  • 1. Data: 2005-12-07 20:42:27
    Temat: wypowiedzenie umowy najmu
    Od: Karol <k...@w...pl>

    Jestem najemcą lokalu mieszkalnego. W stosunek najmu wstąpiłem
    1października 2004r. spisując umowę najmu na okres 3 lat tj. do dnia 30
    września 2007r. W międzyczasie moja sytuacja finansowa uległa poprawie,
    bowiem małżonka podjęła pracę zarobkową. Nasze wspólne dochody pozwalają
    na zaciągnięcie kredytu mieszkaniowego i kupno własnego mieszkania. W
    związku z powyższym muszę wypowiedzieć wynajmującemu umowę najmu.

    Proszę o odpowiedź, jaki obowiązuje mnie termin wypowiedzenia,
    bowiem przeglądając przepisy doszedłem do następujących wniosków:

    1.) Art. 673. § 1. Kodeksu Cywilnego mówi, że jeżeli czas trwania najmu
    nie jest oznaczony, zarówno wynajmujący, jak i najemca mogą wypowiedzieć
    najem z zachowaniem terminów umownych, a w ich braku z zachowaniem
    terminów ustawowych. Moja umowa zawarta jest na czas oznaczony tak więc
    powyższy przepis, moim zdaniem, nie ma tu zastosowania.

    2.) § 2. ww. artykułu określa Ustawowe terminy wypowiedzenia najmu: gdy
    czynsz jest płatny w odstępach czasu dłuższych niż miesiąc, najem można
    wypowiedzieć najpóźniej na trzy miesiące naprzód na koniec kwartału
    kalendarzowego; gdy czynsz jest płatny miesięcznie - na miesiąc naprzód
    na koniec miesiąca kalendarzowego; gdy czynsz jest płatny w krótszych
    odstępach czasu - na trzy dni naprzód; gdy najem jest dzienny - na jeden
    dzień naprzód.

    3.) § 3 tegoż artykułu stanowi, że jeżeli czas trwania najmu jest
    oznaczony, zarówno wynajmujący, jak i najemca mogą wypowiedzieć najem w
    wypadkach określonych w umowie. Ten przepis miałby zastosowanie w moim
    przypadku, nie mniej jednak w mojej umowie nie ma określonego takiego
    terminu. Umowa na ten temat milczy.

    4.) Art. 688. Kodeksu Cywilnego mówi, że jeżeli czas trwania najmu
    lokalu nie jest oznaczony, a czynsz jest płatny miesięcznie, najem można
    wypowiedzieć najpóźniej na trzy miesiące naprzód na koniec miesiąca
    kalendarzowego. Ten przepis również nie ma zastosowania w moim
    przypadku, ponieważ mam umowę na czas oznaczony, nnie mniej jednak nie
    wiem jak to ma się do punktu 2 mojego pisma czyli Art. 673 §2 KC

    5.) na temat terminów wypowiedzenia umowy najmu lokalu mieszkalnego
    przez najemcę milczy również Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie
    praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.

    Proszę o odpowiedź - jaki należy zastosować okres wypowiedzenia i
    ewentualnie o podstawę prawną.

  • 2. Data: 2005-12-07 22:05:44
    Temat: Re: wypowiedzenie umowy najmu
    Od: "marcin" <k...@N...gazeta.pl>

    Karol <k...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > wypadkach określonych w umowie. Ten przepis miałby zastosowanie w moim
    > przypadku, nie mniej jednak w mojej umowie nie ma określonego takiego

    I wlasnie dlatego nie mozesz wypowiedziec umowy.

  • 3. Data: 2005-12-08 08:52:38
    Od: Karol <k...@w...pl>

    marcin napisał(a):

    >I wlasnie dlatego nie mozesz wypowiedziec umowy.

    czyli jestem związny przez 3 lata ???

    zgodnie z Art 8a Ustawy o ochronie praw lokatorów właściciel może
    podwyższyć czynsz albo inne opłaty za używanie lokalu, wypowiadając jego
    dotychczasową wysokość, najpóźniej na koniec miesiąca kalendarzowego, z
    zachowaniem terminów wypowiedzenia., a termin wypowiedzenia wysokości
    czynszu albo innych opłat za używanie lokalu wynosi 3 miesiące, chyba że
    strony w umowie ustalą termin dłuższy.
    Powyższe jednak zgodnie z ust 7 nie ma zastosowania do podwyżek wyższych
    niż 10% - czyli jeżeli właściciel da mi podwyżkę 10% to nie mogę umowy
    wypowiedzieć.

