  • 1. Data: 2003-07-28 12:37:46
    Temat: zajęcie środków na RORze
    Od: "xfree" <x...@p...onet.pl>

    Witam zainteresowanych,
    sytuacja jest taka:
    -mam niezapłacony mandat
    -mam rachunek bankwy (ror)
    -na skutek niezapłacenia przychodzi tytuł wykonawczy z sądu, porzez US do
    banku
    -bank zablokował mi konto, odcinając mnie od moich pieniedzy
    -mandat opiewał na kwotę 100zł, wraz z opłatami wszelkimi ok130zł, środków
    na koncie było dużo więcej.

    Pytanie:
    -czy bank mógł tak postąpić, jeżeli na koncie było mniej niż 3 średnie
    krajowe
    (które wg prawa bankowego są granicą kwoty wolnej od zajęcia)
    - czego można rządać od banku w ramach (moim zdaniem) jawnego pogwałcenia
    prawa

    Jeszcze_Klient_Banku

  • 2. Data: 2003-07-28 13:12:28
    Temat: Re: zajęcie środków na RORze
    Od: l...@p...onet.pl

    > Witam zainteresowanych,
    > -czy bank mógł tak postąpić, jeżeli na koncie było mniej niż 3 średnie
    > krajowe
    > (które wg prawa bankowego są granicą kwoty wolnej od zajęcia)

    Czy mogę prosić o odpowiedni paragraf?

    Pozdrawiam.
    Lech.
    l...@i...pl

  • 3. Data: 2003-07-28 14:12:50
    Od: "Janusz J. Wójcik" <j...@p...onet.pl>

    xfree wrote:
    > -bank zablokował mi konto, odcinając mnie od moich pieniedzy
    > (które wg prawa bankowego są granicą kwoty wolnej od zajęcia)
    ----------------------------------

    IMHO Bank ZABLOKOWAL bo nie mogl ZAJAC, nalezy sie udac do swojego
    banku i na miejscu zezwolic na zrealizowanie zajecia ze swojego konta
    (+ prowizja od kwoty) i odblokuje Twoj rachunek. Jezeli wplacisz w US
    to Bank bedzie czekal na pismo z US o uchyleniu zajecia. A do tego
    momentu bedziesz mogl wyplacac pieniadze ale tylko w swoim oddziale.
    Cos takiego obilo mi sie o uszy ;-)

    pozdro
    JJW

  • 4. Data: 2003-07-28 14:16:13
    Od: "xfree" <x...@p...onet.pl>

    art.56 ust.1 ustawy Prawo bankowe mówi że nie można zająć kwoty, o ile na
    kocie nie ma więcej niże 3 krajowe

    xfree

  • 5. Data: 2003-07-28 14:41:14
    Od: "Janusz J. Wójcik" <j...@p...onet.pl>

    xfree wrote:
    > art.56 ust.1 ustawy Prawo bankowe mówi że nie można zająć kwoty, o ile na
    > kocie nie ma więcej niże 3 krajowe

    Przeciez Ci tych pieniedzy nie zajeli a tylko zablokowali! Takie maja
    przepisy. Jakby to byly alimenty to juz bys tych pieniedzy nie widzial
    bo nie obowiazuje wtedy kwota wolna od zajecia.
    Mozesz isc do banku i nawet zlikwidowac konto. Ale jak zalozysz inne
    w innym banku i US sie dowie to tez Ci zablokuja ;-)

    pozdr
    JJW

  • 6. Data: 2003-07-29 16:04:40
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    In article <3...@p...onet.pl>, Janusz J. Wójcik wrote:

> [...]
    > Mozesz isc do banku i nawet zlikwidowac konto. Ale jak zalozysz inne
    > w innym banku i US sie dowie to tez Ci zablokuja ;-)

    A na jakiej podstawie US przy pomocy banku moze zablokowac konto?
    Bo to jest jakas paranoja - nie moze zajac ale moze zablokowac. Tak
    czy siak czlowiek nie ma swoich pieniedzy.

    Czy gdy zlikwiduje konto to bank mi wyplaca ta "zablokowana" kase?

