  • 1. Data: 2011-07-06 21:20:46
    Temat: wlasciwosc sadu-pozew pko bankom
    Od: piegus <p...@g...com>

    w jakim sadzie powinnien byc zlozony pozew pko bankom ktore
    odpowiadaja solidarnie, z których jeden ma siedzibe w Katowicach a
    drugi w Warszawie? chodzi o odszkodowanie z tytulu przelewu
    dokonanego na blednie podany rachunek bankowy tzn nazwisko odbiorcy
    nie zgadzalo sie z numerem rachunku a mimo to bank zaksiegowal kwoty
    na tym rachunku.
    czy w jakikolwiek sposob daloby sie uzasadnic wlasciwosc Poznania-tj
    miejsca mojego zamieszkania, w ktorym takze znajduje sie oddzial
    mojego banku za pomoca ktorego probowalam zrobic przelew?

  • 2. Data: 2011-07-07 10:10:23
    Temat: Re: wlasciwosc sadu-pozew pko bankom
    Od: "Przemek" <r...@o...pl>

    piegus nam wczesniej objawil(a), a ja odpowiadam:
    > dokonanego na blednie podany rachunek bankowy tzn nazwisko odbiorcy
    > nie zgadzalo sie z numerem rachunku a mimo to bank zaksiegowal kwoty
    > na tym rachunku.

    Jesli zaksiegowali na innym rachunku niz podales to sie klóc, ale jesli
    numer sie zgadzal a nazwisko nie, to nie licz na cokolwiek. Zaden bank nie
    sprawdza w tej chwili nazwy rachunku, tylko numer konta. Gdyby zaczeli to
    robic, to polowa przelewów by nie byla poprawnie zaksiegowana. Po to miedzy
    innymi numer kontrolny IBAN wprowadzili w numerze konta.
    Przem

  • 3. Data: 2011-07-07 10:16:07
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-07-07 12:10, Przemek pisze:

> [...]
    > nie sprawdza w tej chwili nazwy rachunku, tylko numer konta. Gdyby
    > zaczeli to robic, to polowa przelewów by nie byla poprawnie

    "A Sąd Najwyższy w wyroku wydanym 17 grudnia 2008 r. uznał, że:

    "W razie przesłania pieniędzy na błędnie podany rachunek, niezgodny z
    nazwiskiem
    widniejącym w poleceniu przelewu, bank odpowiada za wynikłe z tego
    szkody.[...]
    SN zgodził się z sądem II instancji, że bank ma obowiązek sprawdzania
    numeru
    konta beneficjenta przelewu i że wynika on z art. 354 k.c.
    zobowiązującego do
    wykonywania zobowiązania, m.in. w sposób odpowiadający jego celowi
    społeczno-gospodarczemu.""

    > Po to miedzy innymi numer kontrolny IBAN wprowadzili w
    > numerze konta.

    Liczba kontrolna nie służy do sprawdzania poprawności numeru konta i
    nazwy jego właściciela.

    --
    spp

  • 4. Data: 2011-07-07 10:21:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > zaczeli to robic, to polowa przelewów by nie byla poprawnie
    > zaksiegowana. Po to miedzy innymi numer kontrolny IBAN wprowadzili w

    Ale były wyroki na korzyść klienta, może nie w 100%, ale jakąś część mu
    zwrócili (nie wiem, czy nie połowę). Zwyczaje banków zwyczajami banków, ale:

    Wyrok SN z dnia 19 marca 2004 r., IV CK 158/03

    Bank, który nie sprawdził, czy podany przez klienta numer rachunku
    dotyczy wierzyciela oznaczonego w poleceniu przelewu, działa bez
    zachowania należytej staranności wymaganej od profesjonalisty, do którego
    jego kontrahent ma szczególne zaufanie.

    Wyrok SN z dnia 17 grudnia 2008 r., I CSK 205/08

    Bank odpowiada za szkody wynikające z przesłania pieniędzy na
    nieprawidłowo podany rachunek, niezgodny z określeniem nazwy podmiotu
    wskazanego w poleceniu przelewu.

