  • 11. Data: 2009-10-28 11:02:40
    Temat: Re: umowa przedwstepna - zadatek placony przelewem
    Od: "Mondo" <l...@o...pl>

    > Bierzesz pod uwagę, że własność nieruchomości (nie wiemy, o co chodzi w tym
    wątku - może o pojazd mechaniczny?) nie może być
    > przeniesiona pod warunkiem ani z zastrzeżeniem terminu?
    > Ciekawi mnie taki przypadek:  jak powyższe by się miało do umowy przedwstępnej
    zawartej w formie aktu notarialnego - gdyby kupujący
    > nie wzniósł zadatku, a jednak domagał się od sprzedajacego realizacji umowy?

    witam ponownie,
    chodzi o dzialke...
    ponizej fragment umowy, mam nadzieje ze to co wymodzilem ma sens...
    §6
    1. Na poczet ceny określonej w §5 umowy, Kupujący dokona przelewu zadatku w
    kwocie 10000zł (słownie: dziesiec tysięcy złotych) w terminie 5 dni od daty
    podpisania niniejszej umowy na następujące konto bankowe Sprzedającego:
    [[dane konta]]
    2. W razie niedotrzymania terminu wpłaty zadatku określonego w §6 pkt 1 umowy
    niniejszą umowę uznaje się za niezawartą. W przypadku wpłacenia zadatku po wyżej
    określonym terminie umowę uznaje się za niezawartą a Sprzedający zobowiązuje się
    do natychmiastowego zwrócenia Kupujacemu zadatku w niezmienionej wysokości.
    3. W przypadku niewykonania umowy przez Sprzedającego, Sprzedający zwróci
    Kupującemu zadatek w podwójnej wysokości.
    4. W razie niewykonania umowy przez Kupującego zadatek przepada na rzecz
    Sprzedającego z wyłączeniem okoliczności opisanych w §6 pkt 2.

    pzdr,
    Mondo

  • 12. Data: 2009-10-28 11:11:01
    Od: kuba <p...@o...pl>

    ąćęłńóśźż pisze:
    > Bierzesz pod uwagę, że własność nieruchomości (nie wiemy, o co chodzi w tym wątku -
    może o pojazd mechaniczny?) nie może być
    > przeniesiona pod warunkiem ani z zastrzeżeniem terminu?

    Tutaj nie ma to nic do rzeczy, dlatego, że mamy do czynienia z umową
    przedwstępną umowy zobowiązującej do przeniesienia własności
    nieruchomości. Warunek lub termin jest jak najbardziej dopuszczalny,
    ponieważ wskutek jego ziszczenia powstanie tylko zobowiązanie do
    przeniesienia własności, a nie będziemy mieli do czynienia z jej przejściem.

    Co więcej, jeśli strony rozdzieliłyby umowę zobowiązującą od umowy
    przenoszącej własność i tę pierwszą zawarły pod warunkiem lub z
    zastrzeżeniem terminu też byłoby ok.

    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 13. Data: 2009-10-28 11:11:54
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    I po ch... tak przekombinowyać, nie można wziąć 10 tys. do kieszeni i położyć na
    stole, za pokwitowaniem na umowie?
    JaC

    -----

    > 1. Na poczet ceny określonej w §5 umowy, Kupujący dokona przelewu zadatku w kwocie
    10000zł w terminie 5 dni od daty podpisania
    niniejszej umowy na następujące konto bankowe Sprzedającego

  • 14. Data: 2009-10-28 11:14:48
    Od: kuba <p...@o...pl>

    ąćęłńóśźż pisze:

    > Ciekawi mnie taki przypadek: jak powyższe by się miało do umowy przedwstępnej
    zawartej w formie aktu notarialnego - gdyby kupujący
    > nie wzniósł zadatku, a jednak domagał się od sprzedajacego realizacji umowy?

    W mojej ocenie: oczywiście nie mógłby się domagać realizacji, gdyż z
    woli z samych stron niewniesienie zadatku jest równoważne z uznaniem
    umowy za niezawartą, w więc unicestwienie jej stuków ex tunc.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 15. Data: 2009-10-28 11:17:32
    Od: kuba <p...@o...pl>

    ąćęłńóśźż pisze:
    > I po ch... tak przekombinowyać, nie można wziąć 10 tys. do kieszeni i położyć na
    stole, za pokwitowaniem na umowie?

    Przecież to wyraźna kombinacja kupującego, dająca mu dodatkowe prawo do
    namysłu. Gdyby to był obrót konsumencki, moim zdaniem podpadałoby to pod
    klauzulę niedozwoloną, bo jest to de facto równoznaczne z jednostronnym
    prawem odstąpienia bez podania przyczyny.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 16. Data: 2009-10-28 11:19:03
    Od: kuba <p...@o...pl>

    kuba pisze:
> [...]
    > ponieważ wskutek jego ziszczenia powstanie tylko zobowiązanie do
    > przeniesienia własności, a nie będziemy mieli do czynienia z jej

    A nawet nie ze zobowiązaniem do przeniesienia tylko ze zobowiązaniem
    zobowiązania się do przeniesienia :)

    Przepraszam za mnogość postów w tym wątku.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 17. Data: 2009-10-28 11:21:05
    Od: "Mondo" <l...@o...pl>

> [...]
    > klauzulę niedozwoloną, bo jest to de facto równoznaczne z jednostronnym
    > prawem odstąpienia bez podania przyczyny.

    Absolutnie nie! Jestem zdecydowany i robie przelew od razu po podpisaniu umowy
    przez mojego pelnomocnika.
    Prosze o pomoc w przeredagowaniu tego, chodzi mi tylko i wylacznie o
    zabezpieczenie sie przed niespodziewanymi problemami z przelewem (przelew
    cofniety albo cos w tym rodzaju).

    pozdrawiam
    Mondo

  • 18. Data: 2009-10-28 11:30:08
    Od: kuba <p...@o...pl>

    Mondo pisze:
> [...]
    > Prosze o pomoc w przeredagowaniu tego, chodzi mi tylko i wylacznie o
    > zabezpieczenie sie przed niespodziewanymi problemami z przelewem (przelew

    Ja gdybym był sprzedawcą w życiu bym się na coś takiego nie zgodził;)
    Sprawę załatwia skreślenie punktu, mówiącego, że umowa uważana jest za
    niezawartą w razie niewpłacenia zadatku.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 19. Data: 2009-10-28 11:33:51
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Sąd uzna tak wpłacony "zadatek" za zaliczkę.
    JaC

    -----

  • 20. Data: 2009-10-28 11:35:42
    Od: "Mondo" <l...@o...pl>

    niezawartą w razie niewpłacenia zadatku.

    ech.... to jak wplacic zadatek przelewem aby pozostal zadatkiem? Jak to napisac?

    pzdr
    Mondo