  • 1. Data: 2004-01-23 22:31:25
    Temat: spółka cywilna
    Od: "Gabi" <g...@i...net.pl>

    Witam,
    Mam 2 pytania dot. założenia spółki cywilnej.
    1. Interesuje mnie jakie po kolei formalności muszę załatwić w urzędach.
    Wiem że obie osoby chcące założyć takową spółkę muszę otworzyć działalność
    gospodarczą na siebie.
    2. Jak w takim wypatku wygląda rozliczanie z US skoro dzalalność owa
    zakładana jest na potrzebę utworzenia spółki i sama w sobie nie bedzie miała
    żadnych dochodów. Zyski i wydatki będzie miała jedynie SC.

    Z góry dziękuję za pomoc
    Gabi

  • 2. Data: 2004-01-23 22:45:30
    Temat: Re: spółka cywilna
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia pią 23. stycznia 2004 23:31 opublikowane na
    pl.soc.prawo podpisane Gabi:

> [...]
    > Wiem że obie osoby chcące założyć takową spółkę muszę otworzyć działalność

    a) umowa spółki...

    b) opodatkowanie (pcc?) umowy spółki w US.

    c) wpis do ewidencji w Urzędzie Gminy. Każdy wspólnik osobno, koszt około
    100zł od wspólnika

    d) rejestracja w US już razem. Rejestracja NIP-3 oraz jeśli spólka ma byc
    VATowcem, to VAT-7.

    e) Rejestracja w GUS, razem.

    f) konta bankowe, zawiadomić US o kontach (druki: Nip3 + NipB)

    g) Poinformowanie Działu Podatku Dochodowego US o rozpoczęciu DG i założeniu
    PKPiR (lub innej formy), każdy wspólnik zawiadamia SWÓJ US.

    h) do 7 dni od rozpoczęcia, rejestracja w ZUSie.

    i) korzystanie z grupy pl.soc.prawo.podatki w takich sprawach.

    > 2. Jak w takim wypatku wygląda rozliczanie z US skoro dzalalność owa
    > zakładana jest na potrzebę utworzenia spółki i sama w sobie nie bedzie
    > miała żadnych dochodów. Zyski i wydatki będzie miała jedynie SC.

    No i właśnie dlatego powstanie tylko jedna DG z punktu widzenia US. Jedynie
    UG to rozbija, żeby mieć więcej kasy.

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 3. Data: 2004-01-24 00:12:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Jan 2004, Gabi wrote:
    >+ Witam,
    >+ Mam 2 pytania dot. założenia spółki cywilnej.
    [...]
    >+ 2. Jak w takim wypatku wygląda rozliczanie z US skoro dzalalność owa
    >+ zakładana jest na potrzebę utworzenia spółki i sama w sobie nie bedzie miała
    >+ żadnych dochodów. Zyski i wydatki będzie miała jedynie SC.

    To nie tak. S.C. nie ma żadnych zysków ani żadnych wydatków,
    mają je wspólnicy - każdy oddzielnie :) !

    Celem skomplikowania życia technologia podatkologiczna jest taka:
    - S.C. wpisuje do *jednej* księgi wszystkie przychody i wszystkie koszty.
    Przychody i koszty się sumuje - *każde OSOBNO* !
    - każdy wspólnik ma określony w umowie udział (dotyczący zysków i strat).
    - wyniki z księgi (osobno suma przychodów, osobno suma kosztów) każdy
    ze wspólników wpisuje *osobno* do własnego PIT-5[zaliczka]/PIT-36[roz-
    liczenie] wg udziału ("dzielą się" tak przychodem jak i kosztem).

    Inaczej jest w przypadku VAT, jeśli S.C. jest podatnikiem - to
    "rozlicza VAT" i wspólnicy nic do tego nie mają :), poza
    odpowiedzialnością za wpłacanie tegoż VATu oczywiście :]

    Zapraszamy na czytanie grupy .podatki :) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 4. Data: 2004-01-24 13:25:58
    Od: "MG" <m...@o...pl>

    > No i właśnie dlatego powstanie tylko jedna DG z punktu widzenia US. Jedynie
    > UG to rozbija, żeby mieć więcej kasy.

