  • 1. Data: 2004-08-05 20:49:18
    Temat: Co mam przez to rozumiec
    Od: "witam" <w...@p...gazeta.pl>

    Po wygasnieciu umowy o prace, mam w tresci cos takiego:

    Po rozwiązaniu umowy Pracownik nie ma prawa zajmowac sie sprzedażą wyrobów
    konkurencyjnych
    przez okres 1 roku pod rygorem zpalty Pracodawcy kary umownej w wysokosci 40
    000 za przekroczenie zakazu

    Pytanmia:
    Czy moge pracowac w innym zakladzie pracy jako handlowiec?
    Czy Pracodawca z tego tytulu myusi dac mi odszkodowanie?
    Czy w tej samej branzy boge pracowac jako serwisant ?

    Pozdrawiam
    Maciek

  • 2. Data: 2004-08-05 21:38:43
    Temat: Re: Co mam przez to rozumiec
    Od: Elżbieta Tekieli <e...@w...pl>

    Użytkownik "witam" <w...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy Pracodawca z tego tytulu myusi dac mi odszkodowanie?
    > Czy w tej samej branzy boge pracowac jako serwisant ?

    To, co masz w umowie, to tzw. klauzula antykonkurencyjna, czyli ze nie
    mozesz pracowac w zawodize, ktory będzie konkurencja dla Twojego
    pracodawcy, ale pracodawca jest obowiązany wypłacic Ci odszkodowanie.
    Jesli pracowałeś jako handlowiec, to jako serwisant z pewością mozesz,
    jako handlowiec raczej tez, tylko nie mozesz zabierac swemu pracodawcy
    jego klientów.
    Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2004-08-05 22:06:38
    Od: "koyot" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Elżbieta Tekieli" <e...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:ceu9is$hqf$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > Jesli pracowałeś jako handlowiec, to jako serwisant z pewością mozesz,
    > jako handlowiec raczej tez, tylko nie mozesz zabierac swemu pracodawcy

    a na jakiej podstawie mozna zabronic bylemu pracownikowi na okreslony czas
    pracowac w danym zawodzie jezeli nie jest to zwiazane z tym iz owy byly
    pracownik w okresie zatrudnienia mial szczegolnie wazne informacje ktorych
    ujawnienie mogloby narazic pracodawce na szkode ?

  • 4. Data: 2004-08-05 22:50:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "koyot" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    ktorych
    > ujawnienie mogloby narazic pracodawce na szkode ?

    To kwestia umowy. Jeśli Cię stać płacić odszkodowanie i pracownik wyrazi na
    to zgodę, to możesz i ze sprzątaczką taką umowę zawrzeć.

  • 5. Data: 2004-08-06 08:38:58
    Od: "witam" <w...@p...gazeta.pl>

> [...]

    > mozesz pracowac w zawodize, ktory będzie konkurencja dla Twojego
    > pracodawcy, ale pracodawca jest obowiązany wypłacic Ci odszkodowanie.

    W umowie nic nie pisze o odszkodowaniu dla mnie z tytułu pracy w innej
    firmie jako handlowiec podobnych wyrobów.

    Czy to oznacza, że umowa antykonkutencyjna jest nieważna, mogę pracować i
    sprzedawać urządzenia
    (konkurencja dzwoni i chciałbym dalej pracować) ?

    Po za tym pracodawca nie wypłacił mi dotychczas pięniędzy (wypłaty) za
    poprzednie 2 miesiące.
    Gdyby zwłoka była duża , gdzie moge takie sprawy kierować ?

    Pozdrawiam

    Maciek

  • 6. Data: 2004-08-06 09:28:41
    Od: Elżbieta Tekieli <e...@w...pl>

> [...]
    > Czy Pracodawca z tego tytulu myusi dac mi odszkodowanie?
    > Czy w tej samej branzy boge pracowac jako serwisant ?

    Polecam poczytać sobie art. 101 i następne Kodeksu Pracy. Poza tym
    jest tez ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów - tam znajdziesz
    interesujące informacje.Umowa o zakazie konkurencji jest ważna, jeśli ją
    złamiesz, to pracodawca będzie dochodził odszkodowania od Ciebie.
    Jeśli pracodawca nie wypłacił Ci jeszcze wynagrodzenia, to raczej i z
    odszkodowaniem byłby problem. pozostaje Ci więc sąd pracy - tj. wydział
    Pracy w Twoim sądzie rejonowym - postępowanie jest bezpłatne.pozdrawiam.

  • 7. Data: 2004-08-06 12:47:45
    Od: "..::SebOLO::.." <mrolo(wywal nawias)@poczta.onet.pl>

> [...]
    ktorych
    > ujawnienie mogloby narazic pracodawce na szkode ?

    Odpowiedz masz wyzej - na podstawie podpisanej "dobrowolnie" przez obie
    strony klauzuli antykonkurencyjnej...

