  • 1. Data: 2002-03-07 16:27:44
    Temat: umowa zlecenie - pomocy
    Od: Myszoor <m...@p...fm>

    czytałam post z dnia 19.02.2002,w sprawie umowy zlecenie, ale chicałabym
    mieć pewność co do mojej umowy.
    Mam umowę zlecenie od 11 miesięcy, jest przedłużana co miesiąc,
    potracaja mi tylko podatek, ponieważ jestem studentem i innych składek
    nie muszą? - ale nie o to mi chodzi.
    Zastanawiam się czy w takiej umowie mogę wykonywać obowiązki za kogoś,
    obowiązki bardzo odpowiedzialne(np. zastępując kierownika urzędu stanu
    cywilnego - mam podobne stanowisko)- wykonuje takie czynności w pełnym
    wymiarze godzin. Czynności, które wykonuję w zastępstwie osoby, która
    była na chorobowym - mam takie same w umowie zlecenie jak ona w angażu o
    pracę (jest to osoba powołana i mianowana na to stanowisko).
    Jeszcze jedno czy mogą w umowie zlecenie narzucić mi w jakich godzinach
    i ile godzin mam pracować w ciągu dnia(swoje czynności wykonuję
    codziennie w godzinach pracy urzędu 8 - 16. tak mam określone w umowie).
    Czy mogę starać się o przywrócenie do pracy,czy w ogóle mogę coś z tym
    zrobić?
    M.
    P. S.
    z góry dziękuje za odpowiedź i bardzo o nią proszę.

  • 2. Data: 2002-03-07 17:05:30
    Temat: Re: umowa zlecenie - pomocy
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 7 Mar 2002, Myszoor wrote:

    > Mam umowę zlecenie od 11 miesięcy, jest przedłużana co miesiąc,

    Zacznijmy od tego że nie jest to umowa zlecenia, tylko do zlecenia
    podobna, do której przepisy KC stosuje się odpowiednio, z mocy art. 750.

    > wymiarze godzin. Czynności, które wykonuję w zastępstwie osoby, która
    > była na chorobowym - mam takie same w umowie zlecenie jak ona w angażu o
    > pracę (jest to osoba powołana i mianowana na to stanowisko).

    Wydaje mi się że w przypadku umowy o pracę nawiązanej mianowaniem oprócz
    prawa pracy mogą w grę wchodzić jakieś administracyjne przepisy, które
    zabraniają zatrudniać "na zastępstwie" osobę "z zewnątrz" - tzn. taką
    która nie jest zatrudniona w służbie cywilnej.

    > Jeszcze jedno czy mogą w umowie zlecenie narzucić mi w jakich godzinach
    > i ile godzin mam pracować w ciągu dnia(swoje czynności wykonuję
    > codziennie w godzinach pracy urzędu 8 - 16. tak mam określone w umowie).

    IMO tak, ponieważ nawet jeśli nie jest to pełna umowa o pracę, ze względu
    na rodzaj wykonywanych czynności niezbędne jest podporzadkowanie
    pracodawcy, a to dotyczy również ustalonych norm czasu pracy.

    > Czy mogę starać się o przywrócenie do pracy,czy w ogóle mogę coś z tym
    > zrobić?

    Nie jesteś pracownikiem, więc nie ma cię dokąd przywrócić. W razie
    wypowiedzenia umowy (zlecenia) możesz żądać odszkodowania za utracony
    zysk, jeśli wina leży po stronie osoby wypowiadającej.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 3. Data: 2002-03-07 18:28:00
    Od: "Buker" <x...@x...pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...

    > Zacznijmy od tego że nie jest to umowa zlecenia, tylko do zlecenia
    > podobna, do której przepisy KC stosuje się odpowiednio, z mocy art. 750.

    Zacznijmy od tego Panie Gwidonie, że jest to umowa o pracę jedynie dla
    uniknięcia odprowadzania składek na ZUS ukryta pod pozorem umowy
    zlecenia.Polecam lekturę art. 22 par. 1 i 2 KP. Można domagać się ustalenia,
    że umowa zawarta przez autorkę postu jest w istocie umową o pracę.
    Przysługują jej więc de facto wszystkie prawa i obowiązki pracownika. A
    pracodawcy za takie praktyki grozi odpowiedzialność karna...