    Tak więc roszczenie powoda-autora wątku nie jest zupełnie pozbawione
    podstaw.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2011-07-07 10:32:14
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    Liwiusz pisze:

    > Ale były wyroki na korzyść klienta, może nie w 100%, ale jakąś część mu
    > zwrócili (nie wiem, czy nie połowę). Zwyczaje banków zwyczajami banków,
    > ale:

    Nie tyle zwyczaje banków, co utrudniona automatyczna weryfikacja.

> [...]
    > dotyczy wierzyciela oznaczonego w poleceniu przelewu, działa bez
    > zachowania należytej staranności wymaganej od profesjonalisty, do którego

    Dlatego, jeśli pomylimy konto i odbiorcę, mamy możliwość dochodzenia w
    banku naprawy tego. Ale z automatu nie będzie to robione, bo jest zbyt
    trudne do wykonania, a ręczna kontrola za bardzo blokowałaby możliwość
    wykonania operacji przelewów, na skale, na jaką obecnie wykonuje się w
    bankach. Zazwyczaj kontroli podlegają tylko większe przelewy i wtedy
    zdarza się, że ktoś dzwoni do nas by potwierdzić taką operację oraz dane
    podane do jej wykonania.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 6. Data: 2011-07-07 10:47:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-07-07 12:32, Tomasz Kaczanowski pisze:

> [...]
    > bankach. Zazwyczaj kontroli podlegają tylko większe przelewy i wtedy
    > zdarza się, że ktoś dzwoni do nas by potwierdzić taką operację oraz dane

    Ja się tylko dziwię, że po tych wyrokach sądów, jeszcze nikt nie wpadł
    na pomysł "maszynki do pieniędzy" - przelewania na słupa z błędnymi
    danymi i procesowaniem się z bankiem.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2011-07-07 11:27:18
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    Liwiusz pisze:

    > Ja się tylko dziwię, że po tych wyrokach sądów, jeszcze nikt nie wpadł
    > na pomysł "maszynki do pieniędzy" - przelewania na słupa z błędnymi
    > danymi i procesowaniem się z bankiem.

    Sądzę, że wyrok sądowy nakaże co najwyżej zwrot pieniędzy przez bank z
    konta słupa na konto wysyłającego - wątpię, by jakiekolwiek
    odszkodowanie było, bo pomyłka była po stronie wysyłającego, po stronie
    banku, co najwyżej niewłaściwa weryfikacja, która z przyczyn
    technicznych nie moze być wieksza...

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 8. Data: 2011-07-07 12:04:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-07-07 13:27, Tomasz Kaczanowski pisze:

    > Sądzę, że wyrok sądowy nakaże co najwyżej

    Przeczytaj cały wątek, to dowiesz się jakie wyroki były w podobnych
    sprawach.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2011-07-07 12:36:06
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Tomasz Kaczanowski wrote:

> [...]
    > wysyłającego, po stronie banku, co najwyżej niewłaściwa
    > weryfikacja, która z przyczyn technicznych nie moze być wieksza...

    Wystarczy że słup wypłaci te pieniądze od razu i już nie będzie
    czego zwracać.

    Natomiast co do samego pomysłu Liwiusza - to podkładanie się.
    Słupy z założenia zakłada się żeby prawdziwy odbiorca nigdzie w
    papierach się nie pokazał. A tu prawdziwy odbiorca by sam się
    zgłosił, bo jak rozumiem to z jego konta by wyszły pieniadze.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 10. Data: 2011-07-07 12:49:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-07-07 14:36, Massai pisze:

> [...]
    > papierach się nie pokazał. A tu prawdziwy odbiorca by sam się
    > zgłosił, bo jak rozumiem to z jego konta by wyszły pieniadze.

    Nie wiem, czy się zrozumieliśmy. Chcę przelać pieniądze na rzecz A, ale
    przelewam z danymi A na konto słupa B. Słup B nigdy pieniędzy bankowi
    nie oddaje (z czego ma działkę za fatygę), a nadawca przelewu odzyskuje
    pieniądze w ramach odszkodowania od banku, który "nie sprawdził", "nie
    dochował staranności" itp. zgodnie z wyrokiem.

    --
    Liwiusz