1. Data: 2009-05-23 22:26:36
Temat:+ testament, spadek, wydziedziczenie, obalenie +
Od:"+ adam+" <t...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam.

jest testament, podział majątku w różnych proporcjach (dzieci, żona, obce
osoby), jedno z dzieci jest wydziedziczone. co się dzieje, jęsli ten
wydziedziczony podważy wydziedziczenie? jest to jednoznaczne z obaleniem
całego testamentu? co wtedy się dzieje? dziedziczenie ustawowe, czy może
jeszcze coś innego?

z góry dziękuję za odpowiedź.

adam

2. Data: 2009-05-24 00:41:09
Temat:Re: + testament, spadek, wydziedziczenie, obalenie +
Od:Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

+ adam+ pisze:
> [...]
> wydziedziczony podważy wydziedziczenie? jest to jednoznaczne z obaleniem
> całego testamentu? co wtedy się dzieje? dziedziczenie ustawowe, czy może

Obalenie spadku a podważenie wydziedziczenia - to drugie IMHO będzie
dużo łatwiejsze, bo wydziedziczenie wymaga dokładnie określonej w
testamencie przyczyny i może mieć to miejsce tylko jeśli taki
wydziedziczony:

1) wbrew woli spadkodawcy postępuje uporczywie w sposób sprzeczny z
zasadami współżycia społecznego; lub

2) dopuścił się względem spadkodawcy albo jednej z najbliższych mu osób
umyślnego przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu lub wolności albo
rażącej obrazy czci; lub

3) uporczywie nie dopełnia względem spadkodawcy obowiązków rodzinnych.

(art. 1008 KC)

I wtedy należy się zwykły zachowek, czyli połowa tego, co powinien
dostać przy dziedziczeniu wg. ustawy lub ewentualnie 2/3 w szczególnych
przypadkach - małoletni, trwale niezdolny do pracy (art. 991 KC).

Obalenie całego testamentu to już trudniejsza sprawa, bo trzeba by
udowodnić niepoczytalność lub inną nietrzeźwość w tracie sporządzania,
działanie pod wpływem groźby lub też pod wpływem istotnego błędu (Art.
945 KC).

3. Data: 2009-05-24 05:20:37
Od:"Andrzej_K" <n...@b...tak.pl> szukaj wiadomości tego autora

Andrzej Lawa wrote:

> [...]

> dostać przy dziedziczeniu wg. ustawy lub ewentualnie 2/3 w
> szczególnych przypadkach - małoletni, trwale niezdolny do pracy (art.

Chyba się mylisz? Wydziedziczanie jest właśnie po to aby osoba
wydziedziczona
dostała, po śmierci spadkodawcy, "figę z makiem", a nie zachowek.

Zachowek należy się w sytuacji gdy ktoś ze spadkobiorców nie jest
ujęty w testamencie, a nie wtedy gdy jest wydziedziczony.

--
Pozdrawiam - Andrzej_K.
"Nigdy nie dyskutuj z idiotą. Najpierw Cię sprowadzi do swojego poziomu,

4. Data: 2009-05-24 06:28:51
Od:spp <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Andrzej_K pisze:

> [...]
> Zachowek należy się w sytuacji gdy ktoś ze spadkobiorców nie jest
> ujęty w testamencie, a nie wtedy gdy jest wydziedziczony.

Ale przedpiśca wspomina o podważeniu wydziedziczenia - wtedy rzeczywiście
taka osoba uzyskuje normalne prawa do spadku (czyli może żądać zachowku).

--
spp

5. Data: 2009-05-24 08:02:50
Od:"Andrzej_K" <n...@b...tak.pl> szukaj wiadomości tego autora

spp wrote:

> Ale przedpiśca wspomina o podważeniu wydziedziczenia - wtedy
> rzeczywiście taka osoba uzyskuje normalne prawa do spadku (czyli może
> żądać zachowku).

OK!, nie zwróciłem uwagi na "po obaleniu - i wtedy należy się..." :)

--
Pozdrawiam - Andrzej_K.
"Gdy choć co drugi z Twoich pomysłów wyda Ci się genialny...

6. Data: 2009-05-24 09:28:10
Od:witek <w...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

+ adam+ wrote:
> [...]
> wydziedziczony podważy wydziedziczenie? jest to jednoznaczne z obaleniem
> całego testamentu? co wtedy się dzieje? dziedziczenie ustawowe, czy może

pozostala czesc testamentu bedzie wazna.
Roznica jest tylko taka, ze przy wydziediczeniu nie ma prawa do
zachowku, a teraz bedzie mial. No i o ile w testamenice nie byl
rozporzadzony caly majatek, to przystapi do dziedzaiczenia ustawowego
pozostalej czesci majatku.