  • 1. Data: 2009-08-17 16:48:02
    Temat: sprzedana należność - jak to działa?
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

    Niedopłata w chwili rezygnacji z abonamentu Era została sprzedana przez Erę
    firmie X. Minęło sporo czasu od chwili sprzedazy, choć nie wiem,czy to ma
    znaczenie.
    Czy były abonent jest zobowiązany do należności wobec firmy X i nie może
    uregulować długu Erze, z którą to wszak a nie z firmą X podpisał umowę?

  • 2. Data: 2009-08-17 16:56:04
    Temat: Re: sprzedana należność - jak to działa?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 17 Aug 2009 18:48:02 +0200, yapann napisał(a):

> [...]
    > Czy były abonent jest zobowiązany do należności wobec firmy X i nie może
    > uregulować długu Erze, z którą to wszak a nie z firmą X podpisał umowę?

    W jaki sposób i od kogo abonent dowiedział się o sprzedaży wierzytelności?

    Kodeks cywilny

    Art. 512. Dopóki zbywca nie zawiadomił dłużnika o przelewie, spełnienie
    świadczenia do rąk poprzedniego wierzyciela ma skutek względem nabywcy,
    chyba że w chwili spełnienia świadczenia dłużnik wiedział o przelewie.
    Przepis ten stosuje się odpowiednio do innych czynności prawnych
    dokonanych między dłużnikiem a poprzednim wierzycielem.

  • 3. Data: 2009-08-17 19:57:39
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

    > Dnia Mon, 17 Aug 2009 18:48:02 +0200, yapann napisał(a):
    > W jaki sposób i od kogo abonent dowiedział się o sprzedaży wierzytelności?
    poszedł zapytać co tam wisiał, żeby załacić
    Nie wiem jednak czy nie było pism

> [...]
    > Przepis ten stosuje się odpowiednio do innych czynności prawnych
    > dokonanych między dłużnikiem a poprzednim wierzycielem.

    kurczę przynam, że nie umiem tego zapisu zinterpretować
    - jakim przelewie
    - spełnienie świadczenia = spłata? ale komu ...

    mógłbys to jakoś ustawnić?

  • 4. Data: 2009-08-17 19:59:17
    Od: "yapann" <y...@o...pl>

> [...]
    > Przepis ten stosuje się odpowiednio do innych czynności prawnych
    > dokonanych między dłużnikiem a poprzednim wierzycielem.

    czy zbywca = poprzedni wierzyciel?

  • 5. Data: 2009-08-17 20:01:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    yapann pisze:
> [...]
    > poszedł zapytać co tam wisiał, żeby załacić
    > Nie wiem jednak czy nie było pism

    > kurczę przynam, że nie umiem tego zapisu zinterpretować

    Cesja wierzytelności.

    > - spełnienie świadczenia = spłata? ale komu ...

    Temu komu się spełnia.

    > mógłbys to jakoś ustawnić?

    Że co?

    Zasada jest taka:
    - jeśli wiedziałeś o cesji, to musisz spłacać na rzecz nowego
    wierzyciela. Spłata na rzecz starego nie powoduje zaspokojenia roszczenia.

    Jeśli nie wiedziałeś o cesji, możesz spłacać na rzecz starego
    wierzyciela, i będzie to również uważane za zaspokojenie nowego wierzyciela.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-08-18 06:01:50
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 17 Aug 2009 21:59:17 +0200, yapann napisał(a):

    > czy zbywca = poprzedni wierzyciel?

    Tak.

    Ale zwróć uwagę na słowa "wiedział o przelewie". Więc jeśli to firma X
    przysłała zawiadomienie np listem poleconym, to też nie można płacić
    poprzedniemu. Pytanie tylko czy warto ryzykować zapłatę firmie X bez
    potwierdzenia sprzedaży wierzytelności z Ery. X może być oszustem.

  • 7. Data: 2009-08-18 11:40:59
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    jureq pisze:

> [...]
    > poprzedniemu. Pytanie tylko czy warto ryzykować zapłatę firmie X bez
    > potwierdzenia sprzedaży wierzytelności z Ery. X może być oszustem.

    No właśnie - w takiej sytuacji, ponieważ zbywca wierzytelności, o niczym
    dłużnika nie powiadomił, można przypuszczać, że do żadnego zbycia
    wierzytelności nie doszło.

  • 8. Data: 2009-08-19 14:00:44
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 18 Aug 2009 13:40:59 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    > No właśnie - w takiej sytuacji, ponieważ zbywca wierzytelności, o niczym
    > dłużnika nie powiadomił, można przypuszczać, że do żadnego zbycia
    > wierzytelności nie doszło.

    Na takie sytuacje wymyślono depozyt sądowy. Ale to niestety kosztuje.

  • 9. Data: 2009-08-19 16:20:56
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    jureq pisze:

    > Na takie sytuacje wymyślono depozyt sądowy. Ale to niestety kosztuje.

    A czy ten koszt nie powinien być potrącany z należności? W końcu jeśli
    wierzyciel celowo, złośliwie gmatwa sprawy, to powinien za to zapłacić.