  • 51. Data: 2008-05-02 11:44:24
    Temat: Re: udostepnianie tresci smsow
    Od: "gargamel" <s...@d...na>

    > Podobnież nawet służby wuja Sama nie wyłowiły informacji o atakach 9/11,
    > choć zdobyły je, miały zaarchiwizowane w postaci jawnej a jedynie nie
    > przetworzono ich. Jakkolwiek było teza brzmi prawdopodobnie.

    zbyt mała liczba szpiegów to już inna sprawa,

    a co do wuja sama to usa nie okupowało arabów i nie miało tam armii szpiegów
    jak cccp w polsce i innych krajach okupowanych

  • 52. Data: 2008-05-04 16:29:09
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Thu, 01 May 2008 14:56:26 +0200, Piotr napisał(a):

    > Ile plus ma klientów? 10 milionów? Ile jeden biling może zajmować?
    > 100kB? To by dawało ~1TB danych/miesiąc. Chyba firma tej wielkości nie
    > ma problemów ze składowaniem takiej ilości informacji.

    W firmie dla której pracowałem po 3 miesiącach billing wyjeżdżał z bazy
    na taśmy bo te dane po prostu obciążają bazę danych - taka ilość w
    relacyjnej bazie przeszkadza. Po wyrzuceniu przestaje być problemem
    do czasu aż przyjdzie "prośba" o archiwalne dane i trzeba to wydłubywać z
    taśmy. Taka ilość danych jest zawsze problemem i nikt dobrowolnie nie
    będzie tego trzymał.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 53. Data: 2008-05-04 16:38:44
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> pisze:

> [...]
    > do czasu aż przyjdzie "prośba" o archiwalne dane i trzeba to
    > wydłubywać z taśmy. Taka ilość danych jest zawsze problemem i nikt

    Nie napisałeś przez jaki czas były/są trzymane te taśmy.
    Bardziej "upierdliwy" i pracochłonny dostęp to zupełnie nie to samo co
    bezpowrotne skasowanie.

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@p...onet.pl : a...@x...wp.pl
    Nie należy ani okrętu przytwierdzać do jednej kotwicy,

  • 54. Data: 2008-05-04 17:13:05
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Sun, 04 May 2008 18:38:44 +0200, Andrzej Adam Filip napisał(a):

    > Nie napisałeś przez jaki czas były/są trzymane te taśmy.
    > Bardziej "upierdliwy" i pracochłonny dostęp to zupełnie nie to samo co
    > bezpowrotne skasowanie.

    Tego nie pamiętam - zajmowałem się tylko bazą. Pamiętam tylko że robiliśmy
    też specjalny raport - kto do kogo dzwonił i kiedy (bez innych danych
    potrzebnych do fakturowania) - wtedy Ci od "raportów dla prokuratury"
    nie korzystali już z normalnego bilingu tylko tego odchudzonego raportu
    (mogli to sobie trzymać na CD).
    W każdym razie takie archiwum poza bazą też kosztowało - ze względów
    bezpieczeństwa nigdy nie była to tylko jedna kopia no i ktoś musiał
    to archiwizować i pilnować.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 55. Data: 2008-05-05 05:42:25
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    jb pisze:
    > Nawet obecny okres przechowywania samych bilingów dla operatów wydaje się za
    > długi, bo mają totalnie pozapychane nimi systemy, a oczywiście nie kwapią się
    > do tego, aby je powiększyć. Bilingi kasują niemal natychmiast po upływie
    > ustawowego okresu ich przechowywania, czyli po dwóch latach.

    a udostępniając informacje z wcześniejszego okresu wymyślają je?

    KG

  • 56. Data: 2008-05-05 11:45:59
    Od: Radoslaw Korzeniewski <r...@g...com>

    Dnia Thu, 01 May 2008 15:32:44 +0200, Andrzej Adam Filip napisał(a):
    > Analiza ruchu, a w szczególności "historyczne trendy" *mogą* ze sporym
    > prawdopodobieństwem się przydać w przyszłości do a) planowania sieci
    > "prawie że na styk" z minimalizacją przeciążeń sieci b) projektowania
    > planów taryfowych

    Ale aby realizować tego typu analizy nie musisz archiwizować ani treści
    rozmów ani sms'ów - co więcej analiza taka zazwyczaj opiera się o dane
    zagregowane a nie szczegółowe.

    Radek

  • 57. Data: 2008-05-05 12:11:13
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    Radoslaw Korzeniewski <r...@g...com> pisze:

    > Ale aby realizować tego typu analizy nie musisz archiwizować ani treści
    > rozmów ani sms'ów - co więcej analiza taka zazwyczaj opiera się o dane
    > zagregowane a nie szczegółowe.

    To zależy od tego aż jak bardzo nowatorską taryfę chce się sprawdzić.

    Po za tym jak to ktoś napisał (niezbyt wprost):
    Koszt *samej* archiwizacji to pryszcz, znaczące koszty tworzą się dopiero
    gdy chce się zapewnić możliwości *szybkiego i skomplikowanego*
    przeszukiwania tych danych. Powolne przetwarzanie *prostych* zapytań jest
    też tanie.

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@p...onet.pl : a...@x...wp.pl
    Słowo jest cieniem uczynku.

  • 58. Data: 2008-05-05 12:56:41
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Koteczek31" <k...@g...com> napisał w
    > Odpowiadam: zapewniam Cie ze moze i ze sa achiwowane

    Wszystkich abonentów, na pewno nie. Jeśli twierdzisz, że ma to miejsce to
    chyba bezprawnie. Bez podstawy prawnej i wcześniejszej decyzji organów
    śigania o rozpoczęciu gromadzenia nie można gromadzić treści korespondencji.

  • 59. Data: 2008-05-05 14:01:16
    Od: Radoslaw Korzeniewski <r...@g...com>

    Dnia Mon, 05 May 2008 14:11:13 +0200, Andrzej Adam Filip napisał(a):

    > To zależy od tego aż jak bardzo nowatorską taryfę chce się sprawdzić.

    Nie ważne jak bardzo nowatorska miałaby być ta taryfa, to ARPU spada a
    ilość przechowywanych przez Telekomy danych rośnie wykładniczo już w
    obecnym momencie. Nawet mocno napalony marketingowiec nie będzie w stanie
    uzasadnić takich kosztów.

> [...]
    > zapewnić możliwości *szybkiego i skomplikowanego* przeszukiwania tych
    > danych. Powolne przetwarzanie *prostych* zapytań jest też tanie.

    To grupa o prawie więc nie będę wdawał się w technikalia, ale
    polemizowałbym z tym stwierdzeniem :)

    pozdr

    R.

  • 60. Data: 2008-05-05 16:16:28
    Od: "gargamel" <s...@d...na>

    > To grupa o prawie więc nie będę wdawał się w technikalia, ale
    > polemizowałbym z tym stwierdzeniem :)

    no to słuchamy tej polemiki, też popolemizujemy:O)