  • 1. Data: 2003-10-02 20:54:27
    Temat: zastaw ustawowy
    Od: " Kasia " <k...@N...gazeta.pl>

    Mam pytanie:
    wynajmowalam pomieszczenia firmie produkujacej drewniana galanterie
    ogrodowa , nieplacili mi ponad 4 mieisace za czynsz skorzystalam z prawa
    zastawu ustawowego i zajelam maszyny rownoczesnie wypowiadzajc umowe najmu
    bez zachowani terminu .Sporzadzilam wraz z prawnikim spis przedmiotow
    dluznik i jego prawnik podnosza to iz wypowiedzenie bylo nieskuteczene gdyz
    zgodnie z k.c "jesli zalega z zapłatą czynszu za dwa okresy płatności.
    Wynajmujący powinien najpierw powiadomić najemcę na piśmie o zamiarze
    wypowiedzenia najmu bez zachowania terminów wypowiedzenia oraz udzielić mu
    dodatkowego miesięcznego terminu do zapłaty zaległego czynszu."

    czy rzeczywiscie jesli doreczylam pismo o wypowiedzeniu w chwili kiedy
    zajmowalam ich majatek , popelnilam blad ? Jakie moga byc tego konsekwencje ?
    Maszyny sa zamnkniete i dluznik nie ma do nich dostepu .Czy jesli byl to moj
    blad i wypowiedzenie bylo nieskuteczne to musze ich wpuscic znowu do hali
    produkcyjnej ? I co wtedy z moim prawem do zastawu ?

    Co gorsza pojawila sie inna sprawa zwiazana z wlasnoscia maszyn - firm kupila
    je na kredyt i jak twierdzi ze maszyny sa wlasnoscia banku do czasu splaty
    kredytu .Czy to oznacza ze bede musiala wydac te maszyny bankowi jak sie oto
    zwroci ? Co z moim prawem zastawu ustawowego ?

  • 2. Data: 2003-10-03 13:28:18
    Temat: Re: zastaw ustawowy
    Od: "FunnyGuy" <f...@t...pl>

> [...]
    > wypowiedzenia najmu bez zachowania terminów wypowiedzenia oraz udzielić mu
    > dodatkowego miesięcznego terminu do zapłaty zaległego czynszu."

    Ten przepis odnosi się do umów najmu lokali mieszkalnych, jako szczególnego
    rodzaju najmu ze względu na społeczne znaczenie i ochronę najemcy w tego
    typu umowach. Świadczy o tym systematyka KC (wyłączenie do odrębnego
    rozdziału) jak i nakaz odpowiedniego stosowania (art. 680 KC), dla tychże
    przepisów. Tak więc powołany przez Ciebie powyżej przepis mówiący o
    wyznaczeniu dodatkowego terminu miesięcznego dotyczył by raczej kwestii
    najmu lokalu mieszkalnego. Jeśli porównasz art. 670 par. 1 oraz 670 par 1 z
    art. 686 i 687 powinnaś dostrzec, że w istocie regulują identyczne kwestie z
    tym, że w art. 686 jest wyraźnie wskazanie na lokal mieszkalny, wynikający
    właśnie z odrębnej regulacji zawartej w rozdziale II. A zatem potwierdza
    także niewłaściwe zastosowanie zacytowanego w twoim pytaniu przepisu.

    To jest lokal użytkowy (gospodarczy), w którym prowadzona jest działalność
    gospodarcza. Należy zatem stosować przepisy dotyczące wykonania zobowiązań w
    zw. z przpisami o najmie w ogólności (art. 659 - 679 KC.). Masz do
    dyspozycji art. 491 KC, który owszem mówi o dodatkowym terminie wyznaczonym
    dla wykonania zobowiązania, z tym że jest to twoje prawo a nie obowiązek, z
    którego możesz skorzystać, ale nie musisz. To, że najemca ma obowiązek
    opłaty wynika wprost z art. 669 par.1. a art. 672 przewiduje możliwość
    natychmiastowego wypowiedzenia umowy. Dlatego nie musisz wyznaczać
> [...]

    oto
    > zwroci ? Co z moim prawem zastawu ustawowego ?

    Nie udostępniaj maszyn pod żadnym pozorem. To, że maszyny sa wlasnoscia
    banku do czasu splaty kredytu Ciebie nie obchodzi. Masz prawo zastawu i z
    niego korzystasz. Nie interesują cię stosunki obligacyjne jakie wynajmujący
    ma z osobami trzecimi. To bank w chwili egzekucji, będzie musiał wystąpić z
    powództwem ekscydencyjnym i wykazać że przedmiot zajęcia hipotecznego jest
    przedmiotem należącym do osoby trzeciej (banku)

    Spoko tak trzymaj. :-)
    Brawo.

