  • 1. Data: 2002-09-25 05:59:26
    Temat: spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
    Od: "Jan" <j...@c...cs.net.pl>

    3 lata temu kupiłem mieszkanie w warszawskiej spółdzielni. Obecnie posiadam
    spółdzielcze własnościowe prawo do tego lokalu. Lokal jest w całości
    spłacony. Nabywająć w/w lokal wniosłem wpisowe członkowske (1250 pln) i
    zostałem przyjęty w poczet członków spółdzielni.
    Obecnie moja spółdzielnia ma poważne problemy finansowe i grozi jej
    upadłość. Czy jeśli do upadłości dojdzie to mogę zostać pozbawiony mojego
    mieszkania? Zaznaczam iż jest ono całkowicie spłacone.

  • 2. Data: 2002-09-25 13:26:32
    Temat: Re: spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
    Od: "kaktus810" <k...@w...pl>

    Właścicielem nieruchomości jest Spółdzielnia jeżeli zaciąga kredyty i ma
    kłopoty z płynnością zabezpieczeniem są mieszkania posiadane w jej zasobach
    teoretycznie uniknięciem kłopotów jest ustanowienie hipoteki dla lokalu
    związane jest to z dodatkowymi opłatami. Czy jest to skuteczne-wątpie.
    Użyłem słowa teoretycznie bo co zrobisz w sytuacji gdy tylko ty dokonasz
    wpisu w księdze a na przykład 99 lokatorów budynku tego nie uczyni. Nowy
    właściciel
    może jedynie cię spłacić ale jak wycenić mieszkanie gdy np nieruchomość
    będzie chciał wyburzyć? Przyjmie cenę wolno rynkową czegoś co ma w krótce
    nie istnieć. Istotą jest kto jest właścicielem gruntu. Ludzie którzy walczą
    o Fabrykę Kabli zdali sobie z tego sprawę bowiem ich bloki stoją
    prawdopodobnie na gruncie
    którego właścicielem jest fabryka a de facto obecnie prezes Telefoniki a on
    nie ukrywał że większą wartość dla niego przedstawia ziemia niż Fabryka.

    Wszyscy ci którzy mieszkają w Spółdzielczych budynkach są zagrożeni. Trzeba
    patrzeć władzą Spółdzielni na ręce i pilnować by niezadłużyła Spółdzielni. W
    Polsce upadanie rentownych przedsiębiorstw jest nagminne. Czy sądzisz że
    ktoś uroni łzę nad Spółdzielnią?

    Pozdrawiam
    Kaktus8

  • 3. Data: 2002-09-25 14:12:10
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    (..)
    > Wszyscy ci którzy mieszkają w Spółdzielczych budynkach są zagrożeni.

    E, chyba się tutaj trochę zapędziłeś.
    Zacytuję stosowny fragment z Rzepy:

    "Moja spółdzielnia mieszkaniowa ma długi, obawiam się, że może zostać
    ogłoszona jej upadłość. Czy grozi mi utrata mieszkania własnościowego?

    Spółdzielcze mieszkania własnościowe nie wchodzą w skład masy upadłościowej.
    Czytelnik nie musi się więc obawiać utraty mieszkania, gdyż jego prawo z
    ostanie przekształcone w odrębną własność z chwilą zakończenia upadłości i
    wykreślenia
    spółdzielni z rejestru (art. 231 prawa spółdzielczego z 1982 r.). Natomiast,
    gdy
    chodzi o długi spółdzielni, to jej członkowie odpowiadają za nie tylko do
    wysokości
    swoich udziałów (każdy spółdzielca wpłacał je, gdy spółdzielnia przyjmowała
    go
    w poczet swoich członków)."

    źródło:
    http://arch.rp.pl/a/rz/2002/09/20020919/200209190071
    .html?k=on&t=2002091
    920020919

    Wynikałoby z tego, że jeśli już ktoś może czuć się zagrożony, to chyba c
    złonkowie
    wspólnot mieszkaniowych, ale to tylko moje przypuszczenia gdyż nie anali
    zowałem
    szczegółowo tego problemu.

    > Trzeba
    > patrzeć władzą Spółdzielni na ręce (..)

    A to oczywiście zawsze warto polecić ;-)

    Pix

  • 4. Data: 2002-09-25 14:14:01
    Od: "Eliza Domagalik" <e...@p...gazeta.pl>

    kaktus810 napisał(a) w wiadomości: <3d91b917$1@news.faq.net.pl>...

    zasobach

    Art.3 prawa spółdzielczego: Majątek spółdzielni jest prywatną własnością jej
    członków. Spółdzelnia nie może jako zabezpieczenia kredytów proponować
    mieszkań. Takim zabezpieczeniem mogą być jednak np. udziały wpłacone przez
    członków

    Nie bardzo rozumiem. Jaką hipotekę? I jak ona ma ratować, nawet
    teoretycznie?

    [..]>>Nowy właściciel może jedynie cię spłacić ale jak wycenić mieszkanie
    gdy np nieruchomość
    będzie chciał wyburzyć?

    Niby skąd miał się wziąć nowy właściciel? Zgodnie z artykułem 231 PS w
    momencie upadłosci spółdzielni własnościowe prawo do lokalu przekształca się
    w odrębne prawo do lokalu. Tak naprawdę dopiero wtedy właścicielem staje się
    były członek spółdzielni. Wierzyciele spółdzielni mogą się zaspokoić jedynie
    z udziałów.

    Trzeba patrzeć władzą Spółdzielni >>na ręce i pilnować by niezadłużyła
    Spółdzielni. W Polsce upadanie rentownych przedsiębiorstw jest >>nagminne.
    Czy sądzisz że ktoś uroni łzę nad Spółdzielnią?

    Z tym zgodzam się w 100%. Więcej, nigdy nie zostałbym dobrowolnie członkiem
    spółdzielni mieszkaniowej. to chyba jedyna instytucja, która może
    zagwarantować w umowie nawet notarialnej, że nabedziesz od niej nowo
    budowany lokal po 1 PLN/m2. I tak to nie ma znaczenia, bo liczy się
    ostateczny koszt, więc albo płacisz na końcu ile chcą, albo nie masz
    mieszkania.

    Pozdrowienia
    ed