    --
    ..::SebOLO::.. mówi pa pa...

    "Wiedzieć, że się wie, co się wie i wiedzieć, czego się nie wie
    - oto prawdziwa wiedza."

  • 8. Data: 2004-08-06 12:51:13
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 6 sie o godzinie 11:28, na pl.soc.prawo, Elżbieta Tekieli
    napisał(a):

    > Polecam poczytać sobie art. 101 i następne Kodeksu Pracy.

    Tak, to jest art. nt. _konkurencji_. Ale skoro pytający nie _rozpocznie_
    prowadzenia działalności w zakresie byłego pracodawcy, tylko _zatrudnia_
    się na etat u nowego pracodawcy - to zapytam: - jaka to jest konkurencja?
    Czy nowy pracodawca takiego pracownika nie miał swoich kontrahentów?
    Ponadto, przytoczony przez Ciebie artykuł KP skazuje jasno i przejrzyście
    że taką klauzule zawiera się _ w odrębnej_ umowie a nie w umowie o pracę.
    Nawet gdyby taka umowa została zawarta pomiędzy starym pracodawcą a
    pracownikiem to i tak by już "wyexpirowała" z powodu braku _odszkodowania_
    wypłacanego przez byłego pracodawcę.
    Treść z KP:

    Art. 101-1.

    § 1. W zakresie określonym w odrębnej umowie, pracownik nie może prowadzić
    działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w
    ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego
    taką działalność (zakaz konkurencji).

    § 2. Pracodawca, który poniósł szkodę wskutek naruszenia przez pracownika
    zakazu konkurencji przewidzianego w umowie, może dochodzić od pracownika
    wyrównania tej szkody na zasadach określonych w przepisach rozdziału I w
    dziale piątym.

    Art. 101-2.

    § 1. Przepis art. 101-1 § 1 stosuje się odpowiednio, gdy pracodawca i
    pracownik mający dostęp do szczególnie ważnych informacji, których
    ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, zawierają umowę o zakazie
    konkurencji po ustaniu stosunku pracy. W umowie określa się także okres
    obowiązywania zakazu konkurencji oraz wysokość odszkodowania należnego
    pracownikowi od pracodawcy, z zastrzeżeniem przepisów § 2 i 3.

    § 2. Zakaz konkurencji, o którym mowa w § 1, przestaje obowiązywać przed
    upływem terminu, na jaki została zawarta umowa przewidziana w tym
    przepisie, w razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz lub
    niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania.

    § 3. Odszkodowanie, o którym mowa w § 1, nie może być niższe od 25 proc.
    wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy
    przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji;
    odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach. W razie sporu o
    odszkodowaniu orzeka sąd pracy.

    Art. 1013.

    Umowy, o których mowa w art. 101-1 § 1 i w art. 101-2 § 1, wymagają pod
    rygorem nieważności formy pisemnej.

    > Umowa o zakazie konkurencji jest ważna, jeśli ją złamiesz, to pracodawca
    > będzie dochodził odszkodowania od Ciebie.

    Zwracam ponownie uwagę na wyrażenie:
    _pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej_ - chodzi o
    prowadzenie DG pod własnym nazwiskiem a nie o _zatrudnienie się_ u nowego
    pracodawcy!!
    Wyobrażasz sobie co by to było gdyby każdego pracownika obowiązywała w
    takiej formie jak Ty to przedstawiasz, taka "lojalka"??
    Tak, masz rację, pracownik któremu skończyła się umowa, został mu
    wypowiedziany stosunek pracy, bądź sam wypowiedział stosunek pracy -
    zostali by pozbawieni możliwości pracy w swoim "fachu" i musieli by się
    "przebranżowić".

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 9. Data: 2004-08-08 17:47:18
    Od: "wirtualna" <w...@w...pl.com>

> [...]
    > Czy Pracodawca z tego tytulu myusi dac mi odszkodowanie?
    > Czy w tej samej branzy boge pracowac jako serwisant ?

    Jesli umowe o zakazie zawierasz w trybie art.101(1) - czyli nie ma
    okolicznosci z art. 101(2) [szczegolnie wazne informacje], to nie
    przysluguje odszkodowanie z urzedu. Jesli zas tryb 101(2) to 25%
    wynagrodzenia tytulem umowy o zakaz konkurencji. Jesli pracodawca nie
    wywiazuje sie z wyplaty odszkodowania pracownikowi, to pracownik zwolniony
    jest z dotrzymywania zakazu.

    Teraz najlepsze - jesli w trybie 101(1) kp, to odszkodowanie (par.2) na
    zasadach ogolnych Kodeksu Pracy - czyli ogolnie rzecz ujmujac do wysokosci
    3-krotnego miesiecznego wynagrodzenia.

    zastrzegam, ze moge byc w bledzie, gdyz na prawie pracy nie znam sie nic -
    dopiero czytalem ;)

    p.
    W,