  • 11. Data: 2008-08-13 20:19:38
    Temat: Re: zaplata za przedmiot kradziona karta kredytowa itp, co z pieniedzmi?
    Od: Andrzej Kubiak <n...@i...invalid>

    Dnia Wed, 13 Aug 2008 21:37:17 +0200, Piotrek napisał(a):

    > Dla tego przykładu w Citi nie odpowiadasz za transakcje wykonane do 48
    > godzin *przed* zastrzeżeniem karty.

    Mała korekta: do 72 godzin.

    AK

  • 12. Data: 2008-08-13 20:24:09
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Andrzej Kubiak" <n...@i...invalid> wrote
    > Pierwsze - regulacje Visy i Ameksa - nie wiem jak reguluje to Mastercard.

    Jest to gdzieś w sieci, bo nie widzę?

  • 13. Data: 2008-08-13 20:27:05
    Od: Michał Trych <gg:2200099@nomail.pl>

    A moze ktos napisze jak to sie ma do mnie a nie do wlasciciela karty:)
    dostaje pieniadze na konto za sprzedany np na alegro przedmiot. Nie wiem czy
    da sie z karty przelac na konto, ale pewnie tak. CO dalej?
    pozdrawiam
    Michal

  • 14. Data: 2008-08-13 20:29:25
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Piotrek pisze:

    > Po pierwsze PayPal od lipca zeszłego roku jest bankiem. Dlatego zgodnie
    > z obowiązującym w Polsce prawem, konto w PayPal powinno być zgłoszone do
    > NBP.

    Huh? Nie miał być czasem ten wymóg zlikwidowany?

  • 15. Data: 2008-08-13 20:47:14
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Andrzej Lawa wrote:
    > Huh? Nie miał być czasem ten wymóg zlikwidowany?

    AFAIK, jak na razie istnieje obowiązek zgłaszania rachunków posiadanych
    w bankach zagranicznych.

    Piotrek

  • 16. Data: 2008-08-13 21:57:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Aug 2008, Piotrek wrote:

    > Wynika to z regulaminu karty.

    Ale ten z kolei wynika z przepisów.
    Na pewno wynika, bo dopóki przepisów nie zmienili (jak zmieniali były
    informacje w prasie) to twardo trzymałem się zasady, ze kartą się
    NIE PŁACI.
    Możesz sprawdzić, na paru grupach (m.in. tu) parę osób usiłowało mi
    oględnie dać do zrozumenia, że ktoś tu ma nie po kolei i że to nie oni ;)

    W roli argumentu używałem m.in. różnicy między zasadami płacenia kartą
    w .pl i "na zachodzie", bo zawsze dostawałem takim samym tekstem: że
    "na całym świecie płaci się kartą" :> (..."na innych zasadach",
    o czym - ÓWCZEŚNIE - oponenci zapominali :))

    Stąd, o ile nie pamiętam samego aktu, pamiętam że był wprowadzany :)
    To nie dobrzy bankierzy wprowadzili "zachodnie" normy do
    odpowiedzialności za transakcje kartowe!

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2008-08-13 23:13:28
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Ale ten z kolei wynika z przepisów.

    Przecież przepisy definiują minimalne warunki, jakie ma spełniać
    produkt. Natomiast zawsze bank może zaoferować lepsze warunki.
    Inna sprawa, że za te lepsze warunki często trzeba zapłacić.
    Ale już chyba się przyzwyczailiśmy do tego, że po to wymyślono
    ubezpieczenia, żeby z nich korzystać.

    A nie później marudzić, że się poniosło straty.

    > Na pewno wynika, bo dopóki przepisów nie zmienili (jak zmieniali były
    > informacje w prasie) to twardo trzymałem się zasady, ze kartą się
    > NIE PŁACI.

    Jak zwykle jest to kwestia kalkulacji i wyboru właściwego produktu do
    konkretnych zastosowań.

