  • 41. Data: 2005-11-02 19:07:12
    Temat: Re: zakaz prowadzenia pojazdów mech.
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    Użytkownik ""Michał \"Kaczor\" Niemczak"" <k...@N...atn.pl> napisał w
    wiadomości news:dkalg1$e9k$1@news.onet.pl...
    On 2005-11-02 11:49, Stasio Podróżnik wrote:

    > Dlaczego mam tracić prawo jazdy z powodu spowodowania wypadku
    > będąc pieszym.

    Pytanie raczej z tych ktore nalezy kierowac do ustawodawcy... :-)

    > Jakieś artykuły na to?

    Tak. Art. 42 kk. zwlaszcza par 1 i 2

  • 42. Data: 2005-11-02 19:49:26
    Od: "Michał \"Kaczor\" Niemczak" <k...@N...atn.pl>

    On 2005-11-02 20:07, NoMAD wrote:

    > Tak. Art. 42 kk. zwlaszcza par 1 i 2

    Art. 42. § 1. Sąd może orzec zakaz prowadzenia pojazdów określonego
    rodzaju w razie skazania osoby uczestniczącej w ruchu za przestępstwo
    przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, w szczególności jeżeli z
    okoliczności popełnionego przestępstwa wynika, że prowadzenie pojazdu
    przez tę osobę zagraża bezpieczeństwu w komunikacji.

    Można by dywagować nad stosownością 2 części tego paragrafu w kontekście
    zastosowania go do pieszego. Przecież nie zabronią mi "prowadzenia się
    publicznym chodnikiem/przejściem dla pieszych po spożyciu.

    § 2. Sąd orzeka zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych albo
    pojazdów mechanicznych określonego rodzaju, jeżeli sprawca w czasie
    popełnienia przestępstwa wymienionego w § 1 był w stanie nietrzeźwości,
    pod wpływem środka odurzającego lub zbiegł z miejsca zdarzenia
    określonego w art. 173, 174 lub 177.

    No i można się kłócić, czy można zastosować par. 2 w kontekście tego, co
    napisałem na temat paragrafu 1. Tak sobie gdybam. Dość luźno można
    interpretować te paragrafy w tym przypdku, który rozważamy.

    Kaczor
    kaczor@NO_SPAM-plug.atn.pl
    http://przemysl.net.pl/kaczor

  • 43. Data: 2005-11-02 20:47:30
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Michał "Kaczor" Niemczak napisał(a):
> [...]
    > przez tę osobę zagraża bezpieczeństwu w komunikacji.
    >
    > Można by dywagować nad stosownością 2 części tego paragrafu w kontekście

    Tylko że tam jest w "szczególności", a więc możliwe jest też orzeczenie
    zakazu w innych przypadkach.

    KG

  • 44. Data: 2005-11-02 21:01:14
    Od: "Michał \"Kaczor\" Niemczak" <k...@N...atn.pl>

    On 2005-11-02 21:47, kam wrote:

    > Tylko że tam jest w "szczególności", a więc możliwe jest też orzeczenie
    > zakazu w innych przypadkach.

    No dobrze. Zadam zatem inaczej pytanie. Jak to jest w praktyce biorąc
    pod uwagę rozpatrywany przypadek. Ma ktoś jakieś doświadczenia w tej
    materii? Ciekawi mnie jak interpretują to sądy i ew. jakiś stosunek
    procentowy zakazu/braku zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych po
    spowodowaniu wykroczenia/wypadku/katastrofy (po pijaku bądź też nie)
    będąc pieszym.

    Kaczor
    kaczor@NO_SPAM-plug.atn.pl
    http://przemysl.net.pl/kaczor

  • 45. Data: 2005-11-02 21:14:49
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    Użytkownik ""Michał \"Kaczor\" Niemczak"" <k...@N...atn.pl> napisał w
    wiadomości news:dkb57g$8hq$1@news.onet.pl...

> [...]
    > zastosowania go do pieszego. Przecież nie zabronią mi "prowadzenia się
    > publicznym chodnikiem/przejściem dla pieszych po spożyciu.

    Sad moze - nie musi. Poza tym slowo "w szczegolnosci" wskazuje ze okolicznosc
    ta jest wymieniona jako przykladowa. I wcale nie musi zaistniec.