    --
    Miernik

  • 7. Data: 2003-07-29 17:27:27
    Od: "SzerszeN" <s...@t...pl>

    Uzytkownik "Miernik" <m...@c...pl> napisal w wiadomosci
    > Czy gdy zlikwiduje konto to bank mi wyplaca ta "zablokowana" kase?

    a ja mam dodatkowe pytanie, co z katami wspolnymi, czy jesli to jest konto
    moje i zony, a ja lub ona niezaplaci mandatu to us tez moze zablokowac konto

  • 8. Data: 2003-07-29 21:11:34
    Od: "Janusz J. Wójcik" <j...@p...onet.pl>

    Miernik wrote:
    > A na jakiej podstawie US przy pomocy banku moze zablokowac konto?
    > Bo to jest jakas paranoja - nie moze zajac ale moze zablokowac.
    IMHO Urząd Skarbowy nakazuje dłużnikowi zajętej wierzytelności (bankowi)
    egzekucję wierzytelności, a ten jest zobowiązany przekazać egzekutorowi
    (US) należną kwotę, chyba że jest to np. kwota wolna od zajęcia.

    Jednocześnie Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
    http://www.mf.gov.pl/dokument.php?dzial=145&id=10223
    Rozdział 4 Art.80§2 mówi: Zajęcie wierzytelności z rachunku bankowego
    zobowiązanego jest dokonane z chwilą doręczenia bankowi zawiadomienia
    o zajęciu, o którym mowa w §1, i obejmuje również kwoty, które nie były
    na rachunku bankowym w chwili zajęcia, a zostały wpłacone na ten
    rachunek po dokonaniu zajęcia.

    Pewnie nie mam racji ;-) ale wyobraźmy sobie sytuację,
    że Zobowiązany dalej korzysta z wszelkich dobrodziejstw konta osobistego
    i powoduje poprzez wpłaty przekroczenie kwoty wolnej od zajęcia,
    po czym znów wypłaca np. w bankomacie pieniądze tak, że bank nie może
    dokonać zajęcia chociaż Egzekutor tego od niego wymaga grożąc srogimi
    grzywnami za niedopełnienie egzekucji. W sytuacji gdy wypłaty są możliwe
    tylko w kasie banku sytuacja wydaje się bardziej klarowna.

    > Tak czy siak czlowiek nie ma swoich pieniedzy.
    Ma ;-)
    §4 mówi: Organ egzekucyjny zawiadamia niezwłocznie zobowiązanego
    o zajęciu jego wierzytelności w części, w jakiej nie została zwolniona
    spod egzekucji, doręczając mu odpis tytułu wykonawczego oraz odpis
    protokołu zajęcia wierzytelności z rachunku bankowego związanego
    z dokumentem. Jednocześnie organ egzekucyjny poucza zobowiązanego,
    że nie może realizować zajętej wierzytelności poza częścią wolną od
    egzekucji ani rozporządzać nią w żaden inny sposób.

    > Czy gdy zlikwiduje konto to bank mi wyplaca ta "zablokowana" kase?
    IMO Kasa nie jest zablokowana, a jedynie jest do niej utrudniony dostęp.

    BTW na pl.biznes.banki może wypowie się
    ktoś bardziej kompetentny ode mnie

    pozdrawiam
    i nie życzę nikomu takich problemów
    JJW

  • 9. Data: 2003-07-30 10:30:01
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Janusz J. Wójcik"
> [...]
    > grzywnami za niedopełnienie egzekucji. W sytuacji gdy wypłaty są możliwe
    > tylko w kasie banku sytuacja wydaje się bardziej klarowna.

    bankomat spawdza "wolne srodki" a nie saldo, wiec mozliwa jest wyplata tylko
    czesci na ktora bank ci pozwoli.
    To dobrze widac na rachunkach internetowych - blokowane sa srodki na
    transakcje realizowane karta do momentu zaksiegowania operacji karta

    > IMO Kasa nie jest zablokowana, a jedynie jest do niej utrudniony dostęp.

    kasa jest blokowana i nie mozesz tą częścią rozporządzać - w takiej sytuacji
    bank nie zlikwiduje ci konta
    *** blad ***

  • 10. Data: 2003-07-30 14:16:47
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    In article <bg86nr$kgo$1@atlantis.news.tpi.pl>, blad wrote:

    > kasa jest blokowana i nie mozesz t? cz??ci? rozporz?dzaae - w takiej sytuacji
    > bank nie zlikwiduje ci konta

    To jaki ma sens ustawowe okreslenie kwoty "wolnej od zajecia" skoro i
    tak ja moga zajac, tylko nazywa sie to "blokada" a nie "zajecie".

    Praktyczna roznica dla klienta jest zadna.

    --
    Miernik