  • 1. Data: 2011-11-06 08:01:18
    Temat: umowa o dzieło - umowa o pracę [crosspost]
    Od: rg <b...@b...pl>

    Witam grupowiczów.

    Mam pytanie...
    O ile mi wiadomo (chyba, że mam nieakualną wiedzę) w ogólnych zarysach
    umowa o dzieło powinna zakładać (warunki konieczne):
    - samodzielność w realizacji dzieła (czyli brak kierownictwa),
    - brak wyznaczonego miejsca realizacji dzieła
    - brak określonego czasu wykonywania pracy (liczy się tylko termin
    wykonania dzieła).
    Jak rozumiem niespełnienie któregokolwiek z tych warunków spowoduje
    zakwalifikowanie umowy o dzieło jako umowy o pracę. I czy wtedy podpisana
    umowa o dzieło staje się automatycznie nieważna, czy wymagane są jakieś
    inne procedury?

    W praktyce chodzi o prowadzenie kursu, gdzie chodzi o zrealizowanie
    programu obejmującego materiał związany z przygotowaniem kursantów do
    matury z przedmiotu X. Zajęcia prowadzone są w określonych godzinach, w
    określonych dniach, w określonym miejscu, pod kierownictwem właściciela
    firmy. Podpisana została umowa o dzieło, czy jest to zgodne z prawem i jest
    ona ważna ze wszystkimi konsekwencjami zawartymi w umowie?

  • 2. Data: 2011-11-06 11:25:24
    Temat: Re: umowa o dzieło - umowa o pracę [crosspost]
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "rg" <b...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jest
    > ona ważna ze wszystkimi konsekwencjami zawartymi w umowie?

    To działa trochę inaczej. Jesli umowa ne będzie umową o dzieło, to będzie
    umową nienazwaną, do której stosuje się przepisy dotyczące umów zlecenia.
    By taka umowa mogła stać się umową o pracę musi spełniać warunki takiej
    umowy opisane w kodeksie pracy. Jesli umowa spełnia te warunki, to jest
    umową o pracę bez względu na jej tytuł. Jesli pracodawca nie daje się do
    tego przekonać - przeważnie nie, bo by przecież nie zawierał umów o
    dzieło - to zostaje Sad Pracy albo Państwowa Inspekcja Pracy. Ja preferuję
    to piersze rozwiazanie, bo jest szybsze i czystsze w intencjach.

  • 3. Data: 2011-11-06 11:41:32
    Od: rg <b...@b...pl>

    Dnia Sun, 6 Nov 2011 12:25:24 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    Dzięki za odpowiedź, przekleję jeszcze odpowiedź którą uzyskałem na forum
    prawnym, może komuś się przyda:

    [...]
    W uchwale Sądu Najwyższego z dnia 20 września 1994 r. I PZP 37/94 wyrażony
    został pogląd o dopuszczalności zatrudnienia nauczyciela w szkole
    niepublicznej na podstawie umowy cywilnoprawnej. Gdy treścią świadczenia
    jest prowadzenie wykładów i ćwiczeń ze studentami można bowiem za rezultat
    odpowiadający pojęciu dzieła
    w rozumieniu art. 627 kc uważać realizację programu, zakończenie cyklu
    wykładów, a nie wiedzę nabytą przez słuchaczy sprawdzaną poprzez zaliczenia
    i wyniki egzaminów.

    Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 5 grudnia 2000 r. I PKN 133/00 stanął na
    stanowisku, że zatrudnienie może być wykonywane na podstawie różnych umów,
    nie tylko na podstawie umowy o pracę. Te same czynności mogą być wykonywane
    jako realizacja obowiązków pracowniczych lub zobowiązania cywilnoprawnego.
    [...]

