  • 1. Data: 2004-07-22 15:33:51
    Temat: wyłudzenie pobytu i jedzenia w hotelu
    Od: "ViscaElBarsa" <v...@g...pl>

    Witam

    Mam takie pytanko: Zgłaszam się w hotelu. Wynajmuję pokój na kilka dni.
    Tylko wpisuję się w książkę hotelową. Po kilku dniach opuszczam hotel, bez
    uregulowania opłat za pobyt. W czasie pobytu w hotelu zjadłem również kilka
    posiłków na ich koszt oraz wykonałem kilka rozmów telefonicznych. Też za to
    nie zapłaciłem. Pytanie brzmi: czy ogólnie całość mojego zachowania można
    potraktować jako jedno oszustwo, czy też posiłki i rozmowy tel. to będzie
    dodatkowo szlabierstwo?
    Dzięki z góry za odpowiedź

  • 2. Data: 2004-07-22 20:17:21
    Temat: Re: wyłudzenie pobytu i jedzenia w hotelu
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "ViscaElBarsa" <v...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:cdomov$2k4$1@inews.gazeta.pl...

    Moim zdaniem będzie to ciąg czynów. Jeden sprawca, jeden pokrzywdzony.
    Związek czasowy i sytuacyjny pomiędzy zdarzeniami. "Jeżeli sprawca popełnia
    w podobny sposób, w krótkich odstępach czasu, dwa lub więcej przestępstw,
    zanim zapadł pierwszy wyrok, chociażby nieprawomocny, co do któregokolwiek z
    tych przestępstw, sąd orzeka jedną karę na podstawie przepisu, którego
    znamiona każde z tych przestępstw wyczerpuje, w wysokości do górnej granicy
    ustawowego zagrożenia zwiększonego o połowę." - Art. 91§1. kk.

    Ja bym stawiał zarzut z art. 286 w zw. z art. 91§1 kk. Wówczas nie gra roli
    fakt, że wykonując telefon wyłudzałeś kilka złotych. W wypadku oszustwa to
    nie ma znaczenia. Dodatkowy zysk, to statystyka. Zobacz ilu przestępstw
    sprawcę wykryjemy. :-))

  • 3. Data: 2004-07-22 21:17:01
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > nie ma znaczenia. Dodatkowy zysk, to statystyka. Zobacz ilu przestępstw

    Tyle że nadal mamy problem co z czynami, które są wykroczeniem (posiłki).

    KG

  • 4. Data: 2004-07-22 23:38:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Tyle że nadal mamy problem co z czynami, które są wykroczeniem (posiłki).

    Przy kwalifikacji z 286 nie mamy, bo oszustwo jest zawsze przestępstwem, a
    nigdy wykroczeniem.

  • 5. Data: 2004-07-23 04:56:37
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:
    > Przy kwalifikacji z 286 nie mamy, bo oszustwo jest zawsze przestępstwem, a
    > nigdy wykroczeniem.

    Ale nie możesz czynu, który jest wykroczeniem kwalifikować jako
    przestępstwo. I włączać do ciągu przestępstw.

    KG

  • 6. Data: 2004-07-23 06:47:22
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > nie ma znaczenia. Dodatkowy zysk, to statystyka. Zobacz ilu przestępstw

    Trzeba postawić zarzut i ukarać odrębnie za przestępstwo i wykroczenie. Art. 10
    paragraf 1 kw - wykonaniu potem podlega kara surowsza.
    Raczej nie będzie tu żadnego ciągu przestępstw tylko jedno oszustwo i jedno
    szalbierstwo. Rozumiem, ze ciąg przestępstw miałby polegać na oszustwach co do
    poszczególnych noclegów? Ale zamiar sprawcy był jeden. Nie odtwarzał się co noc.

    --
    JOHNSON :)

  • 7. Data: 2004-07-23 09:14:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ale nie możesz czynu, który jest wykroczeniem kwalifikować jako
    > przestępstwo. I włączać do ciągu przestępstw.