    W umowie mam zapis UMOWA WYGASA PRZED UPŁYWEM 3 LAT JEŻELI LOKATOR NIE
    PŁACI POWYŻSZYCH ZOBOWIĄZAŃ czy to jest jedyna mozliwość zakończenia
    umowy najmu ??? A jeżeli przestałbym płacić to rozumiem, że zostanę
    pozwany przed sąd - co wtedy, jakie jeszcze pokryłbym należności oprócz
    zwrotu czynszu, za energię, gaz itd. no i jak to się przedkłada na kasę ???

    Karol

  • 4. Data: 2005-12-08 15:00:30
    Od: boguslaw <b...@a...edu.pl>

    Karol napisał(a):
    [...]
> [...]
    > zwrotu czynszu, za energię, gaz itd. no i jak to się przedkłada na kasę ???

    Każda umowę można wypowiedziec za porozumeniem stron..
    Pogadaj z właścicielem lokalu..

    Bogusław

  • 5. Data: 2005-12-08 17:04:05
    Od: Karol <k...@w...pl>

    boguslaw napisał(a):

    > Karol napisał(a):
    > [...]
    >

    > Każda umowę można wypowiedziec za porozumeniem stron..
    > Pogadaj z właścicielem lokalu..
    >
    > Bogusław

    GDYBYM MIAŁ MOZLIWOŚĆ ZAKOŃCZENIA JEJ ZA POROZUMIENIEM STRON NIE TRUŁBYM
    GŁOWY SZANOWNYM GRUPOWICZOM

    JA POTRZEBUJĘ PODSTAWE PRAWNA UMOZLIWIAJACA MI WYPOWIEDZENIE UMOWY
    CHOCBY Z PÓŁROCZNYM OKRESEM WYPOWIEDZENIA

  • 6. Data: 2005-12-09 10:51:12
    Od: "huck" <m...@m...org>

    > JA POTRZEBUJĘ PODSTAWE PRAWNA UMOZLIWIAJACA MI WYPOWIEDZENIE UMOWY
    > CHOCBY Z PÓŁROCZNYM OKRESEM WYPOWIEDZENIA
    nie masz możliwości musisz zapłacic za cały okres
    jako osoba fizyczna nawet nie masz mozłiwości manewru
    jedyna mozliwosc to powiedzec ze i tak sie wyprowadzisz a nalezność
    własciciel odzyska w sadzie po sprawie ale to bez sensu bo nakichsz sobie w
    paiery i IMHO nie jest to warte tych pieniedzy
    huck
    PS tak BTW w polszcze istniej ejakies takie dziwne pańszczyżniane
    przywiazanie do włsności mieszkania :)
    mieszkanie w którym mieszkam ma wartość ok 260 kzł.
    kredyt tej wartości to spłąta miesieczna rzedu 1000 pln (krecha w CHFna 30
    lat)
    włascicielom płace 1200 pln ponad opłaty czynszowe wode itp
    czyli faktycznei róznica to jakies 200 zeta miesiecznie przyczym jak mi
    cieknie kran to dzwonie do wlascicielki i prosze o wymiane uszczelki
    to ja sie pytam na cholere mi kupowac własne ??? ktore defacto bedzie moje
    jak bede miał 68 lat ??
    oczywiscie z letka pitole :)) bo i tak mam jeszcxe dom w którym nie mieszkam
    i za który kredyt spłącam co jest jescze głupsze ;)))
    ale IMHO wynajem wcale nie jest głupi.
    A TERAZ DO PRZEDPISZCY
    pomieszkaj spokojnie do końca okresu wynajmu obserrwuj systuacje masz dwa
    lata zeby zanleżć dobra okazje do kupna czegoś w super lokalizacji itp itd
    kredyty i warunki zakupu dzisiaj znacznie sie róznia od tych sprzed dwóch
    lat a za dwa lata beda przypuszczalnei jeszcze ciekawsze

