  • 1. Data: 2010-09-09 15:20:51
    Temat: [wspólnota] interpretacja "większości głosów właścicieli lokali"
    Od: "oxy" <o...@o...pl>

    proszę o interpretację "większości głosów właścicieli lokali" w zdaniu:
    "Uchwały zapadają większością głosów właścicieli lokali" (Art. 23. USTAWA z
    dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali).

    (zakładamy, że liczona jest ilość udziałów).

    w meritum pytania jest kwestia, czy czodzi o:
    - ilosć ZEBRANYCH głosów (iż powinna przekraczać on 50% (udziałów lub
    głosów))
    czy też
    - ilość ZA lubPRZECIW powinna przekroczyć 50% (udziałów lub głosów),

    aby głosowanie miało moc.

  • 2. Data: 2010-09-09 15:54:01
    Od: SQLwiel <n...@c...pl>

    W dniu 2010-09-09 17:20, oxy pisze:
> [...]
    > głosów))
    > czy też
    > - ilość ZA lubPRZECIW powinna przekroczyć 50% (udziałów lub głosów),

    Uchwała zostaje przyjęta większością głosów (wszystkich istniejących
    właścicieli) i wtedy obowiązuje, albo "nie została przyjęta" i jakoby
    jej nigdy nie było. Poczytaj Ustawę o Własności Lokali, wyjaśnia niuanse
    (np. głosowanie 1 właściciel = 1 głos i głosowanie w trybie indywid.
    zbierania głosów). Poczytaj wspólnota.net

    --
    Dziękuję.
    Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2010-09-09 15:59:42
    Temat: Re: [wspólnota] interpretacja "większości głosów właścicieli lokali" - poprawka
    Od: SQLwiel <n...@c...pl>

    W dniu 2010-09-09 17:20, oxy pisze:

    ... miało być: wspolnota.net.pl

    --
    Dziękuję.
    Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2010-09-09 16:05:25
    Od: pwz <p...@o...eu>

    W dniu 2010-09-09 17:20, oxy pisze:
    > proszę o interpretację "większości głosów właścicieli lokali" w zdaniu:
    > "Uchwały zapadają większością głosów właścicieli lokali"
    (...)

    Domyślam się, że chodzi tu o _zwykłą_ większość głosów, czyli: więcej
    "ZA" aniżeli "Przeciw". Wstrzymujące się nie liczą.
    pwz

  • 5. Data: 2010-09-09 16:25:54
    Od: SQLwiel <n...@c...pl>

    W dniu 2010-09-09 18:05, pwz pisze:
    > (...)
    >
    > Domyślam się, że chodzi tu o _zwykłą_ większość głosów, czyli: więcej
    > "ZA" aniżeli "Przeciw". Wstrzymujące się nie liczą.
    > pwz

    Niestety, większość bezwzględną.
    http://wspolnota.net.pl/viewtopic.php?p=48908#48908

    --
    Dziękuję.
    Pozdrawiam.

  • 6. Data: 2010-09-09 16:56:27
    Od: "oxy" <o...@o...pl>

    > Niestety, większość bezwzględną.

    czyli wystarczy zacząc zbierać głosy począwszy od stanowczych oportunistów,
    by zaraz po zebraniu połowy (głosów/udziałów) ogłosić wynik na NIE?

    Rozumiem zatem jadnocześnie, że Zarząd (bądź jego przedstawiciel w tej
    kwestii) nie ma obowiązku dotrzeć do każdego, a jedynie tak długo aż
    osiągnie 50% (głosów/udziałów)?

  • 7. Data: 2010-09-09 17:14:50
    Od: SQLwiel <n...@c...pl>

    W dniu 2010-09-09 18:56, oxy pisze:

    > czyli wystarczy zacząc zbierać głosy począwszy od stanowczych
    > oportunistów, by zaraz po zebraniu połowy (głosów/udziałów) ogłosić
    > wynik na NIE?

    Tak, na przykład. Wystarczy nawet, że suma "przeciw" i "wstrzymujących"
    będzie >50% i uchwały nie ma. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby za
    tydzień spróbować ponownie z tą samą uchwałą. Haczyk: Zbieraniem głosów
    ma zajmować się zarząd (Art.23 UoWL).

