  • 1. Data: 2006-01-31 16:55:36
    Temat: staż - dwie rożne umowy o pracę -- czy to zgodne z prawem?
    Od: "maja" <s...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    W firmie w której obecnie odbywam staż miała ostatnio miejsce taka oto sytuacja:
    w związku z umową podpisaną przez pracodawcę z urzędem pracy w której
    pracodawca zobowiązuje się do zatrudnienia na umowę o pracę stażysty po
    zakończeniu okresu stażu jeden ze stażystów otrzymał do podpisu dwie umowy o
    pracę - jedną na okres jaki był zadeklarowany przez pracodawcę w umowie z
    urzędem (12 m-cy)- do przedstawienia przez pracownika w urzędzie pracy oraz
    drugą "wewnętrzną" na okres 7 miesięcy, która była faktyczną umową
    obowiązującą pracownika względem pracodawcy.

    Jak taka sytuacja wygląda z prawnego punktu widzenia, która umowa jest umową
    faktycznie obowiązującą pracownika w takiej sytuacji, jakie konsekwencje dla
    pracodawcy pociaga takie postępowanie ( czy to nie jest przypadkiem
    fałszowanie dokumentów..), czego nie powinien lub co powinien zrobić pracownik
    w przypadku takiej propozycji ze strony pracodawcy?

    Będę wdzięczna za każde informacje, także poparte powoływaniem się na
    przepisy, w niedługim czasie mogę znaleźć się w takiej sytuacji.

  • 2. Data: 2006-01-31 17:19:18
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    maja wrote:
> [...]
    >

    > Będę wdzięczna za każde informacje, także poparte powoływaniem się na
    > przepisy, w niedługim czasie mogę znaleźć się w takiej sytuacji.

    Przecież to podcinanie gałęzi na której się siedzi.
    Pracodawca jest idiotą dając pracownikowi dwie umowy do ręki.
    Obie są już podpisane przez niego?

    W zależności od tego co się chce.
    Można zanieść do urzędu pracy obie umowy, narobić smrodu i zapomnieć o
    pracy.
    Można powiedzieć, że się udziału w oszustwie brało nie będzie i nie
    podpisać żadnej lub podpisać tylko jedną i zapomnieć o pracy.

    Można podpisać obie, a jak sprawa zrobi się śmierdząca odpowiadać za
    współudział w oszustwie.

  • 3. Data: 2006-02-01 16:19:35
    Od: "maja" <s...@g...pl>

    witek <w...@g...pl.spam.invalid> napisał(a):

> [...]
    > podpisać żadnej lub podpisać tylko jedną i zapomnieć o pracy.
    >
    > Można podpisać obie, a jak sprawa zrobi się śmierdząca odpowiadać za

    Opinii o pracodawcy trudno zaprzeczyć, choć określiłabym to jako bezgraniczne
    zaufanie do mało zorientowanych pracowników kadr.

    Tak, obie umowy są podpisane przez pracodawcę w momencie przekazywania
    pracownikowi.

    Pomijając robienie smrodu i podobne, czy jakieś przepisy wskazują w takiej
    sytuacji która umowa faktycznie wiąże pracownika i pracodawcę - już po
    podpisaniu obydwu przez obie strony?

  • 4. Data: 2006-02-09 15:37:33
    Od: "Marta K." <m...@i...net.pl>

    pracodawca podpisujac umowe z urzedem o przyjecie pracownika na
    staz,deklaruje okres(czesto jest on narzucony z urzedu) na jaki przyjmie
    pracownika do pracy po stażu.kopie umowy w tym przypadku tej zawartej na 12
    miesiecy musial przekazac do urzedu. i pewnie tak zrobil jesli chce
    realizowac program stazu i miec darmowa sile robocza. jesli rozwiaze z toba
    umowe(moze to zrobic jedynie w trybie art 52 kodeksu pracy) bedzie musial
    zwrocic urzedowi koszty twojego zatrudnienia i tym samym nabruzdzi sobie na
    tyle ze raczej na podobna pomoc urzedu nie bedzie mogl liczyc. co do dwoch
    umow, dobrze jak mialabys ich kopie. jesli pracodawca zacznie robic numery
    to warto powiadomic PIP.zrobia kontrole, dowala kare(zwykle 1000zl:))),
    czasem powiadamiaja prokurature-w zaleznosci czego sie pracodawca dopuscil.
    mozna tez podac sprawe do sadu o wyplate wynagrodzenia za czas pozostajacy
    bez pracy,bo na przywrocenie do pracy nie liczylabym, ale przede wszystkim
    trzeba uzbroic sie w cierpliwosc!
    pracodawcow ktorzy zawieraja z pracownikami podwojne umowy jest full,
    niestety

    pzdr