  • 31. Data: 2011-11-28 07:52:43
    Temat: Re: ustalenie stosunku pracy
    Od: "Danusia" <j...@w...pl>

    news:slrnjd3t8g.1qsq.januszek@gimli.mierzwiak.com...
    > Danusia napisa?(a):
    >
    > [...]
    >
    > Różnica, o której mowa wynika właśnie z tego, czego nie otrzyma US i
    > ZUS.

    Tak pod warunkiem że zarabiasz w ten sposób ponad 3800 zł miesiecznie (czyli
    średnią krajową) wtedy ZUS za prowadzenie działalnosci gospodarczej będzie
    mniejszy od ZUSu płatnego w sumie przez pracodawcę i Ciebie na umowe o
    prace.
    A tak wogóle to nie słyszałam o takim pracodawcy który na umowe o
    samozatrudnienie zobowiązał by sie do płacenia wszystkiego co musiałby
    zapłacić na umowe o prace włącznie z miesięcznym urlopem i miesięcznym
    chorobowym.
    Zresztą dyskusje na ten temat były już wielokrotnie prowadzone na różnych
    grupach i wniosek końcowy zawsze jest ten sam: wykonywanie pracy w warunkach
    prowadzenia działalnosci gospodarczej jest opłacalne tylko wtedy gdy prace
    taką wykonuje sie dla co najmniej kilku firm. Wykonywanie dla jednej firmy w
    porównaniu z umową o pracę jest zawsze niekorzystne w dłuższym okresie czasu
    dla samozatrudnienia.

    pozdr

  • 32. Data: 2011-11-28 09:25:34
    Od: "Nixe" <n...@n...pl>

    "Danusia" <j...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > samozatrudnienie zobowiązał by sie do płacenia wszystkiego co musiałby
    > zapłacić na umowe o prace włącznie z miesięcznym urlopem i miesięcznym

    Dlatego ktoś już tu napisał - takie umowy mają też swoje "plusy ujemne" ;-)

> [...]
    > warunkach prowadzenia działalnosci gospodarczej jest opłacalne tylko wtedy
    > gdy prace taką wykonuje sie dla co najmniej kilku firm.

    Nie zgadzam się. Jest opłacalne dla każdego, komu się to ... opłaca.
    A ilość obługiwanych firm nie musi mieć żadnego znaczenia.

    > Wykonywanie dla jednej firmy w porównaniu z umową o pracę jest zawsze
    > niekorzystne w dłuższym okresie czasu dla samozatrudnienia.

    Ale to tylko i wyłącznie Twój punkt widzenia.

    N.

  • 33. Data: 2011-11-28 11:12:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Nov 2011, IwonaW wrote:

    > Jezeli wystawiales faktury to powinienes prowadzic dzialalnosc gospodarcza.

    Tyle, że jak już ktoś napisał, "prowadzenie DG w rozumieniu VAT" nie
    pokrywa się z "prowadzeniem DG w rozumieniu przepisów o rejestracji DG",
    zaliczeniem przychodów do PIT z DG i tak dalej.

    pzdr, Gotfryd

  • 34. Data: 2011-11-28 11:13:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 26 Nov 2011, to wrote:

    > Zastanawia mnie też, dlaczego orzecznictwo niejako "uprawomocnia" takie
    > praktyki.

    Nie orzecznictwo.
    To przepis stwierdza, prosto i czarno na białym: jest spełniona lista
    warunków, umowa *jest* umową o pracę.
    Zapis w KC że "nie tytuł przesądza o rodzaju umowy" jak najbardziej
    się wykonuje również od strony zasad ogólnych.

    Problem o który zahaczasz sprowadza się do *przymusu* zawierania
    umowy o pracę w warunkach sprawowania nadzoru nad wykonawcą.

    pzdr, Gotfryd

  • 35. Data: 2011-11-28 11:24:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Tyle, że jak już ktoś napisał, "prowadzenie DG w rozumieniu VAT" nie
    > pokrywa się z "prowadzeniem DG w rozumieniu przepisów o rejestracji DG",
    > zaliczeniem przychodów do PIT z DG i tak dalej.

    Nie trzymaj nas zatem w niepewności (jak to pisałeś ;) ) i podrzuć
    rozwiązanie, jak wystawiać FV, nie będąc zarejestrowanym jako DG (=ZUS)
    :)

    --
    Liwiusz

  • 36. Data: 2011-11-28 11:24:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-11-28 12:24, Liwiusz pisze:

    > Nie trzymaj nas zatem w niepewności (jak to pisałeś ;) ) i podrzuć
    > rozwiązanie, jak wystawiać FV, nie będąc zarejestrowanym jako DG (=ZUS)
    > :)
    Oczywiście dotyczy to "samozatrudnienia", a nie jakiejś specyficznej
    działalności typu najem.

    --
    Liwiusz

  • 37. Data: 2011-11-28 11:38:28
    Od: "Nixe" <n...@n...pl>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości

    > Nie orzecznictwo.
    > To przepis stwierdza, prosto i czarno na białym: jest spełniona lista
    > warunków, umowa *jest* umową o pracę.

    Kocham te wszystkie sytuacje, w których ustawodawca wie lepiej od stron,
    jaką umowę chciały zawrzeć :>

    A tak przy okazji - gdzie się podział niejaki Jotte, bo aż oczy przecieram,
    że nie ma go jeszcze w tym wątku? :)

    N.

  • 38. Data: 2011-11-28 15:07:44
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (28.11.2011 03:07), to wrote:
    > begin mvoicem

    > Oczywiście pracownika, przecież pracodawca wywiązał się z umowy. To
    > pracownik po kilku latach nagle zaczyna szukać kruczków prawnych, żeby
    > jeszcze coś dla siebie wyciągnąć. W każdym razie tyle wynika dla mnie z
    > tej dyskusji.

    Czy pracodawca na pewno wywiązał się z umowy? Umowa nie jest zawieszona
    w próżni, jest "uzupełniona" o ogólne przepisy prawa. A ogólne przepisy
    prawa są takie, że jak jest praca (tu konkretne warunki) to jest i umowa
    o pracę choćby strony nazwały to umową o dzieło.

    Także, IMHO pracodawca wywiązał się z tego co zapisane na papierze, ale
    z szeroko rozumianej umowy - nie.

    p. m.

  • 39. Data: 2011-11-28 22:32:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Nov 2011, Liwiusz wrote:

    > Oczywiście dotyczy to "samozatrudnienia", a nie jakiejś specyficznej
    > działalności typu najem.

    A kto pisał o "samozatrudnieniu"?
    Było o VAT i tyle, bez żadnych zastrzeżeń.
    W szczególności wykonywanie "umów osobistych" (o dzieło) może podlegać
    pod VAT. Wystarczy niespełnienie warunku "przekazania odpowiedzialności
    wobec osób trzecich".

    pzdr, Gotfryd