  • 1. Data: 2013-03-03 18:49:43
    Temat: zezwolenie sądu na dokonanie czynności prawnej przekraczającej zakres zwykłego zarzadu-art.39-Krio
    Od: Nix <v...@w...pl>

    witam
    Mam problem ze "zwykłą" wydaje się kwestią notarialnego poświadczenia
    podpisu na umowie darowizny przedsiębiorstwa ( z art. 55 KC). Sprawa
    jest taka, że Tata prowadzi przedsiębiorstwo, które chce darować synowi,
    jednak Tata jest osobą poważnie chorą, ma poważne trudności z
    komunikowanie się z otoczeniem( konkretnie "plącze" mu się mowa tak
    bardzo, że prawie nic zrozumieć co mówi nie można, jest to choroba
    nowotworowa, poważna sprawa). Wobec tego Notariusz nie chce ( i poniekąd
    słusznie) poświadczyć podpisu Taty na umowie darowizny.

    Przedsiębiorstwo( jest to sklep, większość majątku stanowi towar)
    powstało w czasie trwania małżeństwa, więc Darczyńcą powinni być Mama i
    Tata mimo że przedsiębiorstwo - działalność gospodarcza zarejestrowana
    jest tylko na Tatę.

    Pytanie jest takie:
    Czy Mama może wystąpić do Sądu Rodzinnego z wnioskiem
    o zezwolenie na dokonanie czynności prawnej przekraczającej zakres
    zwykłego zarządu, po to aby móc złożyć podpis na umowie darowizny w
    zastępstwie Taty? Czy taka umowa darowizny będzie prawnie OK ?

    Wydaje mi się że o takim przypadku mówi :

    Art. 39. Jeżeli jeden z małżonków odmawia zgody wymaganej do dokonania
    czynności, albo jeżeli porozumienie z nim napotyka trudne do
    przezwyciężenia przeszkody, drugi małżonek może zwrócić się do sądu o
    zezwolenie na dokonanie czynności. Sąd udziela zezwolenia, jeżeli
    dokonania czynności wymaga dobro rodziny.

    I drugie pytanie: Jak uzasadnić taki wniosek ?

    pzdr! Nix

  • 2. Data: 2013-03-03 20:31:22
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    Nix wrote:
    > Art. 39. Jeżeli jeden z małżonków odmawia zgody wymaganej do
    > dokonania czynności
    Raczej konieczne jest ubezwłasnowolnienie całkowite ale wtedy
    darowizna będzie nieuzasadniona. Po ubezwłasnowolnieniu to może
    umowa o dożywocie za zgodą sądu rodzinnego - nie wiem sąd by się
    zgodził ale jest tu logika - ojciec wymaga opieki, firma wymaga
    zarządcy, a syn dochodu aby zapewnić opiekę ojcu.

  • 3. Data: 2013-03-03 20:45:36
    Od: Nix <v...@w...pl>

    W dniu 2013-03-03 20:31, poszukiwacz pisze:
> [...]
    > zgodził ale jest tu logika - ojciec wymaga opieki, firma wymaga
    > zarządcy, a syn dochodu aby zapewnić opiekę ojcu.

    Ale co ma umowa o dożywocie z darowizną firmy ? Dlaczego w takiej
    sytuacji drugi małżonek nie mógłby dokonać czynności za chorego?

    A z innej beczki- czy ustanowienie kuratora prawnego zmieniłoby sytuację
    tak, że udałoby się zrobić tę darowiznę ?

    pzdr! Nix

  • 4. Data: 2013-03-04 01:39:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Nix" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Ale co ma umowa o dożywocie z darowizną firmy ? Dlaczego w takiej
    > sytuacji drugi małżonek nie mógłby dokonać czynności za chorego?

    Bo drugi małżonek nie jest właścicielem firmy.

    > A z innej beczki- czy ustanowienie kuratora prawnego zmieniłoby sytuację
    > tak, że udałoby się zrobić tę darowiznę ?

