  • 1. Data: 2002-08-23 11:20:09
    Temat: Re: wypadek-pytanie
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

    aga <m...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > I jeszcze jedna prośba, jak powinien wyglądać taki wniosek o odszkodowanie?
    > Straty: blizna na czole, na kolanie ( obie pięknością nie grzeszą ), na
    > zwolnieniu jestem trzeci miesiąc więc nieciekawie na to zapatruje się
    > pracodawca, wypłaty na razie 80% i oczywiście 0 premii, majątek za
    > rehabilitację, a na dodatek chwiejny stan ducha na widok tych wyjeżdżających
    > z podporządkowanej :). Wiem, że we wniosku powinno sie podać kwotę
    > odszkodowania, a właściwie nazywa to się zadośćuczynienie chyba, więc
    > kolejne pytanie jakiego rzędu to są kwoty?

    Masz dwa wyjścia:
    I. Jedno to złożyć wniosek o orzeczenie w stosunku do oskarżonego środka
    karnego w postaci obowiązku naprawienia wyrządzonej szkody. Sąd może także
    zamiast obowiązku naprawienia szkody orzec na Twoją rzecz nawiązkę w celu
    zadośćuczenienia za ciężki uszczerbek na zdrowiu, naruszenie czynności ciała,
    rozstrój zdrowia, a także za doznaną krzywdę.

    Powiem, że nie wiem jak w praktyce jest stosowany ten środek karny. Mam pewne
    wątpliwości co do jego regulacji. Przy obowiązku naprawienia szkody nie ma
    słowa o zadośćuczynieniu za krzywdę, a według mnie też powinien ten środek
    karny to objąć. Z kolei nawiązką ma być zadośćuczynienie za (...) a także za
    krzywdę. Jest to o tyle niezrozumiałe, że w prawie cywilnym zadośćuczynienie
    jest zawsze odkszodowaniem za doznaną krzywdę. Myślę, że ustawodawca posłużył
    się tu dość nieprecyzyjnym aparatem pojęciowym, gdyż chciał uregulować
    sytuację, gdy poszkodowany nie może udowodnić szkody (np. nie ma odpowiednich
    rachunków).

    W tym wypadku składasz wniosek, o którym wspominałaś.

    II. Inna sprawa to wytoczenie powództwa cywilnego w procesie karnym (tzw.
    proces adhezyjny). Piszesz pozew, składasz go nie później niż do czasu
    rozpoczęcia przewodu sądowego na rozprawie głównej i dochodzisz swoich
    roszczeń w procesie karnym na zasadach odpowiedzialności cywilnej.

    1. Masz prawo do odszkodowania za szkodę majatkową poniesioną na Twojej
    osobie. Oznacza to, że masz prawo domagać się zwrotu wszelkich kosztów jakie
    związane były z odniesioną przez Ciebie szkodą. Będą to koszty leczenia,
    jeśli nie były refundowane przez kasę chorych, utracone zarobki - obejmuje to
    także premię jeśli w tym czasie zgodnie z umową o pracę lub regulaminem
    wynagradzania byś ją miała przyznaną, koszty rehabilitacji. Koszty te muszą
    być dokładnie wyliczone, nie może to być, powiedzmy, zaokrąglona suma, czy
    suma w przybliżeniu.
    2. Masz także prawo do zadośćuczynienia za krzywdę, czyli szkodę
    niemajątkową, czyli ujemne przeżycia psychiczne i fizyczne związane z
    naruszeniem Twych dóbr osobistych - ból, cierpienie, napady niepewności na
    drodze...

    Nie wiem jakie sumy masz wpisać. Sądzę, że nie warto przesadzać też,
    szczególnie z zadośćuczynieniem, aby nie "zdenerwować" sądu. Ale z drugiej
    strony warto też się bić o dużą, ale realną sumę. Płacić będzie
    ubezpieczyciel.

    Dla dopilnowania swoich interesów możesz dodatkowo wystąpić jako oskarżyciel
    posiłkowy na procesie karnym.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys

  • 2. Data: 2002-08-23 17:22:09
    Temat: wypadek-pytanie
    Od: "aga" <m...@w...pl>

    witam
[...]
    Trochę tego dużo :) ale z góry dziękuję za ewentualne odpowiedzi :)
    agnieszka