  • 1. Data: 2003-04-15 19:22:47
    Temat: rozlozenie naleznosci w zus na raty
    Od: "safo" <m...@w...pl>

    Witam,
    mam nastepujacy problem: prowadze dzialalnosc gospodarcza od 99 roku. Od
    polowy 2001 mam zaległosci w zusie (około 40 tys.) a od polowy poprzedniego
    roku zalegam z podatkiem vat (10 tys). Sa to bardzo powazne kwoty, jednak
    widze możliwosc ich splaty, z tym ze w dluzszym okresie (realnie do dwoch
    lat). Czy istnieje mozliwosc zeby zus i urzad skarbowy rozlozyli mi te
    naleznosci na raty? Czy ktos ma moze pomysl lub doswiadczenie jak wybrnac z
    tej sytuacji?
    Czy w moim przypadku mozliwa jest pomoc publiczna (np. pomoc dorazna dla
    firm w trudnej sytuacji ekonomicznej)?

    pozdrawiam
    Karolina

  • 2. Data: 2003-04-15 20:22:32
    Temat: Re: rozlozenie naleznosci w zus na raty
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    safo wrote:
    > [..]
    > Czy w moim przypadku mozliwa jest pomoc publiczna (np. pomoc dorazna dla
    > firm w trudnej sytuacji ekonomicznej)?

    Radziłbym Ci założyć sobie drugie konto, o którym ZUS i US nie będzie wiedział.
    VAT płać tyle ile możesz, ratami.
    Z ZUSem poczekaj na lepsze czasy, a jak się ich nie doczekasz to po kilku latach
    zaległości się przeterminują.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700_XXX.htm

  • 3. Data: 2003-04-15 23:22:16
    Od: "Michał Ickiewicz" <icek(_@!-jak-chcesz-napisac-usun-co-niepotrzebne-poziostawiajac-do-pl-jako-domene-regexp@do_DOT.pl>

    Użytkownik "Elita.pl" <b...@e...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > VAT płać tyle ile możesz, ratami.
    > Z ZUSem poczekaj na lepsze czasy, a jak się ich nie doczekasz to po kilku

    jaki jest czas przeterminowywania się tych należności? Ja słyszałem że 10
    lat

    Pozdr

    MI

  • 4. Data: 2003-04-17 13:11:28
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    safo wrote:

> [...]
    >naleznosci na raty? Czy ktos ma moze pomysl lub doswiadczenie jak wybrnac z

    Tak, możesz złożyć wnioski do w/w o rozłożenie spłat na raty,
    przy większych sumach często bywają uwzględniane (informacje uzyskasz
    w ZUS i US)

    Nie polecam rady p. Elity. Pomijając inne sprawy, okres przedawniwnia
    zobowiązań wobec ZUS wynosi obecnie 10 lat, czyli musiałabyś unikać
    zapłaty/komornika do 2011 r.

    Kasia :)
    <mailto: kathreen3@poczta.onet.pl>
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 5. Data: 2003-04-17 15:26:27
    Od: "Michał Ickiewicz" <icek(_@!-jak-chcesz-napisac-usun-co-niepotrzebne-poziostawiajac-do-pl-jako-domene-regexp@do_DOT.pl>

> [...]
    > archiwum i przeszukiwanie newsów
    > http://www.polnews.pl
    > to wszystko zależy od kwoty, może czasami lepiej poczekać 10 lat ;)) Ale
    pytanie moje jest takie: od kiedy liczy się owe 10 lat? Czy każdego miesiąca
    za 10 lat będzie się przedawniać to co było należne 10 lat wcześniej? Czy od
    jakiejś daty np. tytułu egz?

    Pozdr

    MI

  • 6. Data: 2003-04-17 18:45:50
    Od: "kachna.pl" <k...@p...onet.pl>

    Michał Ickiewicz wrote:

    >to wszystko zależy od kwoty, może czasami lepiej poczekać 10 lat ;))

    Czemu od kwoty? Zawsze warto poczekać i nie płacić skoro tak można ;))
    A poważnie, niestety aktywność 'ściągalniczo-komornicza' wierzyciela bywa
    wprost proporcjonalna do zaległej kwoty ;). Dodatkowo bieg terminu
    przedawnienia zostaje zawieszony z dniem wszczęcia egzekucji.

    >Ale pytanie moje jest takie: od kiedy liczy się owe 10 lat?
    >Czy każdego miesiąca za 10 lat będzie się przedawniać to co było
    >należne 10 lat wcześniej? Czy od jakiejś daty np. tytułu egz?

    Art. 24 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
    (...)
    4. Należności z tytułu składek ulegają przedawnieniu po upływie 10 lat,
    licząc od dnia, w którym stały się wymagalne, z zastrzeżeniem ust. 5-5d.
    5. Nie ulegają przedawnieniu należności z tytułu składek zabezpieczone
    hipoteką lub zastawem, jednakże po upływie terminu przedawnienia
    należności te mogą być egzekwowane tylko z przedmiotu hipoteki
    lub zastawu do wysokości zaległych składek i odsetek za zwłokę
    liczonych do dnia przedawnienia.
    5a.Bieg terminu przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega
    zawieszeniu od dnia zawarcia umowy, o której mowa w art. 29 ust. 1a,
    do dnia terminu płatności odroczonej należności z tytułu składek
    lub ostatniej raty.
    5b.Bieg terminu przedawnienia zostaje zawieszony od dnia wszczęcia
    do dnia zakończenia postępowania egzekucyjnego oraz postępowania przed
    sądem.
    5c.Bieg terminu przedawnienia przerywa ogłoszenie upadłości. Po przerwaniu
    bieg terminu przedawnienia rozpoczyna się na nowo od dnia następującego
    po dniu uprawomocnienia się postanowienia o ukończeniu postępowania
    upadłościowego lub jego umorzeniu.
    5d.Przedawnienie należności z tytułu składek wynikających z decyzji
    o odpowiedzialności osoby trzeciej lub następcy prawnego następuje
    po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym decyzja
    została wydana.

    Wymieniony art.29 mówi o możliwości rozłożenie składek na raty w formie
    umowy między płatnikiem a ZUS (o co właśnie pytała Karolina).