    Ja bym raczej zakombinował z pełnomocnictwem do prowadzenia spraw firmy dla
    syna.

  • 5. Data: 2013-03-04 02:42:24
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Nix wrote:
> [...]
    > dokonania czynności wymaga dobro rodziny.
    >
    > I drugie pytanie: Jak uzasadnić taki wniosek ?

    zaraz moment.
    mowisz o umowie notarialnej, czy poswiadczeniu podpisu?

    bo absolutnie nie rozumiem dlaczego natariuszz do poswiadczenia
    wlasnorecznosci podpisu wymaga jakiegokolwiek mowienia. Nie jezykiem
    podpis sie sklada. a komunikowac mozna sie rowniez w nny sposob.

    zmiencie notariusza jesli tylko o podpis chodzi.

  • 6. Data: 2013-03-04 03:31:24
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    Nix wrote:
    > Ale co ma umowa o dożywocie z darowizną firmy ?
    Dożywocie to też jest darowizna tylko że z dożywotnim
    świadczeniem dla dożywotnika.

    > Dlaczego w takiej sytuacji drugi małżonek nie mógłby dokonać
    > czynności za chorego?
    Darowizna nie jest czynnością konieczną - obiektywnie wymagalną -
    i dlatego nie można do niej przymuszać sądownie czy zastępować
    darczyńcę. Gdyby chodziło o SPRZEDAŻ z uzasadanionych powodów to
    wtedy można dążyć do wyznaczenia kuratora przez sąd dla dokonania
    takiej czynności.

    Pełnomocnictwo (prokura) do prowadzenia spraw firmy jest
    uzasadnione, tutaj i notariusz nie powienien mieć obiekcji.
    Poszukaj starszego doświadczonego notariusza.

  • 7. Data: 2013-03-04 08:34:07
    Od: Nix <v...@w...pl>

> [...]
    > podpis sie sklada. a komunikowac mozna sie rowniez w nny sposob.
    >
    > zmiencie notariusza jesli tylko o podpis chodzi.

    Mówię o poświadczeniu podpisu, nie umowie notarialnej( bo to "tylko"
    towar, nie nieruchomość).
    Właśnie z jakąkolwiek komunikacją z Tatą jest problem. Podpis złożyć
    może, ale napisać cokolwiek już nie... a notariusz chce ( i musi) mieć
    pewność że Darczyńca ma taką a taką wolę, dlatego sam podpis nic nie
    znaczy...
    Tak rozumuje TRZECH notariuszy i na dodatek JEDEN radca prawny.

    pzdr! Nix

  • 8. Data: 2013-03-04 08:37:22
    Temat: Re: zezwolenie s?du na dokonanie czynno?ci prawnej przekraczaj?cej zakres zwyk?ego zarzadu-art.39-Krio
    Od: Nix <v...@w...pl>

    W dniu 2013-03-04 01:39, Robert Tomasik pisze:

    > Bo drugi małżonek nie jest właścicielem firmy.

    Jest wspólność majątkowa, majątek firmy powstał w czasie trwania
    małżeństwa, drugi małżonek ma prawa do swojej połowy tego majątku.

    pzdr! Nix

  • 9. Data: 2013-03-04 10:12:19
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    Nix wrote:
    > Jest wspólność majątkowa, majątek firmy powstał w czasie
    > trwania małżeństwa, drugi małżonek ma prawa do swojej połowy
    > tego majątku.
    Ale chyba dopiero po podziale majątku może swobodnie dysponować
    swoim udziałem.

  • 10. Data: 2013-03-04 10:15:35
    Od: Nix <v...@w...pl>

    W dniu 2013-03-04 10:12, poszukiwacz pisze:
    > Ale chyba dopiero po podziale majątku może swobodnie dysponować swoim
    > udziałem.

    Racja, swobodnie można tylko swoją częścią dysponować, dlatego właśnie
    małżonek chce nadzwyczajnej zgody sądu...