    Oczywiście masz rację. Z tym, że o ile wejście do ubikacji i ucieczkę możesz
    traktować jako wyłudzenie usługi i kwalifikować z kodeksu wykroczeń, to
    sytuację, gdy gość siedzi przez miesiąc w hotelu, je korzysta z usług, to
    jest ciąg związanych nierozerwalnie ze sobą zdarzeń. Przyjmuje się
    założenie, że działał ze z góry powziętym zamiarem i jednak w praktyce
    kwalifikuje z 286 kk.

    Zastanawiam się teraz, czy ewentualnie Twój pogląd nie byłby właściwy. Jakoś
    nie słyszałem, by ktoś z wyłudzenia pobytu kiedykolwiek robił wykroczenie. A
    okolica turystyczna i zdarza się tego sporo. Moim zdanie, to na upartego
    dało by się to tak, jak proponujesz robić. Wówczas byłby zbieg przestępstw i
    wykroczeń. Należało by wyłączyć materiały do wykroczeń. Może by to i było
    właściwsze teoretycznie, ale w praktyce nikt czegoś takiego nie robi. Stawia
    się zarzut, że w okresie od ...... do ....... doprowadził do niekorzystnego
    rozporządzenia mieniem ............. w ten sposób, że wyłudził pobyt
    powodując straty w wysokości ..........., a nadto w dniu ...........
    wyłudził posiłek ............ za kwotę (... - itd.), w wyniku czego powstały
    straty w wysokości ........... na szkodę .......... .

    Ze względów statystycznych często roi się taką ekwilibrystykę, i grupuje
    usługi. Zarzuca się gościowi, że w okresie od ......... do ............
    doprowadził ............ do niekorzystnego rozporządzenia mieniem w ten
    sposób, iż bez zamiaru uregulowania należności wyłudził usługę noclegu czym
    spowodował straty ........ oraz, że
    w okresie od .............. do ............... doprowadził ............ do
    niekorzystnego rozporządzenia mieniem w ten sposób, iż bez zamiaru
    uregulowania należności wyłudził usługę połączeń telefonicznych czym
    spowodował straty ........ - itd.

    Oczywiście pierwszy sposób jest bardziej logiczny. No ale z powodów
    statystycznych najczęściej robi się tak, jak w drugim przypadku. Dla
    podejrzanego, prokuratora i sądu, to wszystko jedno, a dla Policji nie. nie,
    bo statystyka opiera się na czynach, a nie sprawach.

  • 8. Data: 2004-07-23 09:22:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@a...pl.nospam> napisał w wiadomości

> [...]
    co do
    > poszczególnych noclegów? Ale zamiar sprawcy był jeden. Nie odtwarzał się

    Teoretycznie masz rację. Pisałem, ze opisaną przeze mnie kombinację robi się
    w celach statystycznych - opisałem to szczegółowo pod postem "kam" - rzuć
    tam okiem, bo nie chcę tego przepisywać. Teoretycznie i logicznie, to byłoby
    w ogóle tego nie wyodrębniać i potraktować telefon czy posiłek jako część
    usługi hotelowej. Przecież hotel wystawia gościowi rachunek zbiorczy. A więc
    przedstawić mu jeden zarzut o oszustwo, a w opisie sposobu jedynie ująć, że
    zrobił to wyłudzając nocleg, posiłki i telefony. Przecież, jeśli założyć że
    gość wynajmował pokój bez zamiaru uiszczenia zapłaty, to najpewniej nie
    podejmował on osobno decyzji o wyłudzeniu noclegu, a osobno o telefonie z
    pokoju.

    Sprawa się komplikuje, gdy gość mieszkając w hotelu wyłudza posiłki w
    restauracji hotelowej która jest prowadzona przez zewnętrzną firmę. Ale i
    tak w praktyce kwalifikuje się to jako 286 kk. Wniosku o ukaranie w sprawie
    wykroczenia nikt nie sporządza traktując w tym wypadku szalbierstwo jako
    współukarane z oszustwem. Czy słusznie - rzecz niewątpliwie ocenna. W
    praktyce w sądzie "przechodzi" i nikt nie protestuje. Ja przynajmniej nie
    słyszałem o takich protestach.