  • 7. Data: 2005-12-09 11:43:06
    Od: Karol <k...@w...pl>

    nie chciałbym być źle zrozumiany

    Ja nie narzekam na wysokość kasy jaką muszę płacić właścicielowi za
    mieszkanie. W sumie jemu 250zł, czynszu 200zł, ogrzewanie ok 80
    miesięcznie - wychodzi plus minus 530 / miesiąc Do tego oczywiście woda
    prąd i gaz - ale to już moja sprawa ile zużyję. Chodzi mi o to dlaczego
    nie mogę znaleźć przepisu, który pozwalałby mi wypowiedzieć ( z czystym
    sumieniem ) umowę najmu choćby nawet z półrocznym wypowiedzeniem. Gość
    nie chce iść na porozumienie stron w sprawie rozwiązania stosunku najmu,
    bo poprzedni najemcy robili go w wała, a ja przez ponad rok
    zamieszkiwania płaciłem wszystko uczciwie i terminowo.
    Mógłbym oczywiście z dnia na dzień stać się świnią i przestać płacić za
    czynsz i media. Gość nie dość, że ode mnie nie dostawałby czynszu to
    jeszcze musiałby płacić za żużyte przeze mnie media - w moim przypadku
    odcięcie czegokolwiek nie wchodzi w rachubę. Przypuszczam, że po 4-5
    miesiącach telefonów, nachodzenia i krzywych spojrzeń gość wypowiedział
    by mi umowę. I byłoby po problemie. Mam pytanie do szanownych
    grupowiczów JEŻELI JA ZAPRZESTAŁBYM PŁACENIA CZYNSZU CZY WŁAŚCICIEL
    NAJPIERW MUSI WYPOWIEDZIEĆ UMOWĘ A POTEM DOPIERO IŚĆ DO SĄDU CZY MOŻE
    BEŻ WYPOWIEDZENIA MI UMOWY NAJMU ZŁOŻYĆ POZEW W SĄDZIE. ???

    No i dlaczego tak drążę ten temat. Wygrałem niezłą kasę ( multilotek
    niech żyje nam ). Wraz z moimi oszczędnościami mam jakieś 60%
    wymarzonego 70-80 metrowego mieszkania. Żona poszła do pracy - znów nowe
    brzęczące źródełko. Chciałbym wziąść kredyt i wyprowadzić się do SWOJEGO
    mieszkania. I co... nico... Nie mogę opuścić tego - i to jest właśnie
    absurd którego nie rozumiem.
    Zaraz powiecie pewnie wpłać na lokatę - ok ale odsetki są tak śmieszne,
    że cieszyć się powienienem, jeżeli za dwa lata dostanę spowrotem ich
    realną dzisiejszą wartość,
    albo zainwestuj w jakiś fundusz powierniczy - ok ale to jest dobre dla
    kogoś kto chce inwestować przez dłuzszy czas i nie straszne mu chwilowe
    załamanie rynku,
    myślałem też, żeby szukać już teraz mieszkania i kupić jeżeli znajdę coś
    super, ale musiałbym je opłacac przez okres jaki mieszkam w wynajętym -
    a to wydaje mi się błędne. Nie mógłbym go również wynająć, ponieważ w
    mojej niewielkiej miejscowości znalezienie chętnego na najęcie
    mieszkania 70-80m2 to niemalże graniczy z cudem. No i co wreszcie
    zrobiłbym, gdyby trafiła mi się jakaś menda, z której byłoby więcej
    problemów niż pożytku ???

  • 8. Data: 2005-12-09 16:44:28
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Karol napisał(a):
    > JEŻELI JA ZAPRZESTAŁBYM PŁACENIA CZYNSZU CZY WŁAŚCICIEL
    > NAJPIERW MUSI WYPOWIEDZIEĆ UMOWĘ A POTEM DOPIERO IŚĆ DO SĄDU CZY MOŻE
    > BEŻ WYPOWIEDZENIA MI UMOWY NAJMU ZŁOŻYĆ POZEW W SĄDZIE. ???

    oczywiście że może

    KG

  • 9. Data: 2005-12-09 20:05:29
    Od: Karol <k...@w...pl>

    kam napisał(a):

    > oczywiście że może
    >
    > KG

    a z jakiego przepisu to wynika ???

  • 10. Data: 2005-12-09 20:16:26
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Karol napisał(a):
    > a z jakiego przepisu to wynika ???

    co?
    obowiązek zapłaty czynszu - z umowy i art.353, 354 kodeksu cywilnego
    prawo do sądu - z konstytucji :)
    jeśli nie płacisz, to wierzyciel ma prawo dochodzić zapłaty przed sądem
    ewentualne wypowiedzenie umowy jest jego prawem, a nie obowiązkiem

    KG