  • 1. Data: 2006-05-29 20:56:05
    Temat: wątpliwości - zatrudnienie obecne i poprzednie
    Od: "eldo" <mirek@poczta_wytnijto_streamcn.pl>

    witam,
    sytuacja wygląda tak:
    prze dłuższy okres czasu pracowałem w jednej firmie, z której w wyniku
    nieporozumień odszedłem, za obopólną zgodą. Zatrudniłem się w innej firmie,
    jednak z poprzedniej firmy nie mogę wyegzekwować świadectwa pracy, nie
    otrzymałem tez wypowiedzenia, nic nie podpisywałem itp. Czy to oznacza, że
    formalnie nadal jestem w tej poprzedniej pracy zatrudniony? Jeśli tak, to co
    z listami płac? Nic nie podpisuję, więc firma kręciu sobie bat na siebie? Co
    z ze składkami na zus? Sytuacja w poprzednien firmie była nie za ciekawa,
    doszło w końcu do ostrej kłotni no i po tym fakcie nie widziałem dalszej
    możliwości współpracy. Jak to wygląda od strony prawnej? w nowej firmie mam
    pełny etat, tam miałem 1/2 etatu.

    pzdr
    M.

  • 2. Data: 2006-05-29 21:04:40
    Od: "Aicha" <b...@m...pl>

    Użytkownik "eldo" napisał:

    > Jak to wygląda od strony prawnej? w nowej firmie mam
    > pełny etat, tam miałem 1/2 etatu.

    A umowę z pierwszą firmą w ogóle masz? Jeśli masz, to może zacznij od
    sprawdzenia w ZUSie, czy odprowadzano za Ciebie jakiekolwiek składki.
    Wg KP pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo pracy w momencie
    ustania zatrudnienia. Dokument o rozwiązaniu umowy o pracę za
    porozumieniem stron powinien być w teczce osobowej. A Ty masz prawo
    zażądać wglądu do swoich dokumentów w kadrach.

    --
    Pozdrawiam - Aicha

    Dozwolone od lat 18 - na liczniku 63.000:
    http://www.opowiadania.org/autorzy/aicha/aicha.html

  • 3. Data: 2006-05-29 21:28:56
    Od: "eldo" <mirek@poczta_wytnijto_streamcn.pl>

    Użytkownik "Aicha" <b...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > porozumieniem stron powinien być w teczce osobowej. A Ty masz prawo
    > zażądać wglądu do swoich dokumentów w kadrach.

    z poprzednią firmą umowę miałem. Po odejściu nie dostałem wypowiedzenia, ani
    do ręki, ani do wglądu. Nie otrzymałem również świadectwa pracy, do dzisiaj.
    A odszedłem z poprzedniej pracy półtorej miesiąca temu.

    pzdr

  • 4. Data: 2006-05-29 21:32:11
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl>

    W wiadomości news:e5fp3f$b07$1@atlantis.news.tpi.pl eldo
    <mirek@poczta_wytnijto_streamcn.pl> pisze:

    > z poprzednią firmą umowę miałem. Po odejściu nie dostałem wypowiedzenia,
    > ani do ręki, ani do wglądu. Nie otrzymałem również świadectwa pracy, do
    > dzisiaj. A odszedłem z poprzedniej pracy półtorej miesiąca temu.
    Wygląda, że porzuciłeś pracę...

    Jotte

  • 5. Data: 2006-05-29 21:43:04
    Od: "Aicha" <b...@m...pl>

    Użytkownik "eldo" napisał:

    > Po odejściu nie dostałem wypowiedzenia,

    Jeżeli rozwiązanie umowy było za porozumieniem stron - jak
    zrozumiałam, to wypowiedzenia nie dostajesz. Ale w dokumentach
    pozostaje pismo o rozwiązaniu tejże. (Art. 30 KP)
    Pójdź i poproś - jak nie dadzą świadectwa po dobroci (Art. 97 KP i
    dalsze), to postrasz inspekcją pracy. Do dokumentów płacowych też masz
    prawo zajrzeć - to w przypadku podejrzenia, czy jesteś wciąż na liście
    płac.

