  • 1. Data: 2003-10-16 15:07:53
    Temat: zarzuty do nakazu zapłaty
    Od: "kizzi" <k...@p...onet.pl>

    czy zarzutem do nakazu zapłaty może być brak w pozwie noty odsetkowej oraz
    kopii faktur (nakaz dotyczy właśnie odsetek od zapłaconych po terminie
    faktur, a powodem jest faktor, który po zakończeniu wspópracy z naszym
    wierzycielem, próbuje dochodzić odsetek). Ponieważ w powództwie nie
    załączono noty odsetkowej ani kopii faktur zastanawia mnie jak sąd sprawdził
    czy odsetki ustawowe są rzeczywiście tej wielkości jakiej wskazał faktor.
    Nadminienię, że my tez tego nie możemy sprawdzić bo my również nie
    otrzymaliśmy noty odsetkowej, jedynie pisma o wezwaniu do zapłaty długu
    głównego (kwota) wraz z ustawowowymi odsetkami naliczonymi do dnia....
    (kwota).
    będę wdzięczna za wszelkie uwagi
    pozdro
    kizzi

  • 2. Data: 2003-10-16 19:46:16
    Temat: Re: zarzuty do nakazu zapłaty
    Od: "" <d...@c...pl>

    A jakie dokumenty zostały załączone do pozwu. Czy był weksel, czy było uznanie
    długu, itp.
    Rozumiem, że w tak naprawdę odsetki rzezywiście się należały? A pozwany próbuje
    oprzeć taktykę na braku stosonych dowodów?
    A gdzie zasada pacta sunt servanda ?

    Do występowania o odsetki nie jest potrzebne w ogóle wystawianie noty odsetkowej.
    Teoretycznie nie jest wymagana także faktura. Potrzebne są dowody (w
    postępowaniu nakazowym - dokumenty- ale nie koniecznie faktury) na fakt: 1.
    wysokości należności głownej (wierzytelności pieniężnej), 2. terminu jej
    płatności (terminu wymagalności, 3.daty dokononania zapłaty (choć to już nie aż
    tak konieczne).

    Zarzutem może być brak udowodnienia tych faktów (brak stosownych dokumentów/u/).

    dp

  • 3. Data: 2003-10-16 20:00:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Przy nakazie zapłaty, to jest tak, że generalnie sąd zasądza zgodnie z
    pozwem, o ile oczywiście nie jest oczywiste, że powództwo jest
    nieuzasadnione i czeka na ewentualny sprzeciw pozwanego. Tak więc pozwany
    może przeliczyć odsetki po swojemu i złożyć zarzut, że powinna być inna
    kwota.

  • 4. Data: 2003-10-16 22:10:30
    Od: "" <d...@c...pl>

    > Przy nakazie zapłaty,
    Nakaz zapłaty jest wydawany w dwóch postępowaniach odrębnych: upominawczym i
    nakazowym.
    >to jest tak, że generalnie sąd zasądza zgodnie z
    > pozwem, o ile oczywiście nie jest oczywiste, że powództwo jest
    > nieuzasadnione i czeka na ewentualny sprzeciw pozwanego.
    To dotyczy postępowania upominawczego. W postępowaniu nakazowym podstawą pozwu
    są dokumenty o szczególnie silnej mocyc dowodowej.
    Od nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym przysługuje sprzeciw (jako środek
    odwoławczy).
    Od nakzau zapłaty w postępowaniu nakazowym przysługują zarzuty (jako środek
    odwoławczy).

    Tak więc pozwany
    > może przeliczyć odsetki po swojemu i złożyć zarzut, że powinna być inna
    > kwota.

    Zarzuty (tu jako środek obrony) można zawsze składać. Nie wszytskie jednak będą
    równie skuteczne.

    dp

  • 5. Data: 2003-10-17 17:58:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Oczywiście się zgadzam. Tylko, że jakim że dowodem jest nota odsetkowa? I
    czym jej moc dowodowa ma się różnić od zapisu w pozwie. Po prostu podstawą
    wydania nakazu zapłaty jest w tym wypadku niezapłacona faktura, a nota
    odsetkowa moim zdaniem do niczego nie jest potrzebna. Wystarczy wzmianka w
    pozwie o wysokości odsetek.

    Jeśli powód nie wnosi o kumulację odsetek w chwili pozwania, to wystarczy
    standardowy zapis "wraz z ustawowymi odsetkami za okres od dnia .... do
    dnia zapłaty. Ale w wypadku, gdy chce skorzystać z prawa do kumulacji, no
    to musi obliczyć te odsetki, choćby po to, by prawidłowo wpisać WPS.

  • 6. Data: 2003-10-17 18:00:23
    Od: "kizzi" <j...@b...pl>

    > A jakie dokumenty zostały załączone do pozwu. Czy był weksel, czy było
    uznanie
    > długu, itp.

    do pozwu był weksel dołączony odpisan in blanco przez pozwanegoostał on
    wypełniony ale nie zrealizowany bo powód po wezwaniu przez faktora spłacił
    dług główny dobrowolnie. problematycznie zostają jedynie odsetki, ponieważ
    oczywiście może się i należą ale po pierwsze nie jesteśmy w stanie psrawdzić
    czy rzeczywiście takie (bo brak noty odsetkowej) a po drugie można by było w
    sprawie kilku odsetek powołać się na zarzut przedawnienia. Uznania długu
    jako takiego nie było (to znaczy długu głównego oczywiście tak ale nei
    odsetek). Bo "umowa na gębę " była taka że co rok umarzali nam przynajmniej
    50% odsetek, (chodzi mi o naszego pierwotego wierzyciela-dostawcę) po
    zerwaniu wspópracy z faktorem nadal to "praktykujemy" ale za to faktor
    upomniał się o swoje.
    czy zatem można pdnieść zarzut braku noty odsetkowej, i dopiero na rozprawie
    "ewentualnie" zarzut przedawnienia - jeżeli taki wyniknie z obliczeń
    naszych????
    dzięki
    kizzi