    Ludzie - no co Wy! SC nie ma żadnych zysków ani strat bo przecież sc jest
    jedynie UMOWĄ a jak umowa może cokolwiek takiego mieć?! A to że jest po
    zawiązaniu spółki jest jedna działalność gospodarcza to też żaden argument bo
    DG jest kategorią przedmiotową a nie podmiotową. I tez nie ma zysków czy strat
    tylko co najwyżej je przynosi.

    I właśnie z tego powodu a nie z żądzy krwi USu każdy wspólnik musi
    indywidualnie dokonywać poszczególnych czynności. Bo tylko wspólnicy są
    podmiotami tego tworu któery powstaje w wyniku zawiązania umowy spółki
    cywilnej.

  • 5. Data: 2004-01-24 16:13:11
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia sob 24. stycznia 2004 14:25 opublikowane na
    pl.soc.prawo podpisane MG:

> [...]
    >
    > I właśnie z tego powodu a nie z żądzy krwi USu każdy wspólnik musi
    > indywidualnie dokonywać poszczególnych czynności.

    Bredzisz. W US SC występuje jako jeden podmiot. Prowadzone są jedne
    ewidencje VAT, jednak PKPiR (lub inna forma). Składana jest jedna
    deklaracja VAT-7. Owszem, wspólnicy są jednocześnie osobnymi
    przedsiębiorcami i składają za siebie prywatnie Pit-5, ale to inna bajka.

    > Bo tylko wspólnicy są
    > podmiotami tego tworu któery powstaje w wyniku zawiązania umowy spółki
    > cywilnej.

    Owszem, ale w obliczu US występują jako jedność.

  • 6. Data: 2004-01-24 17:42:54
    Od: "MG" <m...@o...pl>

> [...]
    > deklaracja VAT-7. Owszem, wspólnicy są jednocześnie osobnymi
    > przedsiębiorcami i składają za siebie prywatnie Pit-5, ale to inna bajka.

    Owszem ale tylko i wyłącznie ze względów praktycznych i tylko na potrzeby
    realizacji prawa podatkowego zakwalifikowano spółkę cywilną jako płatnika VAT
    nadając jej w ten sposób quasi-odrębność, ale tylko i wyłącznie w tej mierze.
    Natomiast z jurydycznego punktu widzenia spółka cywilna NIE JEST PODMIOTEM i
    nie ma możliwości poczytywania ją za takowy. Nie utożsamiaj wyjątku od reguły
    z zasadniczymi założeniami konstrukcyjnymi. Zyski i straty ponoszone w związku
    z działalnością prowadzoną w ramach spółki nadal nie są zyskami i stratami
    tejże spółki a jedynie ze względu na konieczność rozliczenia ich z punktu
    widzenia podatku od towaru i uslug kwalifikuje się je zbiorczo.

  • 7. Data: 2004-01-24 18:18:31
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał:

    > To nie tak. S.C. nie ma żadnych zysków ani żadnych wydatków,
    >mają je wspólnicy - każdy oddzielnie :) !
    I tak i nie.
    S.c. to rzeczywiście tylko umowa. Jednak prowadzona działalność w
    formie s.c. z założenia powinna prowadzić do uzyskania przychodu.
    Przychodu ze wspólnej działalności, oczywiście proporcjonalnego do
    poniesionych kosztów i zgodnego z ustalonym udziałem w umowie.
    Ja byłbym za tym, że przychód jednak musi wystąpić najpierw w społce,
    by potem mógł go sobie przypisać każdy ze wspólników w celu
    opodatkowania.

