  • 1. Data: 2009-06-05 18:16:48
    Temat: urzędnik robi problem przy rejestracji samochodu
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Znajoma kilka dni temu kupiła używany samochód w specjalizującej się
    tego typu handlem firmie o charakterze spółki jawnej. Wszystkie
    formalności zostały dopełnione, przynajmniej tak nam się zdawało.
    Niestety po złożeniu wniosku o wydanie dowodu rejestracyjnego i
    odczekaniu swojego dowiedzieliśmy się, że wniosek został odrzucony.
    Powód: na umowie figuruje obok pieczątki podpis jedynie jednego członka
    spółki (jednak drugi był obecny przy transakcji). Urzędniczka
    stwierdziła, że w takiej sytuacji nie może wydać dowodu do czasu, aż nie
    zostanie złożony drugi podpis lub nie zostanie doniesione zaświadczenie
    od tego drugie członka spółki, poświadczające iż pozwala on swojemu
    partnerowi w interesach samodzielnie składać podpis.

    Urzędniczka zapytana przeze mnie nie była w stanie podać podstawy
    prawnej na której oparła swoją decyzję o odrzuceniu wniosku, żadnego
    paragrafu, nawet nazwy ustawy. Jedynie enigmatyczne "bo tak to działa".
    Oczywiście uzupełnienie braków nie stanowi jakiegoś wielkiego problemu,
    niemniej dziwi mnie to, iż podczas załatwiania całej sprawy
    kontaktowaliśmy się z jednym z owych panów, który wyraził zdziwienie
    całą sytuacją. Stwierdził, iż handluje samochodami już od dłuższego
    czasu i jeszcze mu się coś takiego nie przytrafiło.

    Tak więc chciałem zapytać:
    1) Czy urzędniczka faktycznie miała rację?
    2) Czy w przypadku odrzucenia wniosku tego typu faktycznie można to
    zrobić "od tak", bez podawania podstawy prawnej?

  • 2. Data: 2009-06-05 18:22:25
    Od: "boropi" <b...@w...pl>

> [...]
    > 2) Czy w przypadku odrzucenia wniosku tego typu faktycznie można to
    > zrobić "od tak", bez podawania podstawy prawnej?

    Trzeba by się PZO zapytać, co w przypadku gdybyś kupił auto od spólki
    akcyjnej?
    Trochę podpisów byś musiał uzbierać wtedy.
    No chyba, że w DR byli wpisani imiennie wspólnicy jako współwłaściciele
    auta.

    boropi

  • 3. Data: 2009-06-05 18:40:35
    Od: spp <s...@o...pl>

    Atlantis pisze:

> [...]
    > całą sytuacją. Stwierdził, iż handluje samochodami już od dłuższego
    > czasu i jeszcze mu się coś takiego nie przytrafiło.

    To akurat mało ważne - oni wszyscy handlują od lat i zawsze wszystko
    przytrafia im się pierwszy raz - szpachlowany samochód, cofnięty
    licznik, nieczytelne dokumenty, niezapłacona akcyza itp.

    > Tak więc chciałem zapytać:
    > 1) Czy urzędniczka faktycznie miała rację?
    > 2) Czy w przypadku odrzucenia wniosku tego typu faktycznie można to
    > zrobić "od tak", bez podawania podstawy prawnej?

    Tutaj masz opis wymagań:

    http://bip.powiat.poznan.pl/index.php?strona=1443

    Najważniejszy jest:

    SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
    Rejestracja pojazdu lub odmowa rejestracji następuje w drodze decyzji
    administracyjnej.

    Tak więc musi pisemnie podać powody, wtedy się zastanowisz co dalej.

    --
    spp

  • 4. Data: 2009-06-05 21:47:06
    Od: Scowron <s...@o...pl>

    Dnia 05-06-2009 o 20:40:35 spp <s...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > administracyjnej.
    >
    > Tak więc musi pisemnie podać powody, wtedy się zastanowisz co dalej.

    To kobieta będzie ropatrywała wniosek przez miesiąc po czym wyda decyzję
    odmowną. Później odwołanie..., ...
    Szkoda się "kopać z koniem". Po... biurokracja.

    --
    Scowron

  • 5. Data: 2009-06-06 04:55:53
    Od: "ZbigT" <n...@o...eu>

    A można wyobrazić sobie taką sytuację, w której samochód został
    zarejestrowany na nowego właściciela i po pewnym czasie zgłasza się ten
    drugi wspólnik. Twierdzi, że sprzedaż została dokonana bez jego zgody,
    firma poniosła straty i takie tam... Co wtedy ?

  • 6. Data: 2009-06-06 06:36:56
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Powód: na umowie figuruje obok pieczątki podpis jedynie jednego członka
    > spółki (jednak drugi był obecny przy transakcji).

