  • 1. Data: 2003-10-02 20:44:14
    Temat: leasing operacyjny?
    Od: "Michał J." <j...@b...pl>

    Jak wygląda sprawa wypkupu przedmiotu leasingu operacyjnego przez
    leasingobiorcę po zakończeniu umowy leasingowej. Czy brak w umowie leasingu
    klauzuli dotyczącej wykupu jest zgodny z prawem? - przecież wtedy jest to
    zwykła umowa dzierżawy. Jakie jest orzecznictwo sądów w tym temacie. .
    Wziąłem w leasing auto spłaciłem wszystkie raty leasingowe a teraz mam oddać
    auto z powrotem firmie leasingowej?
    Zapłacone raty oczywiście znacznie przewyższają wartość początkową auta
    czyli firma leasingowa zarobiła na mnie i to całkiem niezłe pieniądze.
    Tylko proszę oszczędźcie sobie uwag o koneczności dokładnego czytania umów.
    Proszę o pomoc i uwagi

  • 2. Data: 2003-10-02 21:31:22
    Temat: Re: leasing operacyjny?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Istota leasingu właśnie na tym polega, że firma "wypożycza" Ci środek
    trwały w użytkowanie. Daje to korzyści podatkowe, ale równocześnie niesie
    właśnie opisane przez Ciebie niebezpieczeństwa. Czytałem gdzieś, że
    umieszczenie w umowie klauzuli, że Ty masz prawo to później za złotówkę
    kupić było podstawą do podważenia przez Urzędy Skarbowe umów leasingu i
    uznania ich za umowy kupna-sprzedaży na raty ze wszystkimi wynikającymi
    stąd konsekwencjami podatkowymi. Pewnym wybiegiem jest klauzula, że po
    spłaceniu rat masz prawo wskazać osobę, która zakupi samochód. Wówczas
    wskazujesz kogoś z rodziny a potem nawet odkupujesz od tej osoby samochód.
    Ze strony podatkowej jest to wówczas nie do podważenia.

    Niestety sama umowa leasingu, co do zasady nie daje Ci prawa odkupienia
    samochodu po zakończeniu umowy i spłaceniu rat. Jeśli nie ma w umowie
    jakiejś klauzuli normującej tę materię, to firma leasingowa może
    faktycznie samochód sprzedać dowolnej osobie i to po cenie rynkowej. Jeśli
    od tego odstąpią, to jest to tylko ich dobra wola.

  • 3. Data: 2003-10-03 04:38:24
    Od: "automoto" <a...@g...pl>

    > firma leasingowa może
    > faktycznie samochód sprzedać dowolnej osobie i to po cenie rynkowej. Jeśli
    > od tego odstąpią, to jest to tylko ich dobra wola.

    lecz tego raczej nie zrobi, bo zalezy jej na kolejnych klientach a takze na
    Tobie. Pomysl ile moglbys ludzi poinformowac o polityce takiej firmy. Tam
    tez siedza ludzie myslacy (przynajmniej mam nadzieje) i tego raczej nie
    zrobia, aczkolwiek wykazanie inicjatywy na pewno nie bedzie nietaktem z
    Twojej strony.

    pozdro

  • 4. Data: 2003-10-03 15:28:38
    Od: "kizzi" <k...@w...pl>

    czyli nie istnieje w tym przypadku prawo pierwokupu?? trochę drogie to
    "wypożyczenie" samochodu zważywszy, że przez okres leasingowania spłaciło
    się grubo ponad wartość auta w dniu podpisania umowy.
    kiz

  • 5. Data: 2003-10-04 11:07:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > lecz tego raczej nie zrobi, bo zalezy jej na kolejnych klientach a takze
    na
    > Tobie.

    Chyba, że firma jest w upadłości i rządzi już syndyk. Jemu raczej na
    kolejnych klientach firmy leasingowej mało zależy.