  • 1. Data: 2006-07-11 21:25:28
    Temat: wynagrodzenie urlopowe
    Od: "m0niak" <g...@p...onet.pl>

    Nie jestem pewna, czy to właściwa grupa, ale może ktoś okaże się obytym w
    kwestiach płacowych, a ściślej mówiąc rzecz dotyczy udziału zmiennych
    składników wynagrodzenia stanowiących podstawę wymiaru wynagrodzenia
    urlopowego.

    Mamy w firmie dwie grupy pracowników:
    1)- zadaniowa - pracownicy otrzymujący płacę zasadniczą i premię zadaniową
    2)- prowizyjna - pracownicy otrzymujący płacę zasadniczą i prowizję

    Dla uproszczenia ustalamy, że płaca zasadnicza jest zawsze taka sama,
    natomiast jako

    zmienny składnik wynagrodzenia pracownik z grupy:
    1)- zadaniowej, otrzymuje premię zadaniową w wysokości 500pln miesięcznie,
    2)- prowizyjnej, otrzymuje prowizję w wysokości 4000pln miesięcznie.

    Według porozumienia pomiędzy zarządem firmy a organizacją związkową:

    "Zmienne składniki wynagrodzenia stanowiące podstawę wymiaru wynagrodzenia
    urlopowego

    uwzględnia się przy ustalaniu wynagrodzenia urlopowego w łącznej wysokości
    wypłaconej

    pracownikowi z grupy:
    1) w okresie 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc rozpoczęcia
    urlopu;
    2) w okresie 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc rozpoczęcia
    urlopu"

    Kwestia problematyczna dotyczy sytuacji, w których pracownik zmienia
    stanowisko

    zatrudnienia przechodząc jednocześnie pomiędzy obiema grupami. Sytuacji
    takiej nie

    reguluje porozumienie pomiędzy zarządem a organizacją związkową.

    Przypadek I
    ------------
    Do grudnia pracownik pracował w grupie 2)-"prowizyjnej", w styczniu
    następnego

    roku zaczął pracować w grupie 1) -"zadaniowej" i pozostając w grupie
    zadaniowej

    skorzystał z urlopu wypoczynkowego na przełomie marca i kwietnia.

    Jeśli licząc podstawę wynagrodzenia urlopowego uwzględnimy 3 miesiące
    wstecz,

    pracownikowi zostanie zaliczona prowizja z czasów gdy był w grupie
    prowizyjnej, co

    znacząco podwyższy jego wynagrodzenie urlopowe.

    W tym przypadku dział płac policzył wynagrodzenie urlopowe obniżając
    zmienny

    składnik wynagrodzenia do wysokości maksymalnej możliwej premii zadaniowej,
    którą

    pracownik mógłby uzyskać (wszak należy teraz do grupy 1)-zadaniowej).

    Przypadek II - odwrotny
    ------------------------
    Pracownik do listopada w grupie 1)- zadaniowej, od grudnia w grupie 2)-

    prowizyjnej, urlop wypoczynkowy w styczniu następnego roku.

    Jeśli licząc podstawę wynagrodzenia urlopowego uwzględnimy 12 miesięcy
    wstecz,

    pracownikowi zostanie zaliczona premia zadaniowa z czasów gdy był w grupie
    zadaniowej,

    co znacząco obniży jego wynagrodzenie urlopowe i tak naprawdę dopiero po
    kolejnych 12

    miesiącach jego wynagrodzenie urlopowe w pełni uwzględni jego pracę na
    stanowisku

    prowizyjnym.

    W tym przypadku dział płac policzył wynagrodzenie urlopowe biorąc pod uwagę

    premie zadaniowe z ostatnich 12 miesięcy poprzedzających urlop (wszak
    pracownik należy

    teraz do grupy 2)-prowizyjnej).

