  • 11. Data: 2011-01-13 11:03:36
    Temat: Re: zakup mieszkania od rodziców
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 9 Jan 2011, misiek wrote:

    > Chcielibyśmy z bratem odkupić mieszkanie własnościowe od rodziców.
    > Czy w przypadku takiej transakcji jest możliwe odkupienie mieszkania
    > po cenie niższej (np. 60.000PLN) niż wartość rynkowa (około
    > 180.000PLN) tak aby urząd skarbowy nie przyczepił się do tej
    > transakcji.
    > Czy fakt że rodzice sprzedają mieszkanie dzieciom, a oprócz tego będą
    > posiadali wpis w akcie notarialnym o dożywotnim użytkowaniu skutecznie
    > obniży cenę dla US.

    Takie pytanie - a czy wersja z dożywociem nie byłaby rozwiązaniem?
    (dożywocie to nie jest *tylko* prawo do używania - oznacza również
    zobowiązanie do utrzymania, przy okazji regulując jasno sprawę "kto
    ma płacić czynsz").

    > Akt darowizny nie do końca będzie skuteczny z powodu wliczanie
    > darowizny w masę spadkową przez okres 10 lat (tak przynajmniej
    > zostałem poinformowany)

    To już Ci witek zaznaczył. Przeczytaj sobie przepis, tak z 10 razy
    (przeczytaj :)), jest tu:
    _117.html
    (znajdziesz :D)

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2011-01-13 11:09:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 10 Jan 2011, witek wrote:

> [...]

    Misiek, a co chcesz osišgnšć?
    Bo jak "obniżenie ceny", to tędy droga nie wiedzie, bo:

    > tylko przypadkiem tak nie powiedzcie w urzedzie skarbowym przy okazji, bo wam
    > dowalą.

    co z tego, że z okazji "obcišżenia" wyjdzie niższy PCC, skoro samo "obcišżenie"
    jest œwiadczeniem od którego *również* będzie należał się podatek?

    Natomiast w sprawie pozapodatkowej, to co innego, i tu mam uwagę:
    A jakby tak dopisali jeszcze "wyżywienie i opiekę", to mogłoby być
    bardzo ciekawie: w razie awantury wyciągają zza pazuchy art.65 KC i mówią
    że treść to art.908, czyli dożywocie ;)
    (ale oczywiœcie PCC zapłacony od "rynkowej")

    > bo to wowczas jest ewidetne swiadczenie cos za cos i do
    > opodatkowania.

    Dlatego IMVHO prościej by było wprost zaaplikować umowę nazwaną j.w.
    (w rozumieniu "umowy nazwanej" jako posiadającej własną definicję prawną)
    Mam na myœli fakt, że "misiek" poruszył *dwie* sprawy - podatek to jedno,
    a wyłšczenie z dziedziczenia to drugie.

    > Radziłbym jednak poradę o fachowca.
    > po za tym nawet jak policzysz czynsz razy ilosc ewentualnych lat, to i tak
    > ci nie wyjdzie 120 tys, chocbys na głowie stanął.
    > Za duża różnica.

    Nadto, jak piszesz, trzeba by się zastanowić jakiego podatku i ile by
    trzeba zapłacić od "obcišżenia".

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2011-01-20 11:08:09
    Od: misiek <m...@p...onet.pl>

    >  Misiek, a co chcesz osi gn ?
    >  Bo jak "obni enie ceny", to t dy droga nie wiedzie, bo:

    >  co z tego, e z okazji "obci enia" wyjdzie ni szy PCC, skoro samo "obci enie"
    >  jest wiadczeniem od kt rego *r wnie * b dzie nale a si podatek?

    Chodzi o obniżenie ceny ale nie ze względu na PCC (ten mogę zapłacić
    od ceny rynkowej) tylko cena musi być taka aby US nie przyczepił się
    skąd dysponowaliśmy taką "wolną gotówką" i ewentualnie do jakiej kwoty
    możemy obniżyć cenę sprzedaży