    Pzy okazji mam jeszcze pytania:
    skoro praca na takich warunkach może być zakwalifikowana jako umowa o
    dzieło, to czy dopuszczalne są obostrzenia typu:
    1. Wykonawca wykona dzieło osobiście.
    2. W przypadkach losowych uniemożliwiających odbycie zajęć wykonawaca ma
    obowiązek powiadomić [...] minimum 7 dni przed terminem zajęć. (trochę to
    dziwne przewidzieć wypadek losowy na 7 dni przed zajęciami).
    3. Zamawiający ma prawo odstąpić od umowy (w przypadku niewykonania i
    nienależytego wykonania [edit: jak określić kiedy wykonanie jest
    nienależyte?]) i zażądać zapłaty kary umowanej w wysokości 100 krotności
    kwoty brutto, albo udzielić dodatkowego terminu do wykonania dzieła i
    jednocześnie zażądać kary umownej w wysokości 10 krotności honorarium
    brutto za każdy dzień opóźnienia liczonego od tego dodatkowego terminu.
    4. Zamawiającemu przysługuje prawo dochodzenia odszkodowania
    przewyższającego wysokość kar uymownych na zasadach ogólnych.
    5. Za szkody wyrządzone osobom trzecim przez Wykonawcę, powstałe na skutek
    niewykonania lun nienależytego wykoania zobowiązań wynikających z
    niniejszej umowy odpowiedzialność ponosi Zamawiający, przy czym
    6. Wykonawca zobowiązany jest do pełnego zrekompensowania Zamawiającemu
    kosztów i szkód poniesionych w ramach realizacji obowiązku naprawiania
    szkód wyrządzonych osobom trzecim.
    7. W umowie nie ma nic o warunkach jej rozwiązania.

    I ostatnie pytanie, czy jest jakiś termin od podpisania umowy o dzieło, w
    czasie którego mozna od tej umowy odstąpić? Dodam, że umowa została
    podpisana z miesięczną datą wsteczną...

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2011-11-06 11:52:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > w rozumieniu art. 627 kc uważać realizację programu, zakończenie cyklu
    > wykładów, a nie wiedzę nabytą przez słuchaczy sprawdzaną poprzez
    Tu mowa o umowie cywilnoprawnej, a nie umowie o dzieło. Umowa - zlecenie
    też jest umową cywilnoprawną przykłądowo.

> [...]
    > wykonywane
    > jako realizacja obowiązków pracowniczych lub zobowiązania

    Nic odkrywczego.

    > Pzy okazji mam jeszcze pytania:
    > skoro praca na takich warunkach może być zakwalifikowana jako umowa o
    > dzieło, to czy dopuszczalne są obostrzenia typu:
    > 1. Wykonawca wykona dzieło osobiście.

    Samo w sobie może być.

    > 2. W przypadkach losowych uniemożliwiających odbycie zajęć wykonawaca ma
    > obowiązek powiadomić [...] minimum 7 dni przed terminem zajęć. (trochę to
    > dziwne przewidzieć wypadek losowy na 7 dni przed zajęciami).

    Zależy jakiego rodzaju to wypadek losowy.

> [...]
    > jednocześnie zażądać kary umownej w wysokości 10 krotności honorarium
    > brutto za każdy dzień opóźnienia liczonego od tego dodatkowego terminu.

    Tego bym nie podpisał, bo to stwarza możliwość dowolnej interpretacji.

> [...]
    > 6. Wykonawca zobowiązany jest do pełnego zrekompensowania Zamawiającemu
    > kosztów i szkód poniesionych w ramach realizacji obowiązku naprawiania

    To też straszna mina, bo zamawiający będzie sobie uznawał roszczenia i
    przerzucał na wykonawc skutki finansowe tych decyzji. Zalecałbym tu również
    ostrośność.

    > 7. W umowie nie ma nic o warunkach jej rozwiązania.

    Skoro to teoretycznie umowa o dzieło, to nie musi być, bo przepisy to
    normują.

    > I ostatnie pytanie, czy jest jakiś termin od podpisania umowy o dzieło, w
    > czasie którego mozna od tej umowy odstąpić? Dodam, że umowa została
    > podpisana z miesięczną datą wsteczną...

    Nie znam przepisu pozwalającego odstąpić od takiej umowy po jej podpisaniu.

    A odnosząc sie do całości:

    Tu nie ma żadnych odniesień do miejsca wykonywania rzeczonego dzieła, czy
    też terminów. Rozumiem, ze możesz sobie to dowolnie normować?

    Tak, czy inaczej warto wykazać więcej ostrożności na przyszłość, i
    zastanowić sie nad umową, ZANIM się ją podpisze.