    >- S.C. wpisuje do *jednej* księgi wszystkie przychody i wszystkie koszty.
    Dokładnie tak, jak w przypadku działalnosci jednoosobowej

    Artur Golański

  • 8. Data: 2004-01-24 18:27:01
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "MG" <m...@o...pl> napisał:

    >Zyski i straty
    Zyski LUB straty dla ścisłości ;-)

    >nie są zyskami i stratami [..] z punktu widzenia podatku od towaru
    >i uslug kwalifikuje się je zbiorczo.
    Akurat podatek VAT występuje bez względu na stratę lub zysk.

    Artur Golański

  • 9. Data: 2004-01-24 20:56:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Jan 2004, Tristan Alder wrote:
    [...]
    >+ pl.soc.prawo podpisane MG:
    >+
    >+ > Ludzie - no co Wy! SC nie ma żadnych zysków ani strat

    Ano.
    [...]
    >+ > I właśnie z tego powodu a nie z żądzy krwi USu każdy wspólnik musi
    >+ > indywidualnie dokonywać poszczególnych czynności.

    Ujmę to tak: ująłeś to fatalnie :]
    Spora część czynności wykonywana jest *wspólnie* a odpowiedzialność
    jest *solidarna* - z tytułu udziału we współwłasności właśnie...

    >+ Bredzisz. W US SC występuje jako jeden podmiot.
    >+ Prowadzone są jedne ewidencje VAT,

    ...i tylko w zakresie VAT jest "osobnym" podatnikiem.
    Nie jest "podmiotem" podatku dochodowego, PCC, od darowizn
    czy czego tam jeszcze zapragniesz. To iż czasem się mówi
    że "spółka zapłaciła PCC" jest uproszczeniem: każdy ze wspólników
    płaci *własny udział* - jeśli zapłata ma miejsce "z kasy S.C."
    to ponieważ udział w owej "kasie" każdy ma taki jaki ma w spółce :)
    efektywnie daje to ten sam skutek.
    Ale PRAWNIE - to ty płacisz swoją cześć i wspólnik też płaci.
    Nawet widać to na umowie - tam gdzie zapisana jest firma :)

    >+ jednak PKPiR (lub inna forma).

    Ależ to nie ma nic do rzeczy !
    Tak jest z *każdą* współwłasnością: jak będziesz miał na spółę
    (ale "osobiście") z kimś samochód i go sprzedasz z zyskiem - to
    również musisz wykazać przychód ze sprzedaży (łączny !) i podzielić
    "wg proporcji udziałów" wykazane (poniesione) koszty (w tym zakupu)
    oraz dochodu - i z wyniku każdy *osobno* dodaje swoją część
    dochodu i kosztu do PIT.
    [...]
> [...]
    >+ > cywilnej.
    >+
    >+ Owszem, ale w obliczu US występują jako jedność.

    Ależ nieprawda. Oni "tylko" odpowiadają solidarnie za zobowiązania
    ze współwłasności. Równie dobrze - będziesz miał "na spółę" z kimś
    budynek i z niego spadnie grupowiczowi na głowę dachówka, to odpowiesz
    solidarnie, czyli przyjdziemy do ciebie i od ciebie zażądamy
    odszkodowania :) - a ze współwłaścicielami sądź się sam :]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2004-01-24 21:32:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Jan 2004, Artur Golanski wrote:

> [...]
    >+
    >+ > To nie tak. S.C. nie ma żadnych zysków ani żadnych wydatków,
    >+ >mają je wspólnicy - każdy oddzielnie :) !
    [...]
    >+ Ja byłbym za tym, że przychód jednak musi wystąpić najpierw w społce,
    >+ by potem mógł go sobie przypisać każdy ze wspólników w celu
    >+ opodatkowania.

    Prawdę mówiąc to ową "oddzielność" nawet w innym poście krytykowałem :],
    niniejszym proszę wycofać cytowane zdanie z protokołu :)

    pozdrowienia, Gotfryd