eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawozezwolenie sądu na dokonanie czynności prawnej przekraczającej zakres zwykłego zarzadu-art.39-Krio › Re: zezwolenie sądu na dokonanie czynności prawnej przekraczającej zakres zwykłego zarzadu-art.39-Krio
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 6 Mar 2013 01:14:28 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: zezwolenie sądu na dokonanie czynności prawnej przekraczającej zakres

    On Sun, 3 Mar 2013, Nix wrote:

    > Przedsiębiorstwo( jest to sklep, większość majątku stanowi towar) powstało
    > w czasie trwania małżeństwa, więc Darczyńcą powinni być Mama i Tata mimo że
    > przedsiębiorstwo - działalność gospodarcza zarejestrowana jest tylko na Tatę.

    IMVHO, w przypadku przedsiębiorstwa mama powinna wyrazić zgodę.
    Uzasadniam tym, że tak długo jak długo tata prowadzi działalność, ma
    prawo do samodzielnego zarządzania majątkiem w tej DG (36.3 KRiO),
    ale zbycie jest uwarunkowane właśnie zgodą (37.1.3 KRiO)

    Zmiany dokonane zostały parę lat temu ale relatywnie niedawno, aby
    nieco "przyblokować" ograniczanie w egzekucji z majątku przedsiębiorstwa
    (małżonek mowił "nie wyrażam zgody" i był problem), kwestii związanych
    z VAT (DG była oVATowana ale małżonek DG nie prowadził, załóżmy iż
    sprzedał przedmiot od którego VAT odliczono - wg ustawy VAT sie
    państwu należał, ale jak to udokumentować tego nie wie nikt)
    i pewnie czegoś jeszcze.
    W efekcie majątek przedsiębiorstwa (wspólny) jak był wspólny tak jest
    wspólny, ale rozporządzanie nim jest nieco "niesymetryczne" (formalnie
    nie jest to wspólna decyzja małżonków lecz decyzja prowadzącego DG
    którą drugi może zawetować lub poprzeć - ale nie w drugą stronę,
    zbywcą jest więc prowadzący DG i wszelkie "efekty uboczne" są
    na jego głowie).

    > Pytanie jest takie:
    > Czy Mama może wystąpić do Sądu Rodzinnego z wnioskiem
    > o zezwolenie na dokonanie czynności prawnej przekraczającej zakres zwykłego
    > zarządu

    Czegoś jasno nie napisałeś, ale mi się bilans zeznań nie zgadza.
    Czy dobrze rozumiem, że to jest jednoosobowa DG osoby fizycznej?
    W którymś miejscu użyłeś słowa "firma" - jeśli jest jak pytam,
    to w streszczeniu "firma to on" (znaczy tata).
    Idzie mi o niesprowokowanie pisemnym oświadczenien że tata jest
    niezdolny do dokonywania czynności prawnych całej lawiny pytań
    o to jak zarządzał przedsiębiorstwem (i czy od osób współpracujących
    był odprowadzany ZUS itp, jak stwierdzą że to "oni robili").

    pzdr, Gotfryd