    Pytanie
    ------------------------
    Jak w każdym z powyższych przypadków powinny zostać prawidłowo uwzględnione
    zmienne

    składniki wynagrodzenia w podstawie wynagrodzenia urlopowego? Jakie
    znaczenie przy

    wyliczeniach ma znaczna różnica w wysokości zmiennych składników obu grup
    pracowników

    (500pln a 4000pln)?

    Za wszelkie sensowne komentarze z góry dziękuję :)

    Pozdrawiam,

    PS
    posta tego wrzuciłam też na pl.praca.dyskusje

  • 2. Data: 2006-07-11 22:06:47
    Temat: Re: wynagrodzenie urlopowe
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    m0niak wrote:
    > Pytanie
    > ------------------------
    > Jak w każdym z powyższych przypadków powinny zostać prawidłowo uwzględnione
    > zmienne

    po mojemu jest ok, jesli tak ustliliscie
    do urlopu liczy mi się historia jego premii, a nie fakt przynależności
    do grupy.
    Jeśli ktoś przez cały rok pracował za 4 tyś i tuż przed urlopem zmienił
    do dlaczego nie miałby mieć za urlop zapłacone 4 tyś, przecież sobie na
    to zasłużył, bo taki miałby gdyby grupy nie zmienił.

    Ktoś kto pracował za 500 zł, liczył się z faktem, że tyle samo dostanie
    w czasie urlopu, a sam fakt zmiany grupy nie powinien go natychmiast
    promować do 4 tyś, mimo, że jeszcze nic nie zdążył zrobić.

    Jedyną rzecz, którą bym zmienił to zrównał 3 i 12 miesięcy, bo to
    powoduje, że średnia wychodzi jednym inna niż drugim.
    Po prostu osoby, które zmieniły grupy np. 3 miesiące temu nie będą
    traktowane równo.

    Po za tym stwierdzenie, że prozumienie tego nie reguluje jest nie prawdą.
    Reguluje doskonale, po prostu liczy się tak samo, z ostatnich 3 lub 12
    miesiecy.

    Gdyby chcieć to zmienić, że płacimy w zależności od przynależności do
    grupy, wówczas jednym opłacałoby się brać ulrop przed zmianą, a drugim
    po i byłoby kombinowanie, a tak fakt zmiany grupy nie ma wpływu na
    termin wzięcia urlopu.

  • 3. Data: 2006-07-14 18:04:44
    Od: "m0niak" <g...@p...onet.pl>

    problem w tym, ze jak zmienilam staniowisko z prowizyjnego na zadaniowe, to
    do wynagrodzenia urlopowego nie wliczyli mi wyplaconej prowizji w
    poprzednich trzech miesiacach tlumaczac to:
    " schody pojawiają się w sytuacji opisanej poniżej ( na początku roku
    pracownik prowizyjny pod koniec pracownik premiowy) i wówczas trzeba przyjąć
    jakieś odpowiednie rozwiązanie - cały czas mając na uwadze pracownika i
    ponadto w przypadku zmian w składnikach wynagrodzenia lub zmian ich
    wysokości w okresie, z którego ustala się podstawę wymiaru, wprowadzonych
    przed rozpoczęciem przez pracownika urlopu wypoczynkowego lub w miesiącu
    wykorzystywania tego urlopu, podstawę wymiaru wynagrodzenia urlopowego
    należy ustalić ponownie z uwzględnieniem tych zmian"

    czyli ustalono, ze skoro jestem premiowa to podstawe wynagrodzenia
    urlopowego liczymy tylko z wyplaconej premii

    a przechodzac na "prowizyjne" do podstawy zaliczaja wynagrodzenie zadaniowe
    acz w mysl poprzedniego (to moje zdanie) powinni liczyc tylko srednia z
    wyplaconej premii

    wydaje mi sie, ze ktorys z tych przypadkow (wedlug mnie drugi) zdecydowanie
    dziala na moja niekorzysc

    ps. przypadki zmiany grupy sa rzadkoscia, wiec nie ma zbyt duzo kombinatorow