  • 9. Data: 2004-07-23 14:44:27
    Od: " " <v...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam

> [...]
    >wyniku czego powstały straty w wysokości ........... na szkodę .......... .
    [ciach]

    To jeszcze dołoże coś od siebie. Przejrzałem troche literatury i:
    Zgodziłby się z Tobą, tylko że art. 121§2kw wyraźnie mówi,że wyłudzenie
    automatu (np. telefonowanie na cudzy koszt), wyłudzenie posiłków jest
    wykroczeniem. Natomiast, że wyłudzenie pobytu w hotelu jest oszustwem, to
    nie może być wątpliwości (OSNKW 1973, poz 27):
    "...Zawarte w art. 121 § 2 kodeksu wykroczeń określenie: "wyłudza (...) inne
    podobne świadczenie, o którym wie, że jest płatne", nie obejmuje wyłudzenia
    mieszkania w hotelu bez zamiaru uiszczenia należności..."
    Jeszcze fragment z tego orzeczenia:
    "...Zarówno sam charakter, jak i sposób określenia wymienionych w art. 121
    k.w. świadczeń, które mogą być przedmiotem przewidzianego w tym przepisie
    wyłudzenia - "wyłudza (...) pożywienie lub napój (...), przejazd środkiem
    lokomocji (...), wstęp na imprezę (...), działanie automatu" - wskazuje, że
    przepis ten ma na względzie wyłudzenie drobnych świadczeń, przedstawiających
    z reguły małą wartość. Poza tym charakter tych świadczeń różni je w sposób
    zasadniczy od świadczenia w postaci mieszkania w hotelu. To ostatnie
    świadczenie różni się od wymienionych w art. 121 § 2 k.w. zwłaszcza tym, że
    korzystanie z tego świadczenia jest uzależnione od zawarcia tzw. umowy
    mieszanej, obejmującej najczęściej elementy umowy najmu pomieszczenia, umowy
    przechowania i umowy o usługi zbliżone do zlecenia, a więc umowy, której
    zawarcie rodzi szczególną odpowiedzialność osoby utrzymującej zarobkowo
    hotel między innymi za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez osobę
    korzystającą z usług hotelu (art. 846 i nast. k.c.0...)

    I właśnie to mnie ciekawi - podpisując umowę z hotel, hotel umożliwił w
    opisanym przeze mnie przypadku korzystać z telefonu i posiłków. Dlatego
    gotów jestem przyznać Ci rację, aczkolwiek znam osoby, które mają na ten
    temat zupełnie inne zdanie :)

> [...]
    >podejrzanego, prokuratora i sądu, to wszystko jedno, a dla Policji nie. nie,
    >bo statystyka opiera się na czynach, a nie sprawach.

    Może się nie znam dokładnie na tym dla kogo jest lepiej ale wydaje mi się,
    że jesli sprawa będzie niewykryta to dla Policji te drugie rozwiązanie nie
    będzie korzystne :)

  • 10. Data: 2004-07-24 19:36:00
    Od: Dredd<...@...pl>

> [...]
    > jest ciąg związanych nierozerwalnie ze sobą zdarzeń. Przyjmuje się
    > założenie, że działał ze z góry powziętym zamiarem i jednak w

    Brzmi to przekonująco i logicznie. Dodam więc tylko dla jasności, że
    stosowanie art. 91 kk nie wchodzi tu w grę. W pierwszej swej
    wypowiedzi pomieszałeś czyn ciągły (art. 12 k.k. i m.in. z góry
    powzięty zamiar) z ciągiem przestępstw (art. 91 i brak z góry
    powziętego zamiaru)

    > Wówczas byłby zbieg przestępstw i
    > wykroczeń. Należało by wyłączyć materiały do wykroczeń. Może by to
    i było
    > właściwsze teoretycznie, ale w praktyce nikt czegoś takiego nie robi.

    Jeśli staniemy na stanowisku że są tu znamiona i przestępstwa i
    wykroczenia to zgodnie z zasadą działania organów ścigania ex officio
    powinny zostac wszczęte 2 odrębne postępowania i dopiero później
    można by było rozważać umorzenie postępowania wykroczeniowego na
    podstawie bodaj art. 61 kpw

    -> http://usenet.pomocprawna.info