    W umowie spółki cywilnej powinien być zapis co może każdy z członków
    spółki. Jeśli jest tam zapis, że może podejmować decyzje sam do
    dowolnej wysokości kwotowej, to wystarczy jego podpis. Jeśli nie to
    podpisy tylu członków ilu jest koniecznych.
    Na przykład u nas są zapisy:
    "Czynności rodzące zobowiązania w wysokości przekraczającej 20 000 zł
    (dwadzieścia tysięcy złotych) nie należą do zakresu zwykłych czynności
    Spółki."
    i dalej
    "Każdy Wspólnik reprezentuje Spółkę jednoosobowo oraz może skutecznie
    zaciągać w imieniu Spółki zobowiązania w zakresie nie przekraczającym
    czynności zwykłego zarządu."

    Podejrzewam, że w spółce jawnej też powinno być podobnie.
    Czyli urzędniczka prawidłowo i logicznie postąpiła, bo zgodnie z umową
    może się okazać że jeden ze wspólników nie ma prawa do sprzedaży tego
    samochodu i konieczna jest zgoda dwóch. Żeby o tym wiedzieć potrzebuje
    umowy spółki (gdzie jest to zapisane) lub innego upoważnienia.

    --
    Krzysztof

  • 7. Data: 2009-06-06 09:51:02
    Od: "Gorgos" <g...@o...pl>

> [...]
    > formalności zostały dopełnione, przynajmniej tak nam się zdawało.
    > Niestety po złożeniu wniosku o wydanie dowodu rejestracyjnego i

    Kiedyś przechodziłem dokładnie przez to samo i na początek polecam aby
    znajoma zażądała odpowiedzi na piśmie wraz z uzasadnieniem na swój wniosek
    o rejestrację bo z tego co rozumiem to panienka z okienka oddała wniosek z
    powrotem. Urzędniczka wniosek o rejestrację musi przyjąć i wydać decyzję na
    piśmie w raz z odpowiednimi praragrafami. Życzę powodzenia i cierpliwości bo
    wiem ile te bałwany w WK potrafią krwi napsuć.

  • 8. Data: 2009-06-06 10:32:57
    Od: Scowron <s...@o...pl>

    Dnia 06-06-2009 o 06:55:53 ZbigT <n...@o...eu> napisał(a):

    > A mo?na wyobraziae sobie tak? sytuacje, w której samochód zosta?
    > zarejestrowany na nowego w?a?ciciela i po pewnym czasie zg?asza sie ten
    > drugi wspólnik. Twierdzi, ?e sprzeda? zosta?a dokonana bez jego zgody,
    > firma ponios?a straty i takie tam... Co wtedy ?

    Nie twierdzę, że nie masz racji. Moja uwaga bardziej dotyczyła zawartości
    linku, gdzie napisane było że decyzja odmowna musi być na papierze.
    Zażądanie uzasadnienia może tylko rozdrażnić pracownika i może się wtedy
    zasłonić miesięcznym terminem :)

    --
    Scowron

  • 9. Data: 2009-06-06 19:27:17
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Krzysztof Jodłowski pisze:

> [...]
    > samochodu i konieczna jest zgoda dwóch. Żeby o tym wiedzieć potrzebuje
    > umowy spółki (gdzie jest to zapisane) lub innego upoważnienia.

    Hmm... Ale to radosna twórczość pani z okienka, która próbuje się
    realizować w roli prawodawczyni czy faktycznie istnieje jakiś paragraf
    nakazujący coś takiego sprawdzać? Bo właśnie między innymi o to się
    rozchodzi, że nie oparła swojej decyzji na żadnym akcie prawnym (nie bo
    nie - "bo tak to działa").
    Bo jeśli prawo czegoś wyraźnie nie nakazuje/zakazuje to zgodnie z
    powszechnie znaną zasadą powinno to być dozwolone.

    No i poza tym czy jeśli nawet zajdzie taka sytuacja, że jeden ze
    wspólników rozporządzi majątkiem w sposób niezgodny z zawartą umową, to
    czy to zwyczajnie nie jest sprawa między nimi?

  • 10. Data: 2009-06-06 19:33:57
    Od: spp <s...@o...pl>

    Atlantis pisze:

> [...]

    > wspólników rozporządzi majątkiem w sposób niezgodny z zawartą umową, to
    > czy to zwyczajnie nie jest sprawa między nimi?

    Ona nie sprawdza czy coś między wspólnikami nie gra ale czy umowa
    kupna-sprzedaży spełnia wymogi formalne.

    Szczerze mówiąc lepiej znam problematykę spółek prawa handlowego i
    rozumem po co jej wypis z KRS (choć REGONU do końca nie rozumiem). Jest
    tam ściśle określone komu wolno podpisać taką umowę sprzedaży. Nie wiem
    jak jest w sp. jawnej czy cywilnej.

    --
    spp