  • 5. Data: 2011-11-06 12:52:27
    Od: rg <b...@b...pl>

    Dnia Sun, 6 Nov 2011 12:52:36 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Tu mowa o umowie cywilnoprawnej, a nie umowie o dzieło. Umowa - zlecenie
    > też jest umową cywilnoprawną przykłądowo.

    Jest tam fraza o rezultacie w postaci dzieła. Zresztą umowa o dzieło jest
    przecież umową cywilnoprawną, więc chyba niestety w tej formie wykonyania
    umowy, zgodnie z powyższym, nie da się jej określić (przekwalifikować) jako
    umowy zlecenia.

    > Samo w sobie może być.

    Chodzi mi o to, że wymóg osobistego wykonywania obowiązków jest
    charakterystyczny dla umów o pracę, a nie o dzieło, czy zlecenie. I nie
    wiem czy taki nakaz może być w umowie o dzieło...

    > Zależy jakiego rodzaju to wypadek losowy.

    Właśnie, w umowie nie określono...

    > Tego bym nie podpisał, bo to stwarza możliwość dowolnej interpretacji.

    Ba... Ale czy takie niejasne punkty mają jakąś "moc" prawną i Zleceniodawca
    może je dowolnie egzekwować?

    > To też straszna mina, bo zamawiający będzie sobie uznawał roszczenia i
    > przerzucał na wykonawc skutki finansowe tych decyzji. Zalecałbym tu również
    > ostrośność.

    Niestey to late :)

    > Skoro to teoretycznie umowa o dzieło, to nie musi być, bo przepisy to
    > normują.

    Czyli w tym mam jasność :)

> [...]
    >
    > Tu nie ma żadnych odniesień do miejsca wykonywania rzeczonego dzieła, czy
    > też terminów. Rozumiem, ze możesz sobie to dowolnie normować?

    W umowie nie ma, ale praktycznie zajęcia odbywają się w miejscu i w
    terminie wyznaczonym przez kierownika (właściciela).

    > Tak, czy inaczej warto wykazać więcej ostrożności na przyszłość, i
    > zastanowić sie nad umową, ZANIM się ją podpisze.

    Wiem, niestety czasami nie ma wyjścia, albo akceptacja, albo utrata źródła
    dochodów...

    Dzięki za odpowiedzi :)

  • 6. Data: 2011-11-06 13:01:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > przecież umową cywilnoprawną, więc chyba niestety w tej formie wykonyania
    > umowy, zgodnie z powyższym, nie da się jej określić (przekwalifikować)

    Nie da się zająć stanowiska bez znajomości pełnej treści umowy. Może da, a
    może nie. Co do zasady czasem się daje.

    > Chodzi mi o to, że wymóg osobistego wykonywania obowiązków jest
    > charakterystyczny dla umów o pracę, a nie o dzieło, czy zlecenie. I nie
    > wiem czy taki nakaz może być w umowie o dzieło...

    Może, oczywiście, że może. Wyobraź sobie, że zamawiasz dzieło w postaci
    żeźby czy obrazu u znanego malarza. Będzie Ci wszystko jedno, czy to on
    malował, czy ktoś inny?

    > Właśnie, w umowie nie określono...

    > Ba... Ale czy takie niejasne punkty mają jakąś "moc" prawną i
    > Zleceniodawca
    > może je dowolnie egzekwować?

    Jakiej by nie miały, to mogą stwarzać poważne niedogodności powodujące, że
    zamiast zarabiać pieniądze zleceniobiorca będzie musiał udowadniać przed
    sądem, że nie jest żółwiem.

    > Niestey to late :)

    > Czyli w tym mam jasność :)

    > W umowie nie ma, ale praktycznie zajęcia odbywają się w miejscu i w
    > terminie wyznaczonym przez kierownika (właściciela).

    Wiem, i właśnie ta konstatacja w połączeniu z obowiazkiem osobistego
    wykonywania dzieła powodują, ze umowa taka staje się umową o pracę.

    > Wiem, niestety czasami nie ma wyjścia, albo akceptacja, albo utrata
    > źródła
    > dochodów...

    Bywa. Ale przedawnienie jest 3 lata i do tego czasu możesz dochodzić
    roszczeń :-) To daje sporo możliwości w praktyce.

