    From: Catbert <v...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: spolka z o.o.
    Date: Sat, 25 Oct 2003 18:21:09 +0200

    > 1. Czy za czlonkow zarzadu, nie pobierajacych wynagrodzenia nalezy
    > odprowadzac skladki do ZUSu ?

    Jest jeden wyjątek, bo jak rozumiem pytasz nie tylko o członka zarządu
    ale i wspólnika (skoro pytasz o zakładanie/kupno) - jeżeli jeden
    wspólnik na 100% to ZUS płaci (a co śmieszniejsze umowy o pracę
    skutecznie z samym soba zawrzeć nie może).

    > 2. Ile w praktyce kosztuje zalozenie spolki z o.o. ?

    Kapitał (min. 50 tys.)+ fiki - miki: od ok.3 tys. do 10. Mniej , jak
    wszystko robisz sam, reszta to prawnik ew. korekty tego, co zawinszuje
    sobie sąd.

    > 3. Czy minimalny kapital zakladowy (50k pln) moze zostac wniesiony jako
    > gotowka na koncie ?

    Tak i wskazane, byś miał dobrze udokumentowane, że przelew nadałeś, tzn.
    by dowód operacji można było odtworzyć.

    > 4. Jakie sa przeciwskazania dla kupowania spolek - takich np z ogloszen w
    > gazetach (jesli sa oczywiscie neizadluzone) ?

    Jeżeli wiesz (wiesz, nie domyślasz się) że spółka jest czysta - niewielkie.
    Teoretycznie kupując spółkę z niskim k.z. masz czas na jego podwyższenie
    - w praktyce i tak musisz zwykle wprowadzić kasę do spółki i ją wydać,
    chyba, że od razu przyniesie zysk (bez inwestycji) co jest mało
    prawdopodobne. Jednakże wprowadzanie pieniędzy do spółki inaczej niż
    przez k.z. np. pożyczkę może okazac sie równie, jeżeli nie bardziej
    kłopotliwe.
    Jeżeli postanowisz kupić spółkę, której nazwe/umowę/siedzibe/adres
    postanowisz zmienić to zajmie to czas (sąd póki co nie jest limitowany
    żadnym terminem, w praktyce od 2-3 tygodni do nieskończoności, jak
    zechcą dokopać np. za to, że ty masz a oni nie) - w tym czasie będziesz
    miał sporo kłopotów, bo dla świata zewnętrznego (ZUS, GUS, agencje
    celne, US, banki) będziesz miał dwie nazwy/adresy/umowy/zarządy - jeden
    figurujący w rejestrze, a drugi, który zgłosiłeś, ale jeszcze nie masz
    na niego wypisu - traktowany będziesz jak oszust i kombinator.
    Wiem, co pisze, bo ćwiczyłem na sobie.
    Innym niebezpieczeństwem są np. poręczenia np. weksle, które nie
    figurują w bilansie, a o których możesz się dowiedzieć w najbardziej
    nieoczekiwanym momencie.
    Jeżeli bilans był fałszowany lub kasa okradana, tzn. faktyczne aktywa i
    pasywa nie maja wiele wspólnego z rzeczywistymi - wtedy Ty masz problem.
    Jeżeli "zaległe" roszczenie do spółki będzie miała np. osoba
    spokrewniona lub zaprzyjaźniona z tzw. wymiarem to ten problem może być
    na tyle duży, że Twoje życie ulegnie dramatycznej przemianie i
    bynajmniej nie na +.
    Z perspektywy własnych (i cudzych)doświadczeń poleciłbym założenie
    własnej z o.o. niz kupowanie.

    PZdr; Catbert, EHRM