela korzystniejsze będzie,
    że zostanie utrzymana ciągłość działania przedsiębiorstwa w okresie
    kiedy on już (prawdopodobnie) nie będzie żył, wykluczając możliwość
    choćby tylko ewentualnej możliwosci wydania powiedzmy ćwierci miliona
    złotych na ewentualny zabieg (prywatnie) który może przedłużyć mu życie
    o miesiąc lub przeciwnie - nawet skrócić życie, ale ulżyć w cierpieniu?
    To jest jego majątek, a nie "rodziny", rodzina dostanie (to co
    ewentualnie zostało) kiedy właściciel (ewentualnie) umrze.
    Jeszcze raz - nie wiem.

    Mój post akurat służył wskazaniu sprawy formalnej: od
    czasu nowelizacji KRiO fakt, iż przedsiębiorstwo stanowi
    wspólność majątkową, nie powoduje iż małżonek jest
    uprawniony do rozporządzania majątkiem "firmowym".
    To w sumie nie było do Ciebie, a w odpowiedzi na czyjąś
    uwagę iż mama "ma pół firmy" - można powiedzieć, "ma,
    ale nie posiada" (nie może rozporządzać).

    Oczywiście w razie otrzymania sądowego zezwolenia na
    dokonanie czynności "w imieniu" to zastrzeżenie jest bez
    znaczenia (bo dokonującym czynności byłby tato).

    pzdr, Gotfryd