  • 1. Data: 2003-11-24 13:36:45
    Temat: spółka cywilna
    Od: "Darek" <m...@p...onet.pl>

    Sp. cywilna, długi a sp z.o.o.

    Witam!
    Mam pytanie, dosc realne, jest sobie spółka cywilna, są długi, niekoniecznie
    wyroki sądowe, ale być może, że jakis wierzyciel cos juz złożył do sądu.
    Z drugiej reki wiem, że istnieje mozliwosc przejscia ze sp. cywilnej na z.o.o
    i na tej podstawie przejecie dlugow i majatku sp. cywilnej przez spolkę z.o.o.

    Czy powyzsze jest to mozliwe? a jesli tak to czy w tym przypadku za dlugi
    powstale przez spolke cywilna odpowiada sie jak w spolce cywilnej czyli calym
    majatkiem wspolnikow czy tez te dlugi beda juz dlugami okreslonymi prawem
    wlasciwym dla sp. z.o.o?

    DAREK

  • 2. Data: 2003-11-25 01:14:35
    Temat: Re: spółka cywilna
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik "Darek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    z.o.o
    > i na tej podstawie przejecie dlugow i majatku sp. cywilnej przez spolkę

    Po

  • 3. Data: 2003-11-25 01:27:37
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

> [...]
    z.o.o
    > i na tej podstawie przejecie dlugow i majatku sp. cywilnej przez spolkę

    Owszem - na podst. art. 551 kodeksu spolek handlowych.

> [...]
    calym
    > majatkiem wspolnikow czy tez te dlugi beda juz dlugami okreslonymi prawem

    Za dlugi powstale przed przeksztalceniem dotychczasowi wspolnicy s.c.
    odpowiadaja solidarnie ze spolka przez okres 3 lat - art. 574 ksh. A wiec
    tak latwej ucieczki nie ma.

    Pojawia sie tu jednak pytanie - czy "na dotychczasowych zasadach" w tym
    przypadku oznaczac bedzie tak, jak wspolnicy s.c. czy zgodnie z art. 551 par
    3 zastosowanie bedza tu mialy zasady dot. odpowiedzialnosci wspolnikow sp.
    jawnej ( chodzi oczywiscei o odpowiedzialnosc sunsydiarna_. Ktokolwiek
    slyszal, ktokolwiek wie...

    Depi.

  • 4. Data: 2003-11-25 06:48:10
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > 3 zastosowanie bedza tu mialy zasady dot. odpowiedzialnosci wspolnikow sp.
    > jawnej ( chodzi oczywiscei o odpowiedzialnosc sunsydiarna_. Ktokolwiek

    Po pierwsze:
    art. 551. § 3 Do przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową inną niż
    spółka jawna stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące przekształcenia spółki
    jawnej w inną spółkę handlową.

    do "przekształcenia" !

    Po drugie:
    Art. 31. § 3. Subsydiarna odpowiedzialność wspólnika nie dotyczy zobowiązań
    spółki powstałych przed jej wpisem do rejestru.

    i teraz przyjmując założenie o subsydiarności dochodzimy do: wpisując cywilną
    do rejestru, do czasu wpisu odpowiedzialność jak w cywilnej, a przy
    przekształceniu w zoologiczną do czasu wpisu (zobowiązania powstałe do wpisu)
    odpowiedzialność jak w jawnej ? - chyba nie bardzo.

    Paweł

  • 5. Data: 2003-11-25 14:05:58
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    niż
    > spółka jawna stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące przekształcenia

    Też tak sie skłaniałem...

> [...]
    wpisu)
    > odpowiedzialność jak w jawnej ? - chyba nie bardzo.

    Zgadzam się z Tobą, ale jak widac po paru dyskusjach nieopodal, czasem warto
    takie szczegóły dogadać. Kot wie, co jakiś sąd znowu wydumał?

    Depi.