  • 1. Data: 2007-04-10 20:43:22
    Temat: umowa przedwstepna - czy jest potrzebny notariusz?
    Od: " " <b...@W...gazeta.pl>

    Witam,
    Planuję kupić działkę z domem w stanie surowym. Czy do zawarcia umowy
    przedwstępnej potrzebny jest notariusz?

  • 2. Data: 2007-04-10 20:51:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <b...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Planuję kupić działkę z domem w stanie surowym. Czy do zawarcia umowy
    > przedwstępnej potrzebny jest notariusz?

    Teoretycznie nie, tym nie mniej potem z taką umową zawartą bez notariusza
    niewiele można zrobić.

  • 3. Data: 2007-04-10 21:10:41
    Od: " " <b...@N...gazeta.pl>

    > Użytkownik <b...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Teoretycznie nie, tym nie mniej potem z taką umową zawartą bez notariusza
    > niewiele można zrobić.

    Ale dlaczego niewiele można zrobić (o co dokładnie chodzi?)
    Czyli lepiej spotkać się z notariuszem (ile to kosztuje?)
    dzięki i pozdr.

  • 4. Data: 2007-04-10 21:23:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <b...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Ale dlaczego niewiele można zrobić (o co dokładnie chodzi?)

    Jeżeli umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości została
    zawarta pod warunkiem lub z zastrzeżeniem terminu, do przeniesienia własności
    potrzebne jest dodatkowe porozumienie stron obejmujące ich bezwarunkową zgodę na
    niezwłoczne przejście własności. Umowa zobowiązująca do przeniesienia własności
    nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy
    umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego
    uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości - zobowiązanie
    powinno być w akcie wymienione. W konsekwencji juz ta pierwsza przedstępna umowa
    jest umową przeneisienia włąsności, tyle, ze zawartą opd warunkiem. (art.
    157-158 kc)

    > Czyli lepiej spotkać się z notariuszem (ile to kosztuje?)

    Moim zdaniem tak. A o cenę musisz zapytać notariusza.

  • 5. Data: 2007-04-11 02:45:24
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    b...@N...gazeta.pl napisał(a):

    > Ale dlaczego niewiele można zrobić (o co dokładnie chodzi?)

    Upraszczając to, co napisał Robert: jak sprzedający się rozmyśli, to bez
    notariusza możesz mu nagwizdać i najwyżej domagać się zwrotu podwójnego
    zadatku (jeśli był zadatek); a jak umowa będzie notarialnie spisana, to
    sprzedający nie ma możliwości się wykręcić (ale i ty też nie).

    > Czyli lepiej spotkać się z notariuszem

    Jeśli zależy ci na tej nieruchomości - oczywiście.

    > (ile to kosztuje?)

    Spytaj się notariusza.

  • 6. Data: 2007-04-11 06:50:38
    Od: "x" <y...@o...pl>

    > Moim zdaniem tak. A o cenę musisz zapytać notariusza.

    1007 zł (dziś właśnie podpisuję taką umowę ;))

    pozdrawiam,

  • 7. Data: 2007-04-11 07:28:07
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Wed, 11 Apr 2007 04:45:24 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Upraszczając to, co napisał Robert: jak sprzedający się rozmyśli, to bez
    > notariusza możesz mu nagwizdać i najwyżej domagać się zwrotu podwójnego
    > zadatku (jeśli był zadatek)

    Też nie wiadomo, bezskuteczność takiej umowy może mieć wpływ nawet na
    zasadność żądania podwójnego zadatku.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.bblog.pl

  • 8. Data: 2007-04-11 12:17:50
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Olgierd napisał(a):

    > Też nie wiadomo, bezskuteczność takiej umowy może mieć wpływ nawet na
    > zasadność żądania podwójnego zadatku.

    Niby na jakiej podstawie?

  • 9. Data: 2007-04-11 13:11:10
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Wed, 11 Apr 2007 14:17:50 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Niby na jakiej podstawie?

    Na takiej podstawie, że nie zachowano formy zawarcia umowy, co skutkuje
    jej *nieważnością*. No i ta nieważność przekłada się na całość jej
    postanowień, włącznie z zadatkiem.

  • 10. Data: 2007-04-11 13:45:08
    Od: k...@g...com

    On 11 Kwi, 15:11, Olgierd <n...@o...com> wrote:

    > Na takiej podstawie, że nie zachowano formy zawarcia umowy, co skutkuje
    > jej *nieważnością*. No i ta nieważność przekłada się na całość jej
    > postanowień, włącznie z zadatkiem.

    Hej :-)

    Jestem tu nowa, więc uprzejmie się witam :-) Chciałabym wtrącić swoje
    trzy grosze:

    Moim zdaniem nie wchodzi tu w grę sankcja nieważności, albowiem mówimy
    o umowie przedwstępnej (art. 389-390 k.c.), a nie o umowie
    zobowiązującej do przeniesienia własności nieruchomości (art.156
    k.c.). Umowa przedwstępna sprzedaży nieruchomości zawarta w zwykłej
    formie pisemnej jest ważna, ale jeśli druga strona uchyla się od
    zawarcia umowy przyrzeczonej (sprzedaży), to nie można jej zmusić do
    tego, a jedynie dochodzić naprawienia szkody. Natomiast zawarcie umowy
    przedwstępnej w formie aktu notarialnego ma ten skutek, że kupujący
    może wyegzekwować zawarcie umowy sprzedaży na drodze sądowej. Wyrok
    sądu uwzględniający roszczenie zastępuje oświadczenie woli
    sprzedającego co do sprzedaży i w ten sposób dochodzi do przeniesienia
    własności nieruchomości niejako "bez udziału" sprzedającego (nie ma
    potrzeby zawieranie odrębnej fizycznie umowy) (art. 64 k.c.)

    Dlatego - jeśli zamierzamy kupić nieruchomość - zdecydowanie lepiej
    jest zawrzeć umowę przedwstępną w formie aktu notarialnego.

    Natomiast niewątpliwie jesli zawieramy umowę jedynie zobowiązującą do
    przeniesienia własności (bo np. najpierw musi się spełnić jakiś
    warunek, od którego uzależniony jest skutek rozporządzający), to musi
    ona być zawarta w formie aktu notarialnego, albowiem inaczej będzie
    nieważna.

    Pozdrawiam,
    Kalina