  • 51. Data: 2010-06-14 23:31:09
    Temat: Re: wezwanie do wykupienia weksla [info dla poreczyciela]
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Jun 2010, Liwiusz wrote:

    > Aby zrealizować prawa do takiego weksla należy wpierw taki weksel umorzyć.
    > Aby go umorzyć, trzeba mieć jakikolwiek dowód, że weksel istniał, i został
    > zniszczony. Dlatego jeśli dłużnika nie darzymy zaufaniem,

    ...przy tym założeniu, to chyba:

    > to robimy ksero weksla

    ...lepiej wystawić w dwu egzemplarzach?

    pzdr, Gotfryd

  • 52. Data: 2010-06-15 05:12:46
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > ...przy tym założeniu, to chyba:

    > ...lepiej wystawić w dwu egzemplarzach?

    Hmmm. wtóropis? Czyli drugi weksel wystawiony przez wystawcę? Jeśli to
    weksel własny, to nie da się (jak wiadomo, większość prawa wekslowego
    dotyczy weksla trasowanego, a art. 103 pw. nie wymienia przepisów o
    wtóropisie (art. 64pw) jako możliwych do zastosowania w wekslu własnym).

    Odpis? Po pierwsze jest sporządzany przez posiadacza, a nie wystawcę
    (art. 67pw). Ponadto - jak pisze Rosenbluth w "Prawie Wekslowym" -
    "odpis nie ma tego znaczenia, co wtóropis, w szczególności sam odpis nie
    wystarczy do wykonania praw wekslowych".

    --
    Liwiusz

  • 53. Data: 2010-06-15 14:55:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Jun 2010, Liwiusz wrote:

    > Hmmm. wtóropis? Czyli drugi weksel wystawiony przez wystawcę? Jeśli to weksel
    > własny, to nie da się

    O, thx za korektę, bo się rozpędziłem a faktycznie art.64 jest pominięty.
    Jakoś tak nie zwracałem nigdy uwagi.

    > Odpis? Po pierwsze jest sporządzany przez posiadacza, a nie wystawcę

    No to by było akurat OK, bo właśnie o posiadacza chodzi, tylko:

    > co wtóropis, w szczególności sam odpis nie wystarczy do
    > wykonania praw wekslowych".

    ...faktycznie nic by nie dało.

    pzdr, Gotfryd

  • 54. Data: 2010-07-05 09:35:12
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Młotkowy wrote:

    > Czy byłbyś łaskaw podrzucić jakiś konkret/link, bo warto sobie to
    > zapisać na pamiątkę.

    Sorki że dopiero teraz, byłem 3 tygodnie na urlopie.
    Chodziło o tę sprawę:
    http://biznes.interia.pl/wiadomosci-dnia/news/news/t
    k-podatnik-musi-na-b
    iezaco-sledzic-zmiany-w-prawie,1401484,0

    Zapytałem o to:
    "Taka sytuacja prowadziłaby do destabilizacji systemu prawnego i
    mogłaby prowadzić do zachwiana równowagi budżetowej. Trybunał musi zaś
    mieć na względzie także sytuację gospodarczą państwa - powiedziała
    sędzia Gintowt-Jankowicz."

    Zdziwiło mnie że Trybunał "musi mieć na względzie sytuację gospodarczą
    państwa".

    Pytałem, czy to znaczy że trybunał w odpowiednich warunkach uzna kazdą
    ustawę za zgodną z konstytucją.

    Odpowiedź... hm, mogę wkleić chyba, skoro to moja korespondencja:
    "
    Szanowny Panie,

    W odpowiedzi na Pana korespondencję z 25 listopada 2009 r., uprzejmie
    informuję, że z uwagi na fakt, iż wyrok we wskazanej przez Pana sprawie
    został wydany dnia 24 listopada 2009 r. (sygn. SK 36/07), nie zostało
    jeszcze sporządzone do niego pisemne uzasadnienie. Zachęcam jednak do
    późniejszego zapoznania się z uzasadnieniem do tego orzeczenia - po
    jego sporządzeniu będzie dostępne na stronie internetowej Trybunału
    Konstytucyjnego: www.trybunal.gov.pl. Możliwe bowiem, że Trybunał w
    treści uzasadnienia odniesie się także do interesującej Pana
    problematyki.

    Zgodnie z komunikatem prasowy do wydanego wyroku o sygn. SK 36/07,
    zamieszczonym na stronie Trybunału Konstytucyjnego: "ograniczenie
    terminu do wznowienia postępowania podatkowego w związku z wyrokiem
    Trybunału jest uzasadnione ochroną takich wartości konstytucyjnych jak
    pewność i bezpieczeństwo prawne oraz równowaga budżetowa." Ostatnia z
    wymienionych wartości jest niewątpliwie ściśle związana z sytuacją
    gospodarczą państwa, o której wspomina Pan w korespondencji. Pragnę w
    tym miejscu zauważyć, że zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Trybunału
    Konstytucyjnego równowaga budżetowa państwa jest wartością
    konstytucyjną, a od jej zapewnienia zależy zdolność państwa do
    działania i rozwiązywania jego różnorodnych interesów (tak m.in.: wyrok
    z 13 grudnia 2004 r., sygn. K 20/04, wyrok z 17 listopada 2003, sygn. K
    32/02, Wyrok z 20 listopada 2001, sygn. SK 15/01)."

    Czysto i klarownie.
    Równowaga budżetowa jest wartością konstytucyjną, więc radośnie można
    uchwalać co się chce.

    No, ale teraz PO ma też prezydenta, więc przepychanie sprawa przez
    trybunał będzie już bardzo rzadkie...

    --
    Pozdro
    Massai

  • 55. Data: 2010-07-05 09:52:23
    Od: mi <m...@o...pl>

    Massai wrote:
    > (...) jest uzasadnione ochroną takich wartości konstytucyjnych jak
    > pewność i bezpieczeństwo prawne oraz równowaga budżetowa."
    > Czysto i klarownie.

    Bardzo uczciwa odpowiedź na dylemat co jest ważniejsze: prawo czy
    polityka. :))

    mi

  • 56. Data: 2010-07-05 10:07:55
    Od: Młotkowy <n...@o...pl>

    Dziękuję!
    Miło, że chciało Ci się tak daleko sięgać.
    Mam nadzieję, że godzisz się na powielanie i rozpowszechnianie tego
    tesktu, podbijanie w guglu i inne podobne?

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Młotkowy

  • 57. Data: 2010-07-06 00:57:56
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Massai napisal:
    > Równowaga budżetowa jest wartością konstytucyjną, więc radośnie można
    > uchwalać co się chce.

    A coś ty myślał?

    "...Nie ma takiego okrucieństwa ani takiej niegodziwości,
    której nie popełniłby skądinąd łagodny i liberalny rząd,
    kiedy zabraknie mu pieniędzy..."
    (Alexis de Tocqueville)

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 58. Data: 2010-07-06 01:00:09
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    mi napisal:
    > Bardzo uczciwa odpowiedź na dylemat co jest ważniejsze: prawo czy
    > polityka. :))

    Pozbądź się złudzeń. Prawo jest jedynie jedną z form uprawiania polityki,
    podobnie jak wojna, że pozwolę sobie sparafrazować Clausewitza.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek