  • 11. Data: 2011-11-27 01:03:50
    Temat: Re: upublicznianie notatek z wykładów, a ochr. własności intelekt. - czy są jakieś regulacje?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 11/26/2011 6:52 PM, Przemek Lipski wrote:
    > Użytkownik "bzdreg"<b...@n...com> napisał w wiadomości

    > Czy ta wiedzaz jest własnością profesora? Czy jest on odkrywcą, autorem,
    > tego o czym uczy?

    czasami tak, czasami nie.
    ale to akurat jest mniej istotne, bo wiedzy prawo autorskie nie chroni.
    ale np. jego własne przykłady czy rysunki już są chronione

    Chronione jest również to w jaki sposób tego uczy.

  • 12. Data: 2011-11-27 08:59:52
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (27.11.2011 00:15), Bydlę wrote:

    > I teraz rodzi si proste pytanie (a nawet kilka):
    > - wolno ci rejestrować wykład? Wolno.

    To zależy :). Jeżeli przez rejestrację rozumiesz notowanie "w kajecie"
    tego co prowadzący mówi - to tak. Uważam że udzielił mi na to licencji :).

    Jeżeli przez rejestrację rozumiesz nagrywanie na dyktafon/kamerę -
    wolno, dozwolony użytek własny.

    > - wolno ci zwielokrotnić zarejstrowany wykład? Wolno.

    Wolno. Na własny użytek. Nie możesz tych zwielokrotnionych kopii jednak
    rozpowszechniać.

    > - wolno ci odtwarzać zarejestrowany wykład? Wolno.

    Na własny użytek - tak. W kręgu rodziny/znajomych - tak (dozwolony
    użytek). Osobom trzecim - nie.

    > - wolno ci uczyć innych tego, co poznałeś podczas wykładu? Wolno.

    Wolno. To już jest inspiracja.

    > To dlaczego tylko kilka form rejestracji i odtwarzania jest stawianych w
    > złym świetle?

    Rejestracja i odtwarzanie są jak najbardziej w dobrym świetle. W złym
    świetle jest rozpowszechnianie.

    p. m.

  • 13. Data: 2011-11-27 11:30:15
    Od: Paweł <p...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 27 Nov 2011 00:15:04 +0100, Bydlę <p...@g...com>
    napisał:

    >On 2011-11-26 21:18:36 +0000, mvoicem <m...@g...com> said:
    iami.

    >I teraz rodzi si proste pytanie (a nawet kilka):
    >- wolno ci rejestrować wykład? Wolno.

    Nie wolno bez zgody prowadzącego wykład.
    Wykładowcy podlegają pod ustawę o prawach autorskich.
    Rekestracja polega na zapisie "słowo w słowo", a więc nagrywanie,
    flmowanie i stenografowanie wymaga zgody autora (nie uczelni).

    Należy określić, jaki charakter mają notatki, jeśli zupełnie luźny,
    przedstawiający ogólną wiedzę i komentarz np:. prof X twierdzi... to
    można to sobie rozpowszechniać, ewentualnie narażając sie na proces,
    że dany wykładowca jednak twierdzi coś innego (oczywiście w sytuacji
    ekstremalnej).
    Jezeli w notatkach znajdzie się element autorski np. rycina to już
    może to być rozpowszechnianie dzieła bez zgody autora.
    Inną kwestią, jest "dozwolony użytek" można zaprezentować taką rycinę
    ucząc innych z zaznaczeniem autora ryciny.

    Najczęściej problem z notatkami jest taki, że studenci podczas
    notowania stosują skróty myślowe, czasem całkowicie wypaczające wykład
    i puszczają "w świat" treści, które nie zostały wygłoszone ;-)

    >- wolno ci zwielokrotnić zarejstrowany wykład? Wolno.

    j.w

> [...]

    j.w

    >To dlaczego tylko kilka form rejestracji i odtwarzania jest stawianych

    j.w

    Paweł

  • 14. Data: 2011-11-27 12:53:36
    Temat: Re: upublicznianie notatek z wykładów, a ochr. własno?ci intelekt. - czy są jakie? regulacje?
    Od: <s...@a...pl>

    > Nie wolno bez zgody prowadzącego wykład.

    Bo? Jakiś przepis (poza wewnętrznym regulaminem uczelni)?

    > Wykładowcy podlegają pod ustawę o prawach autorskich.

    Wykładowcy pogledają innym ustawom i wewnętrzym regulaminom uczelni. W tym
    wątku nie ma to kompletnie znaczenia.

    > Rekestracja polega na zapisie "słowo w słowo",

    Dzięki za wyjaśnienie znaczenia słowa "rekestracja". Nie wiedziałem nawet,
    że takie istnieje.

    > a więc nagrywanie,
    > flmowanie i stenografowanie wymaga zgody autora (nie uczelni).

    Nadal pytam. Bo? Może jakiś przepis (poza wewnętrznym regulaminem uczelni)?