    Ja tam karty Citka miałem od zawsze (founder member) i od zawsze nimi
    płaciłem. I nigdy nie miałem problemu z reklamacjami, choć fraudy
    zdarzyły mi się kilkanaście razy.

    Ale unikałem oczywiście używania produktów, których regulamin można było
    streścić w jednym zdaniu "Wyskakuj kliencie z kasy, a jak kiedyś przez
    przypadek będziemy mieli dobry humor, to ewentualnie oddamy Ci Twoje
    pieniądze".

> [...]
    > "na całym świecie płaci się kartą" :> (..."na innych zasadach",
    > o czym - ÓWCZEŚNIE - oponenci zapominali :))

    Do Stanów to nam oczywiście cały czas jeszcze daleko, ale nie należy
    demonizować.

    > Stąd, o ile nie pamiętam samego aktu, pamiętam że był wprowadzany :)
    > To nie dobrzy bankierzy wprowadzili "zachodnie" normy do
    > odpowiedzialności za transakcje kartowe!

    A czy przypadkiem nie "rynek" to wymusił wcześniej? ;-)

    Piotrek

  • 18. Data: 2008-08-14 06:30:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Aug 2008, Piotrek wrote:

    > Przecież przepisy definiują minimalne warunki, jakie ma spełniać produkt.
    > Natomiast zawsze bank może zaoferować lepsze warunki.

    Oczywiście.
    Tylko chyba się nie rozumiemy: dopóki PRZEPIS nie USTANOWIŁ zmiany
    odpowiedzialności za transakcję, popularne karty (złotym/platynowym/
    innym takim się nie przyglądałem) NIE MIAŁY w regulaminach wpisanej
    "zasady odpowiedzialności sprzedawcy".
    W razie wtopy bank stwierdzał że transakcja jest autoryzowana
    i jak posiadaczowi karty nie pasuje, to może się ze sprzedawcą
    sądzić.

    Zmiana, skutkująca w ten sposób, że w razie reklamacji to bank
    jest ZOBOWIĄZANY zwrotnie "ściągnąć" kasę od sprzedawcę i jak
    *sprzedawca* chce, to niech się sądzi (co m.in. ma wymusić na
    sprzedawcach weryfikowanie podpisów i inne takie) została
    NA PEWNO wprowadzona PRZEPISEM.

    > Inna sprawa, że za te lepsze warunki często trzeba zapłacić.

    Ale ja nie potrzebuję "lepszych warunków".
    Po prostu publicznie stwierdzałem, że dopóki zasady będą takie jakie
    były kilka lat temu (patrz wyżej) to będę uważał że kartą się nie
    płaci i tyle.

    > A nie później marudzić, że się poniosło straty.

    Nie pisz tego DO MNIE, dobra?
    Nigdy nie marudziłem!
    :)

> [...]
    > streścić w jednym zdaniu "Wyskakuj kliencie z kasy, a jak kiedyś przez
    > przypadek będziemy mieli dobry humor, to ewentualnie oddamy Ci Twoje

    A mój poprzedni post sprowadzał się do tego, że dla powszechnie używanych
    kart zmiana zapisów została wymuszona przepisem.

    > A czy przypadkiem nie "rynek" to wymusił wcześniej? ;-)

    Nie, zdecydowanie nie.
    Takich, którzy używali "zwykłych" kart na masową skalę mimo bardzo
    niekorzystnych zapisów była cała masa - i bankom oni (jako klienci)
    starczali :)

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2008-08-14 06:52:50
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Wed, 13 Aug 2008 22:19:38 +0200, Andrzej Kubiak napisał(a):

    > Mała korekta: do 72 godzin.

    W przypadku karty ze zdjęciem i namalowanym podpisem. Karta bez
    fotografii i podpisu -- 48 godzin.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 20. Data: 2008-08-14 18:50:21
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    On 13 Sie, 22:47, Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:

    > AFAIK, jak na razie istnieje obowiązek zgłaszania rachunków posiadanych
    > w bankach zagranicznych.

    Ciekawe ile % osob to prawo respektuje ;)

    Pozdrawiam
    Rafal