  • 7. Data: 2011-11-06 14:24:23
    Od: rg <b...@b...pl>

    Dnia Sun, 6 Nov 2011 14:01:42 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Nie da się zająć stanowiska bez znajomości pełnej treści umowy. Może da, a
    > może nie. Co do zasady czasem się daje.

    No tak, ale nie chaiłbym tu wklepywać całej treści. Jeszcze się wyda... :)
    Chyba, że ewentualnie chciałbyś zerknąć już prywatnie...

    > Może, oczywiście, że może. Wyobraź sobie, że zamawiasz dzieło w postaci
    > żeźby czy obrazu u znanego malarza. Będzie Ci wszystko jedno, czy to on
    > malował, czy ktoś inny?

    W tym kontekście faktycznie ma to sens.

    > Jakiej by nie miały, to mogą stwarzać poważne niedogodności powodujące, że
    > zamiast zarabiać pieniądze zleceniobiorca będzie musiał udowadniać przed
    > sądem, że nie jest żółwiem.

    Wiem, wiem, chodziło mi raczej o wielkość tych rozczeń. Nie mam
    doświadczenia z tego typu umowami, ale sądziłem, że jest takie praktyki są
    prawnie przycinane. Chodzi mi o skrajności, że np niedopuszczalne są
    sytuację, gdy w przypadku nienamalowania obrazu,za który zamierzam
    wykonawcy zapłacić 100 pln, albo namalowaniu tak, że mi się jednak nie
    podoba (bo stwierdzę, że jest nienależycie wykonany - cokolwiek to znaczy),
    życzę sobie karę w wysokości 100x100, czyli 100 000 pln. I w świetle prawa
    taki przesadyzm jest ok.

    > Wiem, i właśnie ta konstatacja w połączeniu z obowiazkiem osobistego
    > wykonywania dzieła powodują, ze umowa taka staje się umową o pracę.

    No to się pogubiłem :) To jak to się ma do cytowanej wcześniej uchwały SN o
    zatrudnianiu nauczycieli? To można tak określać ścisłe terminy, miejsce itp
    i naal to będzie umowa o dzieło, czy jednak nie można, bo inaczej podpada
    to pod umowę o pracę?

    > Bywa. Ale przedawnienie jest 3 lata i do tego czasu możesz dochodzić
    > roszczeń :-) To daje sporo możliwości w praktyce.

    Dobrze wiedzieć, chociaż nie planuję (no w zasadzie to nie ja :)), bo w
    sumie współpraca układa się ok. Chodzi mi bardziej o pewne zasady, bo do
    tej pory w umowach z tą osobą nie było takich kwiatków.

  • 8. Data: 2011-11-06 15:55:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > No tak, ale nie chaiłbym tu wklepywać całej treści. Jeszcze się wyda...
    > :)
    > Chyba, że ewentualnie chciałbyś zerknąć już prywatnie...

    W nagłówku jest mój adres.

> [...]
    > znaczy),
    > życzę sobie karę w wysokości 100x100, czyli 100 000 pln. I w świetle

    Sąd raczej to przytnie, ale zanim to trafi do sądu, to trochę się
    nadenerwujesz. Po kiego grzyba podpisujesz takie dziwne mowy.

> [...]
    > itp
    > i naal to będzie umowa o dzieło, czy jednak nie można, bo inaczej podpada

    Uchwałą Sądu Najwyższego dotyczy konkretnej sprawy. Oczywiście wyznacza
    jakiś tam tok rozumowania w podobnych sparwach, ale trzeba mieć świadomość
    tego, że czasem drobny niuans wszystko zmienia.

    > Dobrze wiedzieć, chociaż nie planuję (no w zasadzie to nie ja :)), bo w
    > sumie współpraca układa się ok. Chodzi mi bardziej o pewne zasady, bo do
    > tej pory w umowach z tą osobą nie było takich kwiatków.

    To po co podpisywać takie kwiatki?

  • 9. Data: 2011-11-06 18:22:42
    Od: rg <b...@b...pl>

    Dnia Sun, 6 Nov 2011 16:55:29 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > W nagłówku jest mój adres.

    Super, jutro będę przy skanerze, to podeślę skan.

