  • 1. Data: 2003-10-16 14:33:56
    Temat: nieuczciwy pracodawca-okres nieskładkowy (dla prawnika)
    Od: "MSP" <m...@g...pl>

    Witajcie, jestem nowym uczestnikiem forum, ponieważ na różne sposoby próbuję
    rozwiązać problem swojej tesciowej i gdzie się da poddaję problem do
    dyskusji....

    Moja teściowa miała "przyjemność" pracować w latach 1992-1994 w Zakładzie
    Krawieckim. W chwili obecnej, kiedy potrzebne jest poświadczenie zarobków
    okazało się, iż pracodawczyni nie zgłosiła jej do ubezpieczeń społecznych i
    nie odprowadzała składek. Po 6-krotnej wymianie pism z ZUS-em, po półtora
    roku ZUS wydał decyzję odmowną, od której odwołałam się do Sądu Ubezpieczeń
    Społecznych. W decyzji swojej powołują się na niewiele znaczące fakty,
    m.in., świadectwo wystawione po 2 m-cach od zakończenia stosunku pracy, na
    fakt, iż stempel potwierdzający zatrudnienie przystawiła sama pracodawczyni,
    poświadczenie w książeczce zdrowia przez nią, a nie przez ZUS. Uważam, iż w
    przypadku ewidentnego przestępstwa, jakim jest działanie przeciwko prawom
    pracownika (art.219 kk), jak również nieuprawnione wypełnianie dokumentów -
    poświadczenie nieprawdy (art. 270§2 i 271§2 kk) ZUS powinien podjąć jakieś
    działania. Tym bardziej, iż uszczuplony został budżet, który oni
    reprezentują. W odpowiedzi dowiedziałam się, iż roszczenia już się
    przedawniły, bo w myśl obowiązujących wówczas przepisów-było na to 5 lat
    (całe szczęście, ze obecnie 10). No i cóż... 2 lata przepadły- nie chcą jej
    nawet uznać jako okres nieskładkowy. Czy ktoś z Was miał podobny przypadek,
    bądź spotkał się z orzeczeniami Sądów w podobnych sprawach, czy można zrobić
    coś, żeby pracodawczynię pociągnąć do odpowiedzialności?? i czy od decyzji,
    która przyjdzie ( o ile będzie negatywna) można się będzie odwoływać do
    wyższej???
    Spotkałam się z opiniami, ze z ZUS-em nie wygram,ale pomimo tego...
    walczę;)))
    Dziękuję za podpowiedzi i pozdrawiam