    --
    Chcesz wysłać jakiś spam? Wyśli go do tych, którzy spamują moje skrzynki.
    Oni wysyłają reklamy bez pytania o zgodę:

  • 15. Data: 2011-11-27 14:45:07
    Temat: Re: upublicznianie notatek z wyk?adów, a ochr. w?asno?ci intelekt. - czy s? jakie? regulacje?
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Pawe? napisa?(a):

    > Przeczytaj ze _zrozumieniem_ :
    > USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach
    > pokrewnych.

    Ciekawy jestem uzasadnienia, że wykład to utwór naukowy (czyli przejaw
    działalności twórczej o indywidualnym charakterze).
    Trzeba także pamiętać, że zgodnie z tą ustawą: "Ochroną objęty może być
    wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee,
    procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne".
    Ciekawy jest także art 12 - przez co wypadałoby zajrzeć do umowy o pracę
    wykładowcy.

    j.

    --
    http://www.predkosczabija.pl/
    "Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

  • 16. Data: 2011-11-27 14:49:34
    Od: Paweł <p...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 27 Nov 2011 13:53:36 +0100, <s...@a...pl>
    napisał:

    >Dzięki za wyjaśnienie znaczenia słowa "rekestracja". Nie wiedziałem nawet,
    >że takie istnieje.

    Rozumiem, że argumenty merytoryczne Ci się skończyły...

  • 17. Data: 2011-11-27 15:16:18
    Temat: Re: upublicznianie notatek z wykładów, a ochr. własno?ci intelekt. - czy sš jakie? regulacje?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 11/27/2011 8:49 AM, Paweł wrote:

    > Rozumiem, że argumenty merytoryczne Ci się skończyły...

    > Przeczytaj ze _zrozumieniem_ :
    > USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach
    > pokrewnych.

    Nie skonczyly sie.
    Ale palnąłeś taką bzdurę, że trudno było tego w złośliwy sposób
    nieskomentować.

    2. dobrze, że nie odesłałeś do całego ustawodawstwa. Byłoby jeszcze
    precyzyjniej.

  • 18. Data: 2011-11-27 15:17:08
    Temat: Re: upublicznianie notatek z wykładów, a ochr. własnoœci intelekt. - czy sš jakieœ regulacje?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 11/27/2011 5:30 AM, Paweł wrote:
    > Nie wolno bez zgody prowadzącego wykład.

    bo tak sobie wykładowca powiedział?

  • 19. Data: 2011-11-27 16:54:24
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 11/27/2011 8:45 AM, januszek wrote:
> [...]
    > wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee,
    > procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne".

    wlasnie sposób wyrażenia jest chroniony.
    Przygotowane rysunki, schematy, przykłady oraz sposób ich prezentacji.

    tak długo jak długo korzystasz z nagranego wykładu na swój własny uzytek
    nikomu nic do tego.
    Cała awantura zacznie sie dopiero wtedy kiedy zaczniesz zarejestrowany
    wykład upubliczniać lub np. uzywać we własnych zajęciach. Wowczas ktoś
    cię może pociągnąć za ucho.

    Tylko, ze wykładowcy trudno jest wyłapać takie używanie, wieć z góry
    woli zabronić nagyrwania w ogóle i mieć święty spokój.
    Przy czym ty chyba jacyś wykładowcy, którym brak poczucia własnej
    wartości w tym przodują.

    Co do notatek to sprawa jest bardziej skomplikowana. z własnymi
    notatkami (w sensie tekstu pisanego ze słuchu) możesz zrobić co chcesz.
    Ale przyznać musisz, że rysunek wykładowcy przemalowany z tablicy na
    pewno już nie jest twojego autorstwa. No chyba, że wykładowca też je
    skądś zerżnął.
    Zwykle dotyczy to przedmiotów technicznych.

    > Ciekawy jest także art 12 - przez co wypadałoby zajrzeć do umowy o pracę
    > wykładowcy.

    to jest straszna dziura, bo to w ogóle nie jest unormowane i jak narazie
    wszystko to traktują jako temat "nie ruszac bo zacznie smierdziec".
    Uzywane jest w zasadzie tylko do policzenia 50% KUP i do niczego więcej.

  • 20. Data: 2011-11-28 00:07:07
    Od: <s...@a...pl>

    > Rozumiem, że argumenty merytoryczne Ci się skończyły...

    Ci się kurwa we łbie popierdoliło? Ja ci dziękuję za wyjaśnienie znaczenia
    nowego dla mnie słowa (nigdy wcześniej go nie słyszałem) a ty pieprzysz,
    jakby to było bardzo bolesne podziękowania.

    > Przeczytaj ze _zrozumieniem_ :
    > USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach
    > pokrewnych.

    Znam ustawę, ty chyba niekoniecznie. Wskaż mi, co tam jest o wykładowcach
    uczelnianych. Domyślam się co miałeś na myśli, ale napisałeś co napisałeś
    czyli "Wykładowcy podlegają pod ustawę o prawach autorskich". Ustawa o
    prawie autorskim i prawach pokrewnych jest o czym innym, a nie o
    wykładowcach.