    > To po co podpisywać takie kwiatki?

    Hmm, to nie ja podpisywałem, ale też jak pisałem wcześniej, po prostu
    czasami nie ma się wielkiego wyboru i człowiek godzi się na mniejsze zło.

  • 10. Data: 2011-11-07 15:42:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 6 Nov 2011, rg wrote:

> [...]
    > umowy, zgodnie z powyższym, nie da się jej określić (przekwalifikować) jako

    Może będę sobie z boku komentował usiłując zebrać paczki ;), ale
    że nie do końca się da to się wetknę tu i ówdzie.
    Po pierwsze do tego co piszesz, przeczytaj w:
    http://www.infor.pl/akt/kodeksy//DZU.1964.016.000009
    3,ustawa_z_dnia_23_kwietnia_1964_r_kodeks_cywilny.ht
    ml
    ...art.65.2
    Najlepiej ze dwa razy i powoli :)

    Tytuł umowy nie przesądza O NICZYM, to czym jest dana umowa określa
    jej treść, a nie tytuł.

    Po drugie, nie wiem czy masz świadomość, ale od umowy zlecenia należy
    się ZUS. Po polsku: zarabiający dostanie "mniej do ręki", ale w razie
    takiej umowy może płacić chorobowe i podlegać pod takie ubezpieczenie :|

    > Chodzi mi o to, że wymóg osobistego wykonywania obowiązków jest
    > charakterystyczny dla umów o pracę, a nie o dzieło, czy zlecenie.

    Ano nie jest.
    W szczególności jeśli "zależy od przymiotów wykonawcy".
    Link wyżej, art.642 do przeczytania :D

    > Właśnie, w umowie nie określono...

    No to patrz wyżej. Znaczy na numerek przepisu ;)
    Zwróć uwagę: "umowa rozwiązuje się".
    Wykonawca dostaje za to co zrobił, i NIE PODLEGA pod dalsze restrykcje
    określone w umowie. Jeśli więc takiego wykonawcę przejedzie tramwaj
    (dla przykładu), to nie jest tak że wnuki będą jeszcze odszkodowanie
    za nieterminowe wykonanie płacić.

    > Ba... Ale czy takie niejasne punkty mają jakąś "moc" prawną i Zleceniodawca
    > może je dowolnie egzekwować?

    Najpierw ustal, czy odnosisz się do umowy o dzieło, czy "innej umowy
    o usługę na warunkach zlecenia", bo czasami skutki mogą być różne.
    Zleceniodawca ma inne prawa (i obowiązki) niż zamawiający.

    A niejasne punkty skutkują:
    - po pierwsze ryzykiem, że zamawiający wbrew logice jednak jakieś
    żądanie wystosuje
    - koniecznością użerania się przed sądem, że TAKIE żąanie narusza
    art.5 KC albo jakoś podobnie

    > Niestey to late :)

    Konstrukcja jak wyżej jest istotna dla VAT.
    Z góry zastrzegam, że wcale nie jestem pewien czy "literalne"
    przeniesienie (regres) obowiązku odszkodowawczego nie stanowi aby
    podstawy do podlegania, ale pewnie starali się "wypełnić literę
    ustawy".
    Rzućcie proszę okiem do:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,670,,,
    ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towarow-i-uslu
    g.html
    ...art.15.3.3
    Wykonawca umowy cywilnoprawnej co do zasady "prowadzi DG w rozumieniu
    VAT" (to wcale nie chodzi o zakładanie DG) i tym samym podlega pod obowiązki
    z ustawy (nawet przy zwolnieniu - ewidencja ma być).
    Samo zaliczenie umowy do "osobistej" nie wyłącza spod VAT, musi być
    dodatkowy warunek "odpowiedzialności zlecającego" (wobec osób trzecich).

    > W umowie nie ma, ale praktycznie zajęcia odbywają się w miejscu i w
    > terminie wyznaczonym przez kierownika (właściciela).

    A wypadałoby żeby ważne elementy umowy były spisane, prawda? ;)
    (przy czym zamawiający może rzecz jasna powiedzieć "no to weź
    pan sobie i zrób pan sobie wykład gdzie pan chcesz" ;))

    pzdr, Gotfryd