  • 1. Data: 2011-01-09 21:09:04
    Temat: zakup mieszkania od rodziców
    Od: misiek <m...@p...onet.pl>

    Chcielibyśmy z bratem odkupić mieszkanie własnościowe od rodziców.
    Czy w przypadku takiej transakcji jest możliwe odkupienie mieszkania
    po cenie niższej (np. 60.000PLN) niż wartość rynkowa (około
    180.000PLN) tak aby urząd skarbowy nie przyczepił się do tej
    transakcji.
    Czy fakt że rodzice sprzedają mieszkanie dzieciom, a oprócz tego będą
    posiadali wpis w akcie notarialnym o dożywotnim użytkowaniu skutecznie
    obniży cenę dla US.
    Akt darowizny nie do końca będzie skuteczny z powodu wliczanie
    darowizny w masę spadkową przez okres 10 lat (tak przynajmniej
    zostałem poinformowany)

  • 2. Data: 2011-01-09 21:32:01
    Temat: Re: zakup mieszkania od rodziców
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

    Akt darowizny nie do końca będzie skuteczny z powodu wliczanie
    darowizny w masę spadkową przez okres 10 lat (tak przynajmniej
    zostałem poinformowany)

    a jest jeszcze inne rodzeńnstwo oprócz Was?

    Bogdan

  • 3. Data: 2011-01-09 21:39:07
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/9/2011 3:09 PM, misiek wrote:
> [...]
    > po cenie niższej (np. 60.000PLN) niż wartość rynkowa (około
    > 180.000PLN) tak aby urząd skarbowy nie przyczepił się do tej

    urząd skarbowy sie nie przyczepi tak długo jak długo podatek PCC
    zapłacicie od wartosci rynkowej.

    Oczywiscie rykosztem moze przyczepic sie was skąd mieliści kasę na
    kupno, wiec dobrze jest miec udokumentowane pochodzenie pieniedzy.

    > Czy fakt że rodzice sprzedają mieszkanie dzieciom, a oprócz tego będą
    > posiadali wpis w akcie notarialnym o dożywotnim użytkowaniu skutecznie
    > obniży cenę dla US.

    na pewno jest to fakt obniżający cenę mieszkania, ale nie o 2/3.

    > Akt darowizny nie do końca będzie skuteczny z powodu wliczanie
    > darowizny w masę spadkową przez okres 10 lat (tak przynajmniej
    > zostałem poinformowany)

    to zle zostałeś poinformowany i to conajmniej trzy razy.

    1. Akt darowizny bedzie skuteczny, mieszkanie bedzie wasze tu po
    podpisaniu aktu notarialnego i ewenutalnego wpisania do ksiag jak sa
    założone.

    2. do masy spadkowej nie wlicza sie mieszkania a jego wartosc. Wiec
    ewentualnie jak macie jeszcze siostre to bedzie miała prawo upomniec sie
    o zachowek również od wartosci mieszkania, ale w zadnym wypadku nie
    bedzie miala prawa upomniec sie o mieszkanie

    3. nie ma limitu 10 lat dla was. siostra zawsze bedzie sie mogla
    upomniec o zachowek chocby to mieszkanie bylo darowane 20 lat temu.
    Nie jestem pewien co sie stanie przy sprzedazy po zanizonej cenie tak
    jak w tym przypadku. Podejrzewam, ze pewnie tez o cos moglaby sie upomniec.

    Jeszcze jedno.
    jak juz mieszkanie bedzie wasze to podyskutujcie (ale z fachowcem a nie
    z facetem, który wam wspomnial o 10 latach) na temat kto powinien płacić
    opłaty za mieszkanie. czy wy czy rodzice.
    Zeby nie było, że rodzice płacą za was, albo wy za rodziców i komuś z
    was US dobrał się do tyłka, za niewykazany dochód na PIT w postaci
    "zysku z braku koniecznosci opłacania czynszu".

  • 4. Data: 2011-01-10 10:12:47
    Od: Maruda <n...@c...pl>

    W dniu 2011-01-09 22:09, misiek pisze:
> [...]
    > Akt darowizny nie do końca będzie skuteczny z powodu wliczanie
    > darowizny w masę spadkową przez okres 10 lat (tak przynajmniej

    Dzieci nie płacą podatku oSiD, więc US nie będzie się darowizną
    interesował w ogóle.
    To ostatnie - niestety prawda. Jeśli jest więcej potencjalnych
    dziedziczących, to sprzedaż powinna być lepsza.
    Przy darowiźnie notariusz (qjm) wyciągnie łapę po swoją prowizję liczoną
    od wartości rynkowej.
    Może więc sprzedaż za 1zł nie jest głupim rozwiązaniem. Nikt nikomu nie
    broni sprzedać/kupić poniżej ceny rynkowej.
    Jednak nie mam doświadczenia w obrocie nieruchomościami. Sam jestem
    ciekaw czy i jak to się uda.

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 5. Data: 2011-01-10 10:37:33
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/10/2011 4:12 AM, Maruda wrote:

    > Dzieci nie płacą podatku oSiD, więc US nie będzie się darowizną
    > interesował w ogóle.

    dzieci w sensie zstepni czy dzieci w sensie niepełnletni?

    bo dzieci w sensie zstępni to płacić płacą na tych samych zasadach co
    wszyscy inni z jednym wyjątkiem. Jak zgłoszą darowiznę lub jak w tym
    przypadku odbędzie się to notarialnie.

    o wyjątki dzieci w sensie niepełnoletni nie słyszałem.

    > Przy darowiźnie notariusz (qjm) wyciągnie łapę po swoją prowizję liczoną
    > od wartości rynkowej.

    a przy sprzedazy łapę wyciągnie i notariusz i urząd skarbowy po PCC.

    > Może więc sprzedaż za 1zł nie jest głupim rozwiązaniem. Nikt nikomu nie
    > broni sprzedać/kupić poniżej ceny rynkowej.

    US broni. PCC pójdzie po cenie rynkowej.

    > Jednak nie mam doświadczenia w obrocie nieruchomościami. Sam jestem
    > ciekaw czy i jak to się uda.

    A ja bym tego w ogóle nie ruszał tylko napisał testament.
    No chyba, ze jest jakiś inny szczególny powód tej całej akcji.

  • 6. Data: 2011-01-10 19:36:44
    Od: misiek <m...@p...onet.pl>

    On 10 Sty, 11:37, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

> [...]
    >
    > A ja bym tego w ogóle nie ruszał tylko napisał testament.
    > No chyba, ze jest jakiś inny szczególny powód tej całej akcji.

    Jest inny powód dlatego testament ani darowizna nie wchodzą w rachubę

  • 7. Data: 2011-01-10 19:44:14
    Od: misiek <m...@p...onet.pl>

    On 9 Sty, 22:39, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:
    > On 1/9/2011 3:09 PM, misiek wrote:
    >

    > Jeszcze jedno.
    > jak juz mieszkanie bedzie wasze to podyskutujcie (ale z fachowcem a nie
    > z facetem, kt ry wam wspomnial o 10 latach) na temat kto powinien p aci
    > op aty za mieszkanie. czy wy czy rodzice.
    > Zeby nie by o, e rodzice p ac za was, albo wy za rodzic w i komu z
    > was US dobra si do ty ka, za niewykazany doch d na PIT w postaci
    > "zysku z braku koniecznosci op acania czynszu".

    a może w akcie notarialnym wpisać dożywotnie użytkowanie dla rodziców
    oraz że razem z bratem będziemy opłacać czynsz czyli rodzice będą
    mieszkać bez dodatkowych kosztów dlatego cena sprzedaży jest taka niska

  • 8. Data: 2011-01-10 20:00:08
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/10/2011 1:44 PM, misiek wrote:

    > a może w akcie notarialnym wpisać dożywotnie użytkowanie dla rodziców
    > oraz że razem z bratem będziemy opłacać czynsz czyli rodzice będą
    > mieszkać bez dodatkowych kosztów dlatego cena sprzedaży jest taka niska

    tylko przypadkiem tak nie powiedzcie w urzedzie skarbowym przy okazji,
    bo wam dowalą. bo to wowczas jest ewidetne swiadczenie cos za cos i do
    opodatkowania.

    Nie wiem jak to jest z płatnością czynszu w przypadku notarialnego
    zapisu dozywtniego uzytkowania. Sądzę, że ciągle spoczywa to na
    rodzicach. Przy czym zwykle taki zapis jest przy darowiznach, a wy
    chcecie to kupic. Takiej wersji nie przerabiałem.
    Radziłbym jednak poradę o fachowca.
    po za tym nawet jak policzysz czynsz razy ilosc ewentualnych lat, to i
    tak ci nie wyjdzie 120 tys, chocbys na głowie stanął.
    Za duża różnica.
    Rozumiem, jakby mieszkanie warte 180 tys, poszło za 130 tys, z racji
    tego, ze przez najblizsze xxx lat nie bedziecie mogli z niego korzystac,
    ale nie za 60 tys.

  • 9. Data: 2011-01-10 20:13:55
    Od: misiek <m...@p...onet.pl>

    On 10 Sty, 21:00, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

> [...]
    > Rozumiem,  jakby mieszkanie warte 180 tys, poszło za 130 tys, z racji
    > tego, ze przez najblizsze xxx lat nie bedziecie mogli z niego korzystac,

    a ewentualnie wplata 60.000( po 30.000), a reszta spłacana przez okres
    np. 5 lat po 10.000/rok/każdego z nas ( w sumie 160.000), tylko co w
    wypadku wcześniejszej śmierci rodziców

  • 10. Data: 2011-01-10 20:43:54
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/10/2011 2:13 PM, misiek wrote:
    > a ewentualnie wplata 60.000( po 30.000), a reszta spłacana przez okres
    > np. 5 lat po 10.000/rok/każdego z nas ( w sumie 160.000), tylko co w
    > wypadku wcześniejszej śmierci rodziców

    jak najbardziej można.
    cena sprzedazy 160 tys płatna w ratach.
    ale PCC i tak jest zdaje sie płatny od całosi od razu.
    Nie wiem jak z rozliczeniem PIT potem przez rodziców. zdaje sie ze co
    roku od faktycznie otrzymanych pieniedzy.

    Jeśli nie zdążycie spłacić to roszczenie do was o spłatę reszty będą
    mieli spadkobiercy, wliczając w to was samych.

    bez wódki tego nie rozpracujesz.