  • 1. Data: 2006-06-28 18:05:21
    Temat: wspólnota mieszkaniowa- zmiana udziałów
    Od: "izab" <i...@n...pl>

    Fakty: na poczatku lat 90-tych włascicielem budynku w 78% była gmina, w 12 %
    osoba prywatna, która wykupiła swój lokal na własność. Gmina bez wiedzy
    drugiego własciciela wydała pozwolenie na rozbudowe mieszkania poprzez
    adaptacje czesci wspolnej strychu. Do chwili obecnej czesc adaptowana nie
    jest wykupiona. W miedzyczasie zawiazano wspolnote mieszkaniową, która
    obecnie ma ponad 80% własnosci. Pozostała czesc nalezy do gminy. Czy
    istnieje mozliwosc przymuszenia włascicieli do sprzedazy swojej czesci
    wspolnej na rzecz lokatora, który rozbudował sie na czesci wspolnej? Jak to
    sie ma do prawa własnosci i ewentualnej straty w wyniku zmiany udziałów
    procentowych? Czy lokator, który wymusza odsprzedanie mu adaptowanej czesci
    strychu ma prawo narzucic cene?

  • 2. Data: 2006-06-28 20:17:35
    Temat: Re: wspólnota mieszkaniowa- zmiana udziałów
    Od: "Marcin Krzemiński" <r...@r...krakow.pl>

> [...]
    > osoba prywatna, która wykupiła swój lokal na własność. Gmina bez wiedzy
    > drugiego własciciela wydała pozwolenie na rozbudowe mieszkania poprzez

    Problem klasyczny, przynajmniej w Krakowie :-)

> [...]
    > istnieje mozliwosc przymuszenia włascicieli do sprzedazy swojej czesci
    > wspolnej na rzecz lokatora, który rozbudował sie na czesci wspolnej?

    Nie ma. Powierzchnia strychowa nalezy do nieruchomości wspólnej.
    Pomniejszenie jej zmniejszy wartość udziałów właścicieli mieszkań i o ile
    dobrze pamiętam, SN powiedział, że niestety by wydzielić nieruchomość
    lokalową na strychu, do aktu notarialnego musza podejść wszyscy, którzy mają
    udziały w tej nieruchomości wspólnej.

> [...]
    > sie ma do prawa własnosci i ewentualnej straty w wyniku zmiany udziałów
    > procentowych? Czy lokator, który wymusza odsprzedanie mu adaptowanej

    Nie może wymusić, więc i nie może narzucić.

  • 3. Data: 2006-06-29 15:26:13
    Od: "izab" <i...@n...pl>

    Użytkownik "Marcin Krzemiński" <r...@r...krakow.pl> napisał w wiadomości

    Dziekuje za informacje

> [...]
    > dobrze pamiętam, SN powiedział, że niestety by wydzielić nieruchomość
    > lokalową na strychu, do aktu notarialnego musza podejść wszyscy, którzy

    czy odnosi sie to do Duzej Wspólnoty, gdzie przegłosowanie uchwały odbywa
    sie większością udziałów?
    Dodam, ze u nas większośc (1 lokator z duzym udziałem + gmina) są za
    sprzedaza czesci wspólnej.

    Niestety słyszałam o niekorzystnym dla nas orzecznictwie Sądu, tzn nakazie
    odsprzedania zajetej czesci strychu.
    Czy jest to prawda? Lokator zajmujacy lokal pod strychem oraz rozbudowaną
    czesc strychu kieruje sprawde do sądu, celem rozstrzygnięcia i zmuszenia nas
    do sprzedazy strychu. Czy jest to prawdopodobnie mozliwe??

  • 4. Data: 2006-06-29 17:50:07
    Od: "Marcin Krzemiński" <r...@r...krakow.pl>

    > czy odnosi sie to do Duzej Wspólnoty, gdzie przegłosowanie uchwały odbywa
    > sie większością udziałów?
    > Dodam, ze u nas większośc (1 lokator z duzym udziałem + gmina) są za
    > sprzedaza czesci wspólnej.

    Tak, bo wydzielenie nowego lokalu z nieruchomości wspólnej pociąga za soba
    konieczność zmiany wpisów w księgach wieczystych wszystkicj właścicieli
    lokali co do wysokości ich udziału w nieruchomości wspólnej i na to musi się
    zgodzić każdy z nich z osobna.

    > Niestety słyszałam o niekorzystnym dla nas orzecznictwie Sądu, tzn nakazie
    > odsprzedania zajetej czesci strychu.

    Tak, ale to tylko ewentualnie (i dość ciężko, pod kilkoma warunkami) w
    przypadku przyłączenia jakiejś powierzchni do juz istniejącej nieruchomości
    lokalowej. Nie da się natomiast zmusić wszystkich włascicieli do zgody na
    wydzielenie z nieruchomości wspólnej zupełnie nowej nieruchomości lokalowej.

  • 5. Data: 2006-06-29 19:52:37
    Od: "izab" <i...@n...pl>

    > Tak, ale to tylko ewentualnie (i dość ciężko, pod kilkoma warunkami) w
    > przypadku przyłączenia jakiejś powierzchni do juz istniejącej
    nieruchomości
    > lokalowej.

    I niestety tak własnie jest w tym przypadku. Czesc adaptowana strychu
    znajduje sie bezposrednio nad lokalem tego lokatora. Mieszkanie z czescia
    strychu jest połaczone schodami i tworzy drugi poziom.

    Nie da się natomiast zmusić wszystkich włascicieli do zgody na
    > wydzielenie z nieruchomości wspólnej zupełnie nowej nieruchomości
    lokalowej.

    No niestety, ta zajęta czesc strychu nie bedzie wydzielana, tylko dołączana.
    Mamy zostac zmuszeni do oddania nam czesci swoich udziałów na rzecz
    powiekszonego lokalu poprzez ta adaptację.
    Czy w takiej sytuacji mamy szanse na odmowe sprzedaży naszej czesci
    wspólnej?