    BTW: Zapoznaj się ze znaczeniem słowa "oportunista". Hint:
    "opportunity". ;)

    > Rozumiem zatem jadnocześnie, że Zarząd (bądź jego przedstawiciel w tej
    > kwestii) nie ma obowiązku dotrzeć do każdego, a jedynie tak długo aż
    > osiągnie 50% (głosów/udziałów)?

    Oczywiście. Np 30% głosów "przeciw", 21% wstrzymujących i dalej można
    nie zbierać bo i po co?

    --
    Dziękuję.
    Pozdrawiam.

  • 8. Data: 2010-09-09 18:03:44
    Od: "oxy" <o...@o...pl>

    Proszę odpowiedź na konkretnie postawione pytanie:

    Wynik głosowania jest ważny, jeśli:
    A) przynajmniej 50% udziałów/członków oddało głos
    czy też
    B) głosowanie wyłoniło przynajmniej 50% udziałów/głosów na TAK (lub na NIE)
    ?

    prosze o odpwiedź "A" lub "B",lub skorygowanie mojego pytania, jeśli źle
    stawiam tezy.

    Oraz pytanie: Jaki jest wynik głosowania, kiedy wstrzymują się wszycy?

  • 9. Data: 2010-09-09 18:20:03
    Od: "oxy" <o...@o...pl>

    nie wiem czy zauważyłeś,ze podane przykłady nie odpowiadają na moje pytanie.
    Podajesz przykłady, w których wynik jest oczywisty
    > suma "przeciw" i "wstrzymujących" > będzie >50%
    czyli głosów za nie będzie >50%.

    nie obejmuje to kwestii: czy jest w obowiązku zbieranie głosów/udziałów,
    póki przeważający wynik (TAK lub NIE/WSTRZ) nie osiąga połowy wszystkich
    udziałów.

    przykład z rzeczywistości: (choć trochę nie rozumiem tu zapisu w
    procentach - jakby odnosił się on do jedności, nie do 100%..(?))
    za: 0,455% udziałów
    przeciw: 0,075%
    wstrz: 0,081%

    Zebrano zatem w sumie 0,611% (ponad połowę udziałów) i zakończono głosowanie
    (zaniechano dalsze zbieranie głosów), z wynikiem NIE PRZYJĘTA.

  • 10. Data: 2010-09-09 18:25:36
    Od: SQLwiel <n...@c...pl>

    W dniu 2010-09-09 20:03, oxy pisze:
> [...]
    > ?
    >
    > prosze o odpwiedź "A" lub "B",lub skorygowanie mojego pytania, jeśli źle

    Głosowanie jest "do jednej bramki". Uchwałę podejmuje się w głosowaniu
    (albo się jej nie podejmuje). W przytoczonym wcześniej linku do
    wspolnota.net.pl (a raczej w docelowej dyskusji) jest obszerny wywód z
    orzeczenia SN stwierdzający "uznanie uchwały za nieistniejącą", czyli
    nie podjętą.

    A więc:
    B') Uchwała została podjęta, jeśli za podjęciem uchwały opowiedziało się
    >50% udziałów (lub właścicieli, jeśli 1w=1g)

    Wynik głosowania jest ważny zawsze.
    Nie zawsze jest rozstrzygający.
    Np. 40% ZA, 40% PRZECIW, do 20% właścicieli nie udało się dotrzeć ->
    uchwała nie została (jak dotąd) podjęta, głosowanie nie zostało
    przeprowadzone należycie, można mieć pretensje do zarządu, ale nie ma co
    "zaskarżać", bo uchwały nie ma.

    > Oraz pytanie: Jaki jest wynik głosowania, kiedy wstrzymują się wszycy?

    Uchwała nie została podjęta.
    (także, jeśli wstrzyma się >50%)

    Inny ciekawy przykład jak działa wspólnota:
    Właściciele przegłosowują sobie uchwałę (skutecznie, 90% jest ZA), że
    SQLwiel ma płacić 90% kosztów ogrzewania. Uchwała jest prawidłowo
    podjęta i ważna (bo to nie są wydatki na utrz. nieruchomości wspólnej).
    SQLwiel może ją w ciągu 6 tyg. zaskarżyć, bo narusza to jego interes.
    (Jakby się zagapił, to ma przesrane.) Oczywiście wygrywa, sąd uchwałę
    uchyla. No to wspólnota j.w., ale 80%, SQLwiel jw. itd aż się komuś znudzi.

    Takie mamy "prawo", jakich i jego tfurcuff.

    --
    Dziękuję.
    Pozdrawiam.