  • 3. Data: 2003-10-03 17:42:14
    Temat: Re: zastaw ustawowy (trochę przydługawe)
    Od: "FunnyGuy" <f...@t...pl>

    Po napisaniu mojego pierwszego post`u w Twojej sprawie, zastanawiałem się,
    czy aby moja interpretacja przywołanego przez Ciebie przepisu - oparta na
    wykładni systemowej nie była nazbyt kategoryczna. Skoro bowiem ustawodawca
    przekazał do odrębnego uregulowania stosunek najmu lokalu poprzez
    wydzielenie grupy przepisów do oddzielnego rozdziału (rozdział II w Dziale
    I, Tytułu XVII Księgi III - Kodeksu Cywilnego) to o tym, czy stosować dany
    przepis do najmu lokalu mieszkalnego, czy też innego lokalu
    (niemieszkalnego), decyduje literalne brzmienie przepisu. A zatem wszędzie
    tam gdzie ustawodawca wyraźnie zaznaczył w przepisie, że chodzi o lokal
    mieszkalny - dany przepis dotyczy w szczególności lokalu mieszkalnego, a tym
    bardziej innego lokalu np. użytkowego. Ale z drugiej strony, z racji
    istnienia przepisów ogólnych dot. najmu, przy takim podejściu mielibyśmy do
    czynienia z pewną gradacją przedmiotu najmu. Przepisy ogólne bowiem odnosiły
    by się do przedmiotów najmu które pomieszczeniami bądź w ogóle nie są, a
    jeśli są to nie spełniają kryteriów, które pozwoliłyby zaliczyć je do tej
    kategorii (kategorii lokalu). Jednakże w tym wypadku, aby rozstrzygnąć
    kwestię, czy dane pomieszczenie jest, czy też nie jest lokalem, a co za tym
    idzie, czy stosować, czy nie przepisy szczególne o najmie lokalu, potrzebna
    byłaby legalna definicja lokalu, którą możnaby posiłkować się przy
    rozstrzygnięciu tej kwestii.
    Ponieważ wyodrębnienie przepisów dot. najmu lokali wprowadziła Ustawa o
    najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, zatąpiona później
    Ustawą o ochronie praw lokatorów, która to z kolei w art. 26 m.in. nadała
    aktualne brzmienie interesującego nas Rozdziału II w Dziale I, Tytułu XVII
    Księgi III KC. pt. "najem lokali" postanowiłem sprawdzić, czy w ustawie tej
    jest zawarta definicja legalna pojęcia lokal. I jakie jest jej brzmienie.
    Otóż cytuję:

    art. 2. pkt. 4) ustawy z dnia 21 czerwca 2001 o ochronie praw lokatorów,
    mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego:

    "Ilekroć w ustawie jest mowa o lokalu - należy przez to rozumieć lokal
    służący do zaspakajania potrzeb mieszkaniowych, a także lokal będący
    pracownią twórcy do prowadzenia działalności w dziedzinie kultury i sztuki.
    Nie jest w rozumieniu ustawy lokalem pomieszczenie przeznaczone do
    krótkotrwałego pobytu osób, w szczególności znajdujące się w budynkach
    internatów, burs, pensjonatów, hoteli, domów wypoczynkowych, lub w innych
    budynkach służących do celów turystycznych lub wypoczynkowych".

    A skoro tak to tym bardziej pomieszczenia służące działalności gospodarczej,
    w których to wykonuje się pewną pracę, a potem idzie się do domu.

    A zatem jest to drugi argument na to, że prawnik wynajmującego od Ciebie
    lokal nie dokońca wie z których przepisów korzystać, albo wie dobrze tylko
    akurat ten przepis bardziej mu się podoba.

    Natomiast odnośnie samego prawa zastawu na rzeczach wynajmującego
    wniesionych do przemiotu najmu - to prawo to przysługuje wynajmującemu bez
    uprzedniej konieczności wypowiadania samej umowy. A zatem nie musisz napierw
    czekać na koniec okresu wypowiedzenia a dopiero później zajmować. Stosunek
    najmu może trwać nadal, a Ty zabezpieczasz zatawem wierzytelności już
    wymagalne, a także ewentualnie, te które mogą powstać w przyszłości.

    Powodzenia :-)