> [...]
    > napisałem na temat paragrafu 1. Tak sobie gdybam. Dość luźno można
    > interpretować te paragrafy w tym przypdku, który rozważamy.

    Tutaj o zadnym luzie nie ma mowy. Czytaj to w ten sposob:
    jesli osoba uczestniczaca w ruchu popelnila przestepstwo przeciwko bezpieczenstwu
    w komunikacji (jakiegokolwiek) i byla w stanie nietrzezwosci ... itd , to sad musi
    orzec
    odpowiedni zakaz.

  • 46. Data: 2005-11-02 21:26:24
    Od: "Michał \"Kaczor\" Niemczak" <k...@N...atn.pl>

    On 2005-11-02 22:14, NoMAD wrote:

> [...]
    > w komunikacji (jakiegokolwiek) i byla w stanie nietrzezwosci ... itd , to sad musi

    Zadam zatem pytanie wprost: teraz jak mam rozumieć słowo "uczestnicząca
    w ruchu". Czy mam to rozumieć jakimkolwiek ruchu (pieszym/kołowym) czy w
    ruchu w sensie, że wlazłem na jezdnię (aktualnie szedłem - znajdowałem
    się w ruchu). Jak wtedy interpretować "ten ruch" jeśli poprostu stałem
    na jezdni (świadomie bądź nie) i się dosłownie nie ruszałem. Na moje
    pojęcie inna jest definicja ruchu człowieka a pojazdu i właśnie o to
    pytam. Komunikacją można też nazwać (tak się czepię dalej) ruch pieszych
    (bo takowy może być podciągnięty pod w/w paragrafy) na chodniku. Co
    zrobić z baranem, który usilnie wali z naprzeciwka swoją lewą częścią
    chodnika i nie zamierza się przesunąć (w Polsce obowiązuje ruch
    prawostronny). Mogę "sypnąć mu z grzywki" i oskarżyć o "czołówkę"? ;-)

    Fantazja mnie poniosła ale pragnę być dobrze zrozumiany ;-)

    Kaczor
    kaczor@NO_SPAM-plug.atn.pl
    http://przemysl.net.pl/kaczor

  • 47. Data: 2005-11-02 22:09:12
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    Użytkownik ""Michał \"Kaczor\" Niemczak"" <k...@N...atn.pl> napisał w
    wiadomości news:dkbat7

    > Zadam zatem pytanie wprost: teraz jak mam rozumieć słowo "uczestnicząca
    > w ruchu".

    Proponuje zajrzec do ustawy prawo o ruchu drogowym.
    W art.2 jest slowniczek w ktorym pod pkt. 17 znajdziesz definicje
    "uczestnika ruchu". Przytaczalem ja juz w ktoryms z postow w tym
    watku.

    > Na moje pojęcie inna jest definicja ruchu człowieka a pojazdu i właśnie o to
    > pytam.

    To ma byc przestepstwo przeciwko bezpieczenstwu w komunikacji
    popelnione przez osobe ktora uczestniczy w ruchu (czytaj: ruchu drogowym).
    Kto moze byc ta osoba - patrz ustawa o ruchu drogowym.

    > Komunikacją można też nazwać (tak się czepię dalej) ruch pieszych
    > (bo takowy może być podciągnięty pod w/w paragrafy) na chodniku. Co
    > zrobić z baranem, który usilnie wali z naprzeciwka swoją lewą częścią
    chodnika i nie zamierza się przesunąć. Mogę "sypnąć mu z grzywki"
    > i oskarżyć o "czołówkę"? ;-)

    Nie bardzo. Bo wtedy twoje dzialanie bedzie charakteryzowac sie umyslnoscia
    a wtedy wypadek z art. 177 kk nie wchodzi w gre.
    Umyslne sprowadzenie katastrofy (173 par 1) tez raczej odpada bo nie bedzie to
    zdarzenie
    zagrazajace zyciu lub zdrowiu wielu osob (a tym bardziej mieniu w wielkich
    rozmiarach) . Tak samo umyslne sprowadzenie bezposredniego niebezpieczenstwa
    katastrofy (174 par 1).
    A pozostale przestepstwa (178a, 179 i 180 zwiazane sa z pojazdami mechanicznymi
    wiec nie ma co ich rozwazac...

    > Fantazja mnie poniosła ale pragnę być dobrze zrozumiany ;-)

    Rozumiem. Wcale nieglupie te pytania. I calkiem powaznie odpowiadam.