  • 1. Data: 2009-10-27 21:52:38
    Temat: umowa przedwstepna - zadatek placony przelewem
    Od: Mondo <m...@m...mondo>

    Witam,

    Ponizej fragment umowy przedwstepnej ktora zamierzam podpisac jutro.
    Uprzejmie prosze o ocene poprawnosci i ew. poprawe bledow.
    W szczegolnosci chodzi mi o slowo "niebyłą" - chce aby umowa tracila
    waznosc w przypadku braku wplaty zadatku w terminie.
    Inna sprawa jest jak zapewnic sobie zwrot zadatku w przypadku gdy
    przelew dojdzie z opoznieniem?

    mam nadzieje ze nie pokrecilem za bardzo...

    §5
    Na poczet ceny określonej w §4 umowy, Kupujący dokona przelewu zadatku w
    kwocie 10,000zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych) w terminie 14 dni od
    daty podpisania niniejszej umowy na następujące konto bankowe
    Sprzedającego:
    ----Tu dane sprzedajcego, adres, numer konta.-----

    W razie niedotrzymania powyższego terminu wpłaty zadatku niniejszą umowę
    uznaje się za niebyłą.
    W przypadku niewykonania umowy przez Sprzedającego, Sprzedający zwróci
    Kupującemu zadatek w podwójnej wysokości.
    W razie niewykonania umowy przez Kupującego zadatek przepada na rzecz
    Sprzedającego.

    pozdrawiam,
    Mondo

  • 2. Data: 2009-10-28 08:15:48
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Mondo wyskrobał(a):
> [...]
    > W szczegolnosci chodzi mi o slowo "niebyłą" - chce aby umowa tracila
    > waznosc w przypadku braku wplaty zadatku w terminie.

    Może lepiej "niezawartą"?

    > Inna sprawa jest jak zapewnic sobie zwrot zadatku w przypadku gdy
    > przelew dojdzie z opoznieniem?

    Niech druga strona podda się rygorowi egzekucji wprost z aktu notarialnego
    (art. 777 KPC) co do zwrotu zadatku w przypadku nie dojścia umowy
    przyrzeczonej do skutku z jej winy (w podwójnej wysokości) oraz co do zwrotu
    zadatku w przypadku jego wpłacenia po terminie.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2009-10-28 08:45:56
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Ona jest "niebyła".
    Nie widzę mozliwości zapłaty zadatku przelewem.
    JaC

    -----

  • 4. Data: 2009-10-28 09:00:58
    Od: "Mondo" <l...@o...pl>

> [...]
    > przyrzeczonej do skutku z jej winy (w podwójnej wysokości) oraz co do zwrotu
    > zadatku w przypadku jego wpłacenia po terminie.

    Dziekuje i pozdrawiam
    Mondo

  • 5. Data: 2009-10-28 09:08:58
    Od: "Mondo" <l...@o...pl>

    > Ona jest "niebyła".
    > Nie widzę mozliwości zapłaty zadatku przelewem.
    > JaC

    Moglbys to rozwinac? Z tego co wyczytalem sposob zaplacenia zadateku okresla
    umowa. Co za roznica czy wrecze zadatek gotowka 15min po zlozeniu podpisu czy
    zrobie przelew w tym samym czasie?

    pzdr
    Mondo

  • 6. Data: 2009-10-28 09:13:10
    Od: l...@o...pl

    > Ona jest "niebyła".
    > Nie widzę mozliwości zapłaty zadatku przelewem.
    > JaC

    znalazlem takie cos

    "Zadatek może być dany także po zawarciu umowy, w terminie uzgodnionym przez
    strony."
    Wyrok SN z 8.2.2008 r., I CSK 328/07

    tutaj

    http://www.monitorprawniczy.pl/index.php?mod=m_artyk
    uly&cid=23&id=2337

    pzdr
    Mondo

  • 7. Data: 2009-10-28 09:32:55
    Od: kuba <p...@o...pl>

    Mondo pisze:
> [...]
    > W szczegolnosci chodzi mi o slowo "niebyłą" - chce aby umowa tracila
    > waznosc w przypadku braku wplaty zadatku w terminie.

    Przeciwnie do tego, co napisał przedmówca, zadatek może być wpłacony
    przelewem po zawarciu umowy, wbrew literalnemu brzmieniu art. 394 KC,
    jeżeli strony tak postanowiły w samej umowie.

    Co do: niebyła/niezawarta jest to kwestia czysto redakcyjna.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 8. Data: 2009-10-28 10:12:36
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Mondo wyskrobał(a):

    Aha, założyłem tutaj, że umowa i tak jest zawierana w formie aktu
    notarialnego, więc dodanie 777 KPC niewiele zmieni jeśli chodzi o formę.
    Jeśli jest zawierana w zwykłej formie pisemnej, to trzeba rozważyć czy
    zawieranie jej w formie aktu notarialnego tylko dla rygoru z 777 KPC ma
    sens.

    --
    .B:artek.

  • 9. Data: 2009-10-28 10:20:34
    Od: "Mondo" <l...@o...pl>

> [...]
    > Jeśli jest zawierana w zwykłej formie pisemnej, to trzeba rozważyć czy
    > zawieranie jej w formie aktu notarialnego tylko dla rygoru z 777 KPC ma

    Bedzie zawarta w zwyklej formie pisemnej.

    Mondo

  • 10. Data: 2009-10-28 10:55:49
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Bierzesz pod uwagę, że własność nieruchomości (nie wiemy, o co chodzi w tym wątku -
    może o pojazd mechaniczny?) nie może być
    przeniesiona pod warunkiem ani z zastrzeżeniem terminu?
    Ciekawi mnie taki przypadek: jak powyższe by się miało do umowy przedwstępnej
    zawartej w formie aktu notarialnego - gdyby kupujący
    nie wzniósł zadatku, a jednak domagał się od sprzedajacego realizacji umowy?
    JaC

    -----