  • 1. Data: 2006-06-21 06:20:30
    Temat: zawieszenie dzialalnosci
    Od: severin <s...@w...pl>

    Prowadzę małą działalność gospodarczą, a ponieważ jest to moje dodatkowe
    zajęcie oprócz normalnej etatowej pracy płacę do ZUS-u tylko składkę
    zdrowotną. Czy zawieszając działalność gospodarczą na 2 miesiące nadal
    muszę ją opłacać???

  • 2. Data: 2006-06-21 09:16:21
    Temat: Re: zawieszenie dzialalnosci
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    severin <s...@w...pl> napisał:

    > Czy zawieszając działalność gospodarczą na 2 miesiące nadal
    >muszę ją opłacać???
    Tak.
    Dla ZUS nie ma czegoś takiego jak 'zawieszenia'. Jest rozpoczecie
    i zakończenie dz.g.

    --
    Artur Golański

  • 3. Data: 2006-06-21 09:49:48
    Od: "goratex" <g...@n...pl>

    Nie .musisz wyrejestrowac sie w ZUS od opłacania składki ,ale tylko tak
    mozesz jak jest firma jednoosobowa.

    marek

  • 4. Data: 2006-06-21 10:11:17
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "goratex" <g...@n...pl> napisał:

    >ale tylko tak mozesz jak jest firma jednoosobowa.
    A z czego (przepis) wynika to ograniczenie ?
    Zawsze w przyp[adku dz.g. zgłasza się do ubezpieczenia jako
    przedsiębiorca, a ten jest jeden.

    --
    Artur Golański

  • 5. Data: 2006-06-21 10:13:21
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    W moim przypadku ZUS prosił o napisanie oświadczenia, kto teraz za mnie
    opłaca składki. W moim przypadku był to pracodawca, u którego się
    zatrudniłem.

    A zawieszenie w US polegało na składaniu zerowych zeznań. zczególnie
    uciążliwy był VAT, bo trzeba było co miesiąc zanosić deklarację.

    --
    Lukasz
    N 50 05' 04"

  • 6. Data: 2006-06-21 10:47:28
    Od: "severin" <s...@w...pl>

    Użytkownik "goratex" <g...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Nie .musisz wyrejestrowac sie w ZUS od opłacania składki ,ale tylko tak
    > mozesz jak jest firma jednoosobowa.

    Firma jest jednoosobowa, a ponieważ oprócz DG jestem zatrudniony na pełnym
    etacie (jak juz wcześniej wspominałem), składki opłaca pracodawca.

  • 7. Data: 2006-06-21 11:12:12
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 21 cze o godzinie 12:11, na pl.soc.prawo, Artur Golanski napisał(a):

    > Zawsze w przyp[adku dz.g. zgłasza się do ubezpieczenia jako
    > przedsiębiorca, a ten jest jeden.

    wKF - czy chodzi Ci o *płatnika* czy osobę/y prowadzącą działalność?
    Jeden jest *Płatnik* - a tutaj może być. np kilkunastu wspólników np.
    spółki cywilnej.

    Co do meritum sprawy:
    - tak jak pisał Artur Golański, nie ma zawieszenia DG w SUS. By nie
    podlegać obowiązkowemu UZ należy wykreślić DG we wpisie EDG w np. UM, oraz
    przejść całą procedurę wykreślania od GUS, US i ZUS. Wtedy nei musisz
    płacić zdrowotnego.
    Jak będziesz chciał DSG - rozpoczniesz całą procedurę począwszy od wpisu do
    EDG i dalej GUS, US, ZUS - itd itp ;))

    --
    Herbi
    21-06-2006 13:09:22

  • 8. Data: 2006-06-21 11:15:14
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 21 cze o godzinie 12:47, na pl.soc.prawo, severin napisał(a):

    > Firma jest jednoosobowa, a ponieważ oprócz DG jestem zatrudniony na pełnym
    > etacie (jak juz wcześniej wspominałem)

    Wielkość etatu nie ma znaczenia, istotna jest podstawa dochodu.

    > składki opłaca pracodawca.

    Nie zupełnie. Pracodawca jest *płatnikiem składek* - a na te, to robicie
    "zrzutkę" z pracodawcą - więc NIEMALŻE połowa jest z Twojego dochodu.
    Wyjątkiem jest UCh - te potrącane jest z Twojego dochodu, a w przypadku FP
    - idzie w całości z "kabzy" pracodawcy ;)
    Ale można uogólnic że odprowadzanych składek połowa jest z Twojej kabzy,
    druga połowa z kabzy pracodawcy.

    --
    Herbi
    21-06-2006 13:15:11

  • 11. Data: 2006-06-21 11:39:08
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "severin" <s...@w...pl> napisał:

    >Firma jest jednoosobowa, a ponieważ oprócz DG jestem zatrudniony na pełnym
    >etacie (jak juz wcześniej wspominałem), składki opłaca pracodawca.
    UZ płacisz zawsze (przy dz.g.), pozostałe emerytalne, rentowe itd nie
    płacisz, gdy pracodawca wypłaca ci wynagrodzenia, obecnie conajmniej
    900 zł (tyle chyba jest obowiązujące najniższe).

    --
    Artur Golański

  • 9. Data: 2006-06-21 11:39:08
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Herbi <z...@o...pl> napisał:

    >wKF - czy chodzi Ci o *płatnika* czy osobę/y prowadzącą działalność?
    >Jeden jest *Płatnik* - a tutaj może być. np kilkunastu wspólników np.
    >spółki cywilnej.
    Hmm, piszesz do mnie mnie cytując ? I mnie pytasz ?
    A odpowiadając ten kto prowadzi dz.g. czyli przedsiębiorca jest dla
    ZUS płatnikiem. Nawet w przypadku s.c. tworzą ją przedsiębiorcy i to
    oni siebie zgłaszają do ubezpieczenia. S.c. nie ma osobowości prawnej,
    a zgłasza jedynie pracowników do ubezpieczenia, jesli takowych
    posiada.

    --
    Artur Golański