  • 1. Data: 2004-03-27 12:00:27
    Temat: zbiorowa odpowiedzialność
    Od: Jacek Sałacki <j...@t...eu.org>

    Witam.
    Mam kilka pytań dotyczących fragmentu pewnego regulaminu pewnego domu
    mieszkalnego. Oto ten fragment:
    "Za wszelkie zawinione uszkodzenia na terenie domu mieszkańcy
    odpowiadają materialnie.
    W przypadku nie ustalenia sprawcy, odpowiedzialnością materialną
    zostaną obciążeni mieszkańcy pokoju, piętra lub całego domu w
    zależności od rodzaju i zakresu strat. [...]"

    Czy istnieje w polskim prawie coś takiego jak zbiorowa odpowiedzialność
    majątkowa?
    Czy nie jest niezbędne udowodnienie/wykazanie* winy aby kogoś ukarać?

    * - nie wiem jak to fachowo nazwać

    Jacek Sałacki

  • 2. Data: 2004-03-27 13:28:35
    Temat: Re: zbiorowa odpowiedzialność
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Jacek Sałacki wyskrobał(a):
> [...]
    > zależności od rodzaju i zakresu strat. [...]"
    >
    > Czy istnieje w polskim prawie coś takiego jak zbiorowa odpowiedzialność

    Istnieje odpowiedzialność solidarna dłużników. Wtedy wierzyciel ma do wyboru
    kilka osób odpowiedzialnych za dług i może sobie ściągać od nich
    wierzytelność w sposób dowolny - całość od jednego, w równych częściach od
    każdego, w nierównych częściach itd.

    > Czy nie jest niezbędne udowodnienie/wykazanie* winy aby kogoś ukarać?

    Owszem, ale w prawie karnym. Odpowiedzialność w prawie cywilnym najczęściej
    ma charakter obiektywny czyli niezależny od winy.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2004-03-27 14:15:15
    Od: "The_foe" <the_foeNO_SPAM@NO_SPAMwp.pl>

> [...]
    > kilka osób odpowiedzialnych za dług i może sobie ściągać od nich
    > wierzytelność w sposób dowolny - całość od jednego, w równych częściach od

    dotyczy ona spolek tworzonych na podstawie kodeksu cywilnego, nei widze
    zwiazku z pytaniem w topicu

  • 4. Data: 2004-03-27 14:26:44
    Temat: Re: Re: zbiorowa odpowiedzialność
    Od: Jacek Sałacki <j...@t...eu.org>

    On Sat, 27 Mar 2004 14:28:35 +0100, Bartek Gliniecki wrote:

    Dzięki za odpowiedź

> [...]
    > kilka osób odpowiedzialnych za dług i może sobie ściągać od nich
    > wierzytelność w sposób dowolny - całość od jednego, w równych częściach od

    Ale w powyższym problemie nie ma to żadnego zastosowania?

    > Owszem, ale w prawie karnym. Odpowiedzialność w prawie cywilnym najczęściej
    > ma charakter obiektywny czyli niezależny od winy.

    A kto orzeka o odpowiedzialności w tym przypadku? Dla ustalenia uwagi -
    ktoś zniszczył coś we wspomnianym domu. Kto orzeka o odpowiedzialności
    i kto zostanie uznany za odpowiedzialnego w tym przypadku(zgodnie z tym
    regulaminem)?

    Jeszcze takie pytanie ogólne - Czy pokazany przeze mnie fragment
    regulaminu ma sens i jest zgodny z prawem?

    Z góry dzięki za odpowiedź.

    Jacek Sałacki

  • 5. Data: 2004-03-27 15:02:17
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Jacek Sałacki wyskrobał(a):
    > Ale w powyższym problemie nie ma to żadnego zastosowania?

    Owszem ma z tym, że w omawianym problemie nie ma dłużników sensu stricto.

> [...]
    > ktoś zniszczył coś we wspomnianym domu. Kto orzeka o odpowiedzialności
    > i kto zostanie uznany za odpowiedzialnego w tym przypadku(zgodnie z tym

    Stwierdzenie odpowiedzialności następuje na podstawie tego regulaminu. Jak
    coś jest zniszczone i nie ma winnego, to odpowiadają mieszkańcy odpowiednio
    do wielkości i charakteru strat.

    > Jeszcze takie pytanie ogólne - Czy pokazany przeze mnie fragment
    > regulaminu ma sens i jest zgodny z prawem?

    Ma sens. Od siebie dodałbym w tym regulaminie zapis, że mieszkańcy
    odpowiadają "w równych częściach" żeby nie było niedomówień.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 6. Data: 2004-03-27 20:16:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek Sałacki" <j...@t...eu.org> napisał w wiadomości
    ..

    Moim zdaniem taka klauzula ma dotąd moc obowiązującą, dokąd sami
    zainteresowani w to wierzą. Jeśli ktoś pomaluje ściany na piętrze, to
    oczywiście właściciel tego domu może powołując się na te klauzulę próbować
    dochodzić roszczeń od mieszkańców piętra. Jeśli zapłacą, to ich sprawa.
    Jeśli nie, to będzie musiał iść z tym do sądu. A tam już z tej jego
    klauzuli się wyśmieją. W sądzie będzie musiał udowodnić, że pozwani o
    odszkodowanie ponoszą winę.

  • 7. Data: 2004-03-27 20:19:19
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    Użytkownik "The_foe" <the_foeNO_SPAM@NO_SPAMwp.pl> napisał w wiadomości

    > wyboru
    > >
    > dotyczy ona spolek tworzonych na podstawie kodeksu cywilnego, nei widze
    > zwiazku z pytaniem w topicu

    Chyba jednak nie tylko spolek... :-)

    NoMAD