  • 6. Data: 2006-05-29 21:48:26
    Od: "eldo" <mirek@poczta_wytnijto_streamcn.pl>

> [...]
    > dalsze), to postrasz inspekcją pracy. Do dokumentów płacowych też masz
    > prawo zajrzeć - to w przypadku podejrzenia, czy jesteś wciąż na liście

    hmm, zastanawia mnie jedno. Poguglowałem i wiem, że świadectwo mogę uzyskac
    zawsze. Tak jak mówisz Inspekcja Pracy i po sprawie. poniewaz pracodawca
    musi je wydać. Z tego co pamietam odbiór świadectwa musi być przez
    pracownika pokwitowany, ja nie podpisywałem. Wiesz może w jakim okresie po
    ustaniu stosunku pracy nalezy wystawic świadectwo? Bo imho pozostawienie
    pracownika nadal na etacie jest kręceniem sobie bata na głowę - firma musi
    płacić zus, jak nie płaci to ich wezma za pupę, ja zas nie podpisuję list
    płac, bo mnie w pracy nie ma, nie pobieram wynagrodzenia, więc niejako
    pracuję na czarno.

    pzdr
    M.

  • 7. Data: 2006-05-29 22:35:12
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl>

    W wiadomości news:e5fq1j$98h$1@nemesis.news.tpi.pl Aicha
    <b...@m...pl> pisze:

> [...]
    > dalsze), to postrasz inspekcją pracy. Do dokumentów płacowych też masz
    > prawo zajrzeć - to w przypadku podejrzenia, czy jesteś wciąż na liście
    Przecież autor wątku napisał wyraźnie, że: "odszedłem, za obopólną zgodą
    (...) nie mogę wyegzekwować świadectwa pracy, nie otrzymałem tez
    wypowiedzenia, nic nie podpisywałem itp.".
    Skoro _nic_ nie podpisał, to nie ma żadnego dokumentu, nawet rozwiązania
    umowy za porozumieniem stron.
    Wprawdzie treść jest bełkotliwa (choćby ta obopólna zgoda i wypowiedzenie,
    "półtorej" (sic!) miesiąca itp.), ale IMO wynika z niej, że eldo przestał
    pracować po prostu "na gębę". Trudno uwierzyć w taką infantylność, ale
    prawnie to ma znamiona porzucenia pracy - nic innego mi się nie nasuwa.

    Jotte

  • 8. Data: 2006-05-29 22:43:08
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Jotte napisał(a):

> [...]
    > pracować po prostu "na gębę". Trudno uwierzyć w taką infantylność, ale
    > prawnie to ma znamiona porzucenia pracy - nic innego mi się nie nasuwa.

    A kto powiedział że rozwiązanie umowy za porozumieniem stron musi mieć
    formę pisemną? Nie musi.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 9. Data: 2006-05-29 22:43:58
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Jotte napisał(a):

    > Wygląda, że porzuciłeś pracę...

    Przecież co napisał że odszedł za porozumieniem stron.

  • 10. Data: 2006-05-29 22:47:36
    Od: "eldo" <mirek@poczta_wytnijto_streamcn.pl>

    Użytkownik "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl> napisał w
    wiadomości news:e5ft0r$365$1@news.dialog.net.pl...
    >W wiadomości news:e5fq1j$98h$1@nemesis.news.tpi.pl Aicha
    > <b...@m...pl> pisze:

    jak wspomniałem, od półtorej miesiąca nie mogę wyegzekwowac świadectwa
    pracy, zbywa sie mnie z kwitkiem, sprawa wyglądała w ten sposób, że po
    kłótni i dojściu do porozumienia, że się rozstajemy zostałem zobowiązany o
    przeszkolenie nowego pracownika na moje miejsce. Trwało to dwa tygodnie. Po
    tym okresie wspólnie zostało ustalone, że kończe pracę. I od tamtej pory nie
    mogę wyegzoekwowac świadectwa pracy. Dla Ciebie dalej to jest porzucenie?

    pzdr