  • 1. Data: 2011-01-09 18:11:08
    Temat: Wykonane dzieło powoduje szkody, odpowiedzialność
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Przyjmijmy hipotetyczną sytuację:
    firma zamawiającego w ramach umowy o dzieło odbiera program komputerowy,
    napisany przez wykonawcę(os.fizyczną). Umowa o dzieło stanowi, iż wykonawca
    oświadcza, iż ma odpowiednie kwalifikacje do wykonania dzieła-programu.
    Potem okazuje się, że program ma wadę, na skutek której firma naraża się na
    odpowiedzialność, ponosi szkody, musi wypłacić odszkodowania klientom.
    Czy może dochodzić roszczeń od wykonawcy programu?

  • 2. Data: 2011-01-09 18:16:44
    Temat: Re: Wykonane dzie?o powoduje szkody, odpowiedzialno??
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 09.01.2011 19:11, Piotr [trzykoty] wrote:
    > Przyjmijmy hipotetyczn? sytuacj?:
    > firma zamawiaj?cego w ramach umowy o dzie?o odbiera program komputerowy,
    > napisany przez wykonawc?(os.fizyczn?). Umowa o dzie?o stanowi, i? wykonawca
    > o?wiadcza, i? ma odpowiednie kwalifikacje do wykonania dzie?a-programu.
    > Potem okazuje si?, ?e program ma wad?, na skutek kt?rej firma nara?a si? na
    > odpowiedzialno??, ponosi szkody, musi wyp?aci? odszkodowania klientom.
    > Czy mo?e dochodzi? roszcze? od wykonawcy programu?

    A np. Microsoft ma odpowiednie kwalifikacje do wykonania systemu
    operacyjnego i paru innych programow?

    Innymi slowy: zalezy, jak sie umowiles z wykonawca programu.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 3. Data: 2011-01-09 18:55:38
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> wrote
    > Innymi slowy: zalezy, jak sie umowiles z wykonawca >programu.

    Umowa nic nie stanowi oprocz oswiadczenia o kwalifikacjach. Nie ma nic o
    odpowiedzialnosci.

  • 4. Data: 2011-01-09 19:45:29
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał

    > Umowa nic nie stanowi oprocz oswiadczenia o kwalifikacjach. Nie ma
    > nic o odpowiedzialnosci.

    Posiadanie kwalifikacji nie oznacza zapewnienia, że dzieło będzie
    wolne od usterek. To tak ogólnie.
    A konkretnie w dziedzinie oprogramowania rynkowy strandard jest taki,
    że nikt nie gwarantuje bezbłędności programu. W ramach
    odpowiedzialności wykonawcy możesz ewentualnie uzyskać wprowadzenie
    poprawek (tzn. usunięcie wykrytych błędów i dodanie w to miejsce
    nowych).
    Zleceniodawca podpisał gównianą umowę, zleceniobiorca napisał gówniany
    program, jest remis.

  • 5. Data: 2011-01-09 21:13:51
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Alek" wrote
    > A konkretnie w dziedzinie oprogramowania >rynkowy strandard jest taki, że
    > nikt nie gwarantuje bezbłędności programu.

    A gdyby to był rysunek techniczny np. jakiejś kratownicy, konstukcji np.
    regału, który by nie wytrzymał?

  • 6. Data: 2011-01-09 21:49:15
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał

    > A gdyby to był rysunek techniczny np. jakiejś kratownicy, konstukcji
    > np. regału, który by nie wytrzymał?

    W budownictwie są inne standardy. Są regulacje prawne, normy
    techniczne, jest system uprawnień, jest odpowiedzialność z tytułu
    pełnienia określonych funkcji. W dziedzinie oprogramowania AFAIK nie
    ma niczego podobnego.

  • 7. Data: 2011-01-10 07:25:32
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 09.01.2011 19:11, Piotr [trzykoty] pisze:
    > Przyjmijmy hipotetyczn? sytuacj?:

    Ustaw sobie kodowanie.

  • 8. Data: 2011-01-10 08:15:39
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

> [...]
    > odpowiedzialność, ponosi szkody, musi wypłacić odszkodowania klientom.
    > Czy może dochodzić roszczeń od wykonawcy programu?

    Można. Wykonawca dzieła odpowiada za jego wady na takich zasadach jak
    sprzedający w umowie sprzedaży (rękojmia).

    --
    .B:artek.

  • 9. Data: 2011-01-11 19:58:51
    Od: "PioPio" <e...@g...pl>

    Piotr [trzykoty] <t...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > odpowiedzialność, ponosi szkody, musi wypłacić odszkodowania klientom.
    > Czy może dochodzić roszczeń od wykonawcy programu?

    Ja mam tylko takie pytanie bo nie potrafię sobię wyobrazić jak firma
    produkująca oprogramowanie wypłaca odszkodowanie za niedziałający program
    (zakładając, że może to być prawdą) zlecając wykonanie programu osobie na
    umowę o dzieło.
    Może ja jakiś staroświecki jestem ale wydaje mi się to co najmniej małą
    odpowiedzialnością. Rozumiem, że w dobie oszczędności należy szukać
    oszczędności zatrudniając najlepiej studentów ale bez przesady z
    oszczędnościami gdy wiąże się to z odpowiedzialnością finansową.
    Poza tym w mojej opinii w takim przypadku może co najwyżej zażądać usunięcia
    wad z programu. Odszkodowań bym się nie podziewał od wykonawcy.

  • 10. Data: 2011-01-13 10:30:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Jan 2011, PioPio wrote:

    > Ja mam tylko takie pytanie bo nie potrafię sobię wyobrazić jak firma
    > produkująca oprogramowanie wypłaca odszkodowanie za niedziałający program

    Ale z opisu to nie wynika.
    Zgodny z opisem będzie również taki przypadek, kiedy firma ponosi
    szkodę na skutek używania (lub usiłowania używania) jakiegoś programu,
    a nie na skutek jego "produkcji"!
    Dajmy na to - kupujesz Excela, używasz, używasz, a potem okazuje się
    że był błąd (w którejś tam wersji był, a na pewno były cyrki i to
    niemałe przy próbie używania arkuszy ze starszych wersji w wersji
    nowszej, bo częśc pól się nie aktualizowała) i dostajesz stosik
    żądań od klientów.
    Nie "za excela", ale z powodu błędów które były w dokumentach.

    > Może ja jakiś staroświecki jestem ale wydaje mi się
    > to co najmniej małą odpowiedzialnością.

    To trzymając się przykładu wyżej - jakie odszkodowanie od wykonawcy
    programu uzyskasz w takim hipotetycznym wypadku?
    (jak się nie mylę, MS ma standardowo zapis "do wysokości wartości
    zakupu licencji").

    > Poza tym w mojej opinii w takim przypadku może co najwyżej
    > zażądać usunięcia wad z programu.

    A i to jeszcze pod warunkiem, że jest w miarę ścisłe ustalenie co
    program ma robić.
    Dawno temu, przy której okazji, jakiś flejm to był, teza o "traktowaniu
    jak obrazek" nie spotkała się ze znaczącym sprzeciwem: jak do
    oprogramowania nie ma opisu funkcjonalnego (czyli co i jak toto ma
    robić), to w sumie ma wartość obrazka: kupisz, a potem podoba Ci
    się albo i nie. A przyjdzie znajomy i powie że to kicz ;)

    pzdr, Gotfryd