  • 1. Data: 2003-10-19 20:35:37
    Temat: zalozenie spolki?
    Od: Cecylia Słupianek <c...@x...wp.pl>

    Witam,

    chce otworzyc dzialalnosc gospodarcza wraz z siostra. Jaka forma bedzie
    dla nas najlepsza? Czy musi ta dzialalnosc figurowac pod nazwa "spolka"
    (cywilna?) czy moze to byc dzialalnosc gospodarcza posiadajaca dwoch
    wlascicieli?
    Co jest najprostsze i najszybsze do zalozenia?

    Pozdrawiam,
    Cecylia

  • 2. Data: 2003-10-19 21:52:44
    Temat: Re: zalozenie spolki?
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Uzytkownik "Cecylia Słupianek" <c...@x...wp.pl> napisal w wiadomosci
    > Witam,
    >
    > chce otworzyc dzialalnosc gospodarcza wraz z siostra. Jaka forma bedzie
    > dla nas najlepsza?

    To zalezy od tego, co chcecie robic, jakie beda tego rozmiary, jak chcecie
    zgromadzic fundusze itd.

    > Czy musi ta dzialalnosc figurowac pod nazwa "spolka"
    > (cywilna?) czy moze to byc dzialalnosc gospodarcza posiadajaca dwoch
    > wlascicieli?

    Dzialalnosc gospodarcza, jak sama nazwa wskazuje, nie jest rzecza, tylko
    czynnoscia. Nie moze miec wiec wlasciciela, a jedynie wykonawce, która jest
    osoba fizyczna. Jesli wykonujesz dzialalnosc gospodarcza, to jestes
    przedsiebiorca i jako taki musisz sie zglosic do ewidencji prowadzonej przez
    gmine. Dwóch lub wiecej przedsiebiorców moze zawiazac spólke cywilna, która
    moze w pewnych sytuacjach wystepowac jako jeden podmiot - np. w zakresie
    podatku od towarów i uslug (VAT), statystyki itp. Przedsiebiorstwo, które
    bedzie fizycznym przejawem dzialalnosci spólki bedzie wtedy przedmiotem
    wspólwlasnosci wszystkich wspólników. Spólka taka jest jednak w sferze
    stosunków cywilnoprawnych tylko wzajemnym zobowiazaniem wspólników do
    zgodnego wspóldzialania w okreslonym celu (niekonieczne nawet zarobkowym,
    choc w wypadku spólki przedsiebiorców tak wlasnie bedzie), a wiec nie ma
    bytu oddzielnego od wspólników. Oznacza to, ze kazdy z
    przedsiebiorców-wspólników zaciaga zabowiazania na wlasny rachunek i
    odpowiada za nie osobiscie.
    Wlasciciela moga miec spólki kapitalowe (z o.o. i akcyjna). Maja one bowiem
    odrebny byt i osobowosc prawna. W zasadzie nadaja sie do prowadzenia
    wiekszych rozmiarów dzialalnosci - sa bardzije sformalizowane i
    kosztowniejsze.
    Trzecia droga, w Polsce niestety malo popularna, sa spólki osobowe. Do
    prowadzenia malej dzialalnosci nadaje sie podstawowa z nich, czyli spólka
    jawna. Ponownie nie moza ona miec sama w sobie wlasciciela sensu stricto,
    ale ma juz pewne przymioty podmiotu odrebnrgo od wspólników - moze byc
    podmiotem praw i obowiazków i to ona jest w zasadzie odpowiedzialna za
    dlugi, choc wspólnicy odpowiadja za nie subsydiarnie, tzn. wtedy, gdy
    egzekucja wobec spólki okaze sie bezskuteczna.
    Hem - nie wiem wlasciwie, po co sie az tak rozpisuje, jak nie mam danych...
    Powiedz, co mniej wiecej bedziecie robic, jakie przeiwdujesz obroty itp.

    > Co jest najprostsze i najszybsze do zalozenia?

    Na pewno spólka cywilna. Ustawodawca po raz kolejny przelozyl obowiazek
    rejestracji przesiebiorców bedacych osobami fizycznymi w KRS przynajmniej do
    konca przyszlego roku. Jest to tanie, proste i szybkie, choc i tak trwa pare
    tygodni (gmina, GUS, US, ZUS itp :-)))) Ma tez swoje plusy i minusy, ale,
    ponownie, trudno mi oceniac, czy akurat taka forma jest dla Was najlepsza.
    Ja jej osobiscie nie lubie, bo jest z punktu widzenia teorii takim malym
    potworkiem, ale przynaje, ze w obencym stanie prawnym moze byc wyjsciem
    najwygodniejszym.

    Dodatkowo zagmatwal ustawodawca historie przez nowelizacje kodeksu
    cywilnego, gdzie uznal, ze walnie jeszcze jedna, inna definicje
    przedsiebiorcy. Jak to bedzie wygladac w praktyce- trudno powiedziec. Moze
    ktos inny ma juz jakies przemyslenia? Mi sie to bardzo nie podoba...

    Depi.

  • 3. Data: 2003-10-20 07:21:35
    Od: Cecylia Słupianek <c...@x...wp.pl>

> [...]
    >Powiedz, co mniej wiecej bedziecie robic, jakie przeiwdujesz obroty itp.

    Dzieki wielki za wlasnie te "rozpisane" informacje.
    Bedziemy mialy siec sklepow odziezowych (na razie negocjujemy umowy na 3
    lokale). Obroty ok.100.000/1m-c. Na razie. mam nadzieje...

    Czy spolke cywilna wystrarczy zarejestrowac w UG (rejestruje sie
    wg.miejsca zamieszkania czy dzialnosci?) ? Rozumiem, ze nie musze
    "latac" po sadach jak przy spolkach innego rodzaju, czy tak?

    Pozdrawiam,
    Cecylia

  • 4. Data: 2003-10-21 09:58:05
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

[...]

    M: Ja bym myslal juz o 'powaznej' spólce - chocby jawnej.

    Czy spolke cywilna wystrarczy zarejestrowac w UG (rejestruje sie wg.miejsca
    zamieszkania czy dzialnosci?) ? Rozumiem, ze nie musze "latac" po sadach jak
    przy spolkach innego rodzaju, czy tak?

    M: Latac? Hmmm... Latania po róznych urzedach nie unikniesz. Wizyt w gminie
    jest tyle samo co w KRS, tyle, ze wniosek jest tanszy i latwiej go wypelnic.
    I tu i tu jest to wlasciwie formalnosc.
    Dzialalnosc rejestruje sie w miejscowo wlasciwym dla wykonywanej
    dzialalnosci urzedzie gminy (dzielnicy).

    Pozdrawiam,
    Cecylia

    Pozdrawiam

    Depi. -

    PS> -Fajnie jest wysylac wiadomosci w frmacie tekstowym. Jak wysylasz HTML,
    to widzisz co sie robi. Popraw to prosze.

  • 5. Data: 2003-10-21 11:50:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Oct 2003, Cecylia Słupianek wrote:
    [...]
    >+ Czy spolke cywilna wystrarczy zarejestrowac w UG (rejestruje sie
    >+ wg.miejsca zamieszkania czy dzialnosci?) ?

    S.C. nie jest przedsiębiorcą :), rejestrują się
    "spółkowicze". Wg miejsca zamieszkania.
    Osobną sprawą są rejestracje do podatków i UStat.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-10-22 16:47:51
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
    > On Mon, 20 Oct 2003, Cecylia Słupianek wrote:
    > [...]
    >
    > S.C. nie jest przedsiębiorcą :), rejestrują się
    > "spółkowicze". Wg miejsca zamieszkania.
    > Osobną sprawą są rejestracje do podatków i UStat.

    Zamieszkania?!? Oj chyba nie, Gotfrydzie... Albo były jakieś szczególne
    regulacje przy tym przejsciu z rejestracji spółki bna rejestracje
    wspólników. Jako żywo bowiem mieszka całe życie na Bielanach a działalności
    miałem róznie - ostatnio w Śródmieściu.

    Depi.

  • 7. Data: 2003-10-23 09:54:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Oct 2003, Marcin Olender wrote:
    [...]
    >+ Zamieszkania?!? Oj chyba nie, Gotfrydzie...

    Erm... chyba się rozpędziłem :(
    Ale nie mam w tej chwili czasu na weryfikację !

    pozdrowienia, Gotfryd