  • 21. Data: 2007-04-02 22:38:55
    Temat: Re: sekcja zwlok
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    news:eurhq4$5ml$1@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "PiotRek" <b...@g...pl.invalid> napisał w wiadomości
    > Dlaczego?
    > Pytanie było o cmentarze, to o tym pisałem.

    OK, OK. Fragment dyskusji wyglądał tak:

    BartekK: Jest taki obowiazek (tzn osoba przeprowadzajaca te sprawy ma
    obowiazek) pochowac urne z prochami na odpowiednim do tego cmentarzu.

    news: A dlaczego na cmentarzu?

    Ty: Bo to miejsce przeznaczone na ten cel.

    Problem w wyrazie "obowiązek". Skoro chowanie w światyni
    jest legalne (a chyba jest), to nie ma "obowiązku chowania
    (urny czy też zwłok) _na cmentarzu_.

> [...]
    > grobach murowanych lub katakumbach i zatopienie w morzu. (...) Groby ziemne i
    > groby murowane, przeznaczone na składanie zwłok i szczątków ludzkich, mogą się
    > znajdować tylko na cmentarzach. Minister właściwy do spraw budownictwa,
    > gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do
    > spraw zdrowia może w drodze rozporządzenia określić wyjątki od zasad ustalonych
    > w niniejszym artykule oraz ustalić szczegółowy sposób stosowania przepisów
    > niniejszej ustawy do tych wyjątków."
    >
    > Z tego co wiem rozporządzenia nie wydano.

    Jest coś takiego:
    Rozporządzenie Ministrów Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska
    oraz Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 20 października 1972 r.
    w sprawie urządzania cmentarzy, prowadzenia ksiąg cmentarnych
    oraz chowania zmarłych. Strona Sejmu podaje, że akt obowiązuje
    (http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id
    =WDU19590110062)
    [na marginesie - dziwne, że obowiązuje, skoro jest w nim mowa
    o sekcjach sanitarno-milicyjnych (§ 11 pkt 2 ppkt 3)].

    > Natomiast z analizy powyższego wynika,
    > ze poza cmentarzami można chować zwłoki w katakumbach. Definicji ich nie
    > znalazłem,

    § 6 pkt 4: "Przez katakumby rozumie się nisze w pionowej ścianie,
    położone obok siebie w szeregu i nad sobą, przeznaczone
    do chowania zwłok".

    > ale o ile podziemia kościoła można nazwać katakumbami,

    No właśnie nie wiem, czy można je (w myśl powyższej definicji)
    nazwać katakumbami... :)

    > to raczej
    > piwnica domu rodziny już się nie załapie. W podobnej sprawie wypowiedział się
    > nawet Najwyższy Sąd Administracyjny: "Groby ludzkie mogą być usytuowane tylko
    > na cmentarzach. Nie jest dopuszczalne grzebanie zmarłych na prywatnych
    > posesjach."

    Hmmm... Grób Księdza Jerzego jest na terenie przykościelnym,
    a nie na cmentarzu...

    Piotr

  • 22. Data: 2007-04-02 22:43:22
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

> [...]

    w sprawie urządzania cmentarzy, prowadzenia ksiąg cmentarnych
    oraz chowania zmarłych. Strona Sejmu podaje, że akt obowiązuje
    =WDU19720470299)

  • 23. Data: 2007-04-02 22:56:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    > [na marginesie - dziwne, że obowiązuje, skoro jest w nim mowa
    > o sekcjach sanitarno-milicyjnych (§ 11 pkt 2 ppkt 3)].

    Podany przez ciebie link prowadzi do Ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o
    cmentarzach i chowaniu zmarłych.

    Rozporządzenie jest tu:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=
    WDU19720470299&type=2&name=D19720299.pdf
    Ale nie znalazłem w nim nic, co by mówiło na temat pochówków poza cmentarzami,
    katakumbami i morzem. A o takim rozporządzeniu pisałem.

> [...]
    > do chowania zwłok".

    > No właśnie nie wiem, czy można je (w myśl powyższej definicji)

    Prędzej, niż piwnicę w każdym razie.

    > Hmmm... Grób Księdza Jerzego jest na terenie przykościelnym,
    > a nie na cmentarzu...

    Ale nie jest to teren prywatny.

  • 24. Data: 2007-04-02 23:12:34
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

> [...]
    > Rozporządzenie jest tu:
    > http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=
    WDU19720470299&type=2&name=D19720299.pdf

    Robercie, przecież zaraz anulowałem swoją wiadomość
    i wysłałem drugą, z poprawnym linkiem :)
    news:eus0uh$fvp$1@inews.gazeta.pl <-- tutaj jest,
    no i przepraszam za pomyłkę.

    > Ale nie znalazłem w nim nic, co by mówiło na temat pochówków poza cmentarzami,
    > katakumbami i morzem. A o takim rozporządzeniu pisałem.

    A, no fakt...

    > Prędzej, niż piwnicę w każdym razie.

    Na pewno, ale jest to trochę naginane...

    > Ale nie jest to teren prywatny.

    Ale nie jest to też cmentarz. Zwróć uwagę na wyraz "tylko"
    w pierwszym zdaniu zacytowanego przez Ciebie tekstu autorstwa NSA.

    Piotr

  • 25. Data: 2007-04-02 23:20:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Robercie, przecież zaraz anulowałem swoją wiadomość
    > i wysłałem drugą, z poprawnym linkiem :)
    > news:eus0uh$fvp$1@inews.gazeta.pl <-- tutaj jest,
    > no i przepraszam za pomyłkę.

    No to się nie anulowała. Były dwie. Myślałem, że jednakowe.

    > Na pewno, ale jest to trochę naginane...

    Obecnie pochówki w kościołach to raczej rzadkość. Ale fak, że w sumie prawo tego
    nie przewiduje.

    > Ale nie jest to też cmentarz. Zwróć uwagę na wyraz "tylko"
    > w pierwszym zdaniu zacytowanego przez Ciebie tekstu autorstwa NSA.

    Ciekawe to jest faktycznie. Nie umiem Ci odpowiedzieć na to pytanie.

  • 26. Data: 2007-04-04 14:03:31
    Od: "Miroo" <m...@R...o2.pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości

    > Ale ciekawy jestem - tu mnie straszą sankcjami straszliwymi, a jakby
    > zmarły nie miał rodziny czy kogoś kto by się tym zajął - to kogo by
    > chcieli za opóznienie karać?

    Może to tak jak z narodzinami - obowiązek spada na położną
    lub lekarza przyjmującego poród - tutaj na lekarza stwierdzającego
    zgon?
    